Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ASmedegaard
Jeg overvejer at købe nyt tv, men jeg vil gerne kunne afspille mine film direkte fra min extern harddisk via USB i tv'et.
Jeg har kig på et LG ub820v, men jeg kan se at der kun er USB 2.0, og ved derfor ikke om jeg skal ofre de ekstra par tusind kr. og købe LG ub850v i stedet hvor der er USB 3.0.

Er det muligt at afspille UHD film via USB 2.0, eller skal det være USB 3.0?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
USB 2.0 har en teoretisk båndbredde på 480 Mb/s, men er typisk noget lavere i praksis. Det er mere end nok til at afspille videofiler i høj bitrate og opløsning.

Men det er ikke det der er så vigtigt ift. om du kan afspille 4K via USB. Det handler om hvorvidt tv'et kan afkode de formater, som 4K-videofilen er komprimeret i. Det er stadig meget tidligt i processen, men det vil typisk ske i HEVC eller VP9 og så pakket i en eller anden container. Det er sjældent tv-skærmene klarer alle formater, så jeg tror du vil kommet længere med en boks.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har afspillet 4K demoer på eks. Sonys 4K skærme via USB2.0 så det fungerer i teorien fint. En 4K film fylder dog temmelig meget, så vær OBS på, at der skal noget seriøst USB-lagerplads til for at have film liggende.

Hvis vi blot snakker alm. HD-film, så er der ingen problemer ud over, at der er ret stor forskel på hvilke formater TV'ene kan håndtere. Som Rasmus skriver, