Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sille83
Hjælp søges vedrørende anskaffelse af nyt TV;

Hej

mit Philips tv er ved at stå af tror jeg, det er begyndt at "flimre" i lyset, det lidt op og ned hvornår det sker, men det sker oftere og oftere nu...
Lyden sker der dog intet med imens, så tror det ja, jeg ved ærlig talt ikke hvad der er gået galt..
Det har holdt i 6 år ca., hvilket jeg ikke synes er særlig længe, så jeg er ret skuffet... :o

Anyways... en reparation er nok ikke en realitet, det vil formentlig koste det samme at anskaffe sig et nyt tv.

Jeg kunne godt tænkte mig et 37 tommer, jeg prøvede engang et 40, og det følte jeg var for stort (det jeg har nu er 32), men jeg synes det er vildt svært at finde det helt rigtige.

Jeg er ikke sikker på hvad jeg skal kigge efter som er godt, og hvad jeg skal undgå, så det gør det en smule forvirrende at kigge specifikationerne igennem.

Vil I give mig nogle pointers?

Det skal være på mindst 100 Hz, så langt er jeg, men efterhånden er der kommet så mange forskellige betegnelser efter de Hz der står, CMR/PMR etc., jeg ved at nogle af betegnelser ikke betyder de faktiske HZ, men er en forbedring, og man derfor ikke kan regne 100% med dem.
Hvilken betegnelse skal jeg kigge efter, for at få de faktiske Hz?

Jeg er også i tvivl om hvilket mærke der er bedst at gå efter...?:/
Jeg mener, sidenhen mit Philips kun holde 6 år, så tænker jeg, skal jeg virkelig gå efter det mærke igen...

Hvad synes I om det her:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... le-6439-br

Hvad med Grundig og Toshiba?
No go eller Go go?

På forhånd tak <3
Af Mekiee
Hej,

Køb et Panasonic As640, fantastisk TV til prisen, 40" koster omkring 3500 kr. har selv købt et i 55", ikke fortrudt et øjeblik! Ellers er sony w605 og w805 gode bud!
Af PeterD
Hej Sille.

Rigtig glad for at du skriver herinde og får kyndig vejledning i stedet for at en eller anden sælger sælger dig en komplet umulig skærm de bare skal have væk fra hylden..

Sony W6 og W8 er rigtig gode bud men der hvor du får mest for pengene pr. krone er dette her:

http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic- ... 5770p.html

Eller her:

http://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV/Pa ... =pricesite

Flatpanels lavede en test af AS600, som minder utroligt meget om AS640:
http://www.flatpanelshd.com/review.php? ... 1402040248

Her er en test af AS640:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx40as64 ... 183815.htm

....og en til:

https://www.avforums.com/review/panason ... view.10436

Indstilling af billedet: Brug Biograf eller Normal setting. Normal er måske mere skarp selv på HD kanaler?

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1285931399

Dæmp kontrast (39-42?)
Dæmp farve (32-34?)
Lys på "lidt over midddel +1/+2?
Skarphed 0-3? (De fleste sider skriver 0, ingen skarphed, men så bliver billedet lidt uskarpt (ses især når der zoomes ind på ansigter etc)

Slå alle billedforbedringer FRA

Held og Lykke med købet! :)

PS: Pas på Elgiganten,Fona og Experts sælgere. De sælger dig sjældent det bedste tv til prisen!!

En god 40"-42" koster ikke mere end MAX 4500 kr!!

og de vil MEGET GERNE sælge dig en skærm til 5-6000 kr du højest sandsynligt IKKE for brug for!!

AS600 eller AS640, W6/W8 vil kunne give dig en god kvalitet til overkommelige kroner hvis du feks køber på nettet.

Ring evt til Cinemagic/Proshop først hvis du vil være helt sikker,

Ja, måske underligt med Panasonic tænker du, men deres nu udgåede plasmateknologi, var kendt for at give et naturligt billed og gode hudtoner og sortniveau til en uhørt lav pris..Efter de har droppey plasma pga. høje omkostninger, har de omstillet sig til LCD/LED skærme som næsten har samme høje billedkvalitet som deres nu droppede plasmaskærme..

De laver knap så mange tv som Samsung og LG, tilgengæld er deres kvalitet i orden uanset om sælgerne vil have du køber noget andet..
Af Supergris
Og lad så være med at snakke om de Hz...
Af kim4220
Peter: PS: Pas på Elgiganten,Fona og Experts sælgere. De sælger dig sjældent det bedste tv til prisen!!

Og hvad basere du så det på af ren nysgerrighed, har tit oplevet at net butikker ikke melder klart ud når det er parallel import, og spec er tit misvisende....såååååå :)

Og ja der er gode og dårlige sælgere, men typisk er butikker ikke intresseret i af give en dårlig oplevelse da de lever af kunden kommer igen.
Af Sille83
Hej Peter,

tak for dit meget uddybende svar og forslag til fjernsyn, det var rigtig pænt af dig :)
Jeg vil klart gå ind og kigge dem ud :)

Hvad siger i om mærket Grundig?
Og Samsung
For jeg har hørt vidt forskellige!

Bla noget med en kondensator til 50 øre i de der Samsung tV, og at Grundig skulle være discount, men så var der også en der sagde at Grundig var komme op på niveau med de gode...
Så står man ret forvirret tilbage!

Hvad synes I om det her:

https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... /100132770

Det her er jo et Sony w7, nogen grund til at I nævner 6 og 8 men ikke 7? Eller er det indforstået at det er som 6-8?

Supergris:
Jeg er ny herinde, men tak for en velkomst...*SMÆK* venligst undlad at kommentere hvis du kun har ubrugbar negativitet at dele ud af, TAK!
Af Supergris
Sille83 skrev: Supergris:
Jeg er ny herinde, men tak for en velkomst...*SMÆK* venligst undlad at kommentere hvis du kun har ubrugbar negativitet at dele ud af, TAK!
Indlægget er skam seriøst og særdeles brugbart, men det ved du jo ikke, som ny bruger herinde, og ikke spor negativt.
Alt for mange taler om Hz, uden de aner, hvad det betyder.
De har blot hørt, fra en aller anden sælger, at jo højere jo bedre, men det kan du jo læse meget mere om, bl. a herinde, hvis du gider...
Dette er et åbent forum, så venligst, lad være med, at smække unødvendige, usaglige og personlige kommentarer op. TAK...
Senest rettet af Supergris 07 apr 2015, 23:30, rettet i alt 2 gange.
Af PeterD
Grundig, Pioneer og Samsung vil jeg personligt gå uden om. Og selvfølgelig Prosonic osv.

Grundig er ikke det tyske kvalitetsmærke det var i 80-90'erne. Navnerettighederne er solgt til...hmm."De varme Lande"..næ, er det Kina...? Det samme med det genopståede Pioneer mærke

Og Samsung er jo ikke japansk og har typisk skærmfejl/elektronikfejl efter 2-3 år, men omvendt kan du være heldig..

Omvendt er de ofte på tilbud og sælgerne taler varmt for dem.

Sony W7 er vidst en aflægger af W605 som har fået ros for billedet..Check evt avsforum.com og hdtvtest.co.uk.

The Usual Suspect er: Sony W605, Sony W805 og Panasonic AS640 samt AS650.. Måske er AS640 lige den tand bedre ifg. tests. Check priverunner
Af jezter
@Sille83
prøv at kig på flatpanels.dks købsanbefalinger (du finder linket i toppen af denne her side, i menuen, helt ude til venstre).
Jeg tror ikke du vil blive skuffet hvis du vælger et af de fjernsyn.
Af kim4220
Hej Sille,
Grundig er faktisk et fornuftigt mærke, positivt god lyd og billede(fra 6 serie og op) negativt smart tv primært tyske apps.

Samsung fint mærke(selvom hver sin mening) godt billede i 6 serie og op typisk ringe lyd smart tv et af de bedste(dog undgå 7 serie for mange fejl).

Sony 6 serie og op fint billede lyd medium, smart tv ok(hader selv menu system men det er nok smag), negativt ekstern strømforsygning(vi er i 2015, ekstern hold nu op) og en udfordring for nogle at væghænge.

Panasonic genneralt ok fra AS640 og op lyd medium smart tv elsker home menu men apps under middel.

LG også ok er bare ikke nem man kan ikke sige en model og op men lyd er genneralt medium smart tv er næsten bedre end samsung på mange punkter(er en grund til at samsungs nye OS system ligner WEB OS (LG).

Pioneer kender jeg ikke det store så vil ikke udtale mig.

Toshiba er typisk rigtig godt billede og lyd(fra 5 serie og op foretrækker selv fra 7 serie) men smart t er elendigt.

Prosonic har aldrig hørt noget andet godt end det er billigt.

Håber det kunne brugers har prøvet så meget som muligt ikke at være farvet :)
Af kim4220
ups glemte Philips genneralt godt billede og lyd fra 7 serie og op. Smart tv ok elsker deres trådløse remote, men utroligt langsomt tv i menu.
Af PeterD
Mange forskellige svar gør det svært for dig....Desværre.

Køb et Panssonic AS600/AS640 eller Sony W6/W8=Fra et neutralt synspunkt: Bedste billede.

Check som sagt pricerunner

Så bliver du mest tilfreds fra et neutral synspunkt.

Glem sælgerne og beslut dig INDEN du går ind i butikken eller bestil på nettet i ro og mag.

Vær sikker på størrelsen inden du klikker på "Køb".

Skriv gerne hvilken det blev.

:)
Af Stratos
Peter, kan det passe at man ikke kan optage til USB fra AS640?

Hvis man skal kunne optage, er man så begrænset til Sony (af de nævnte)?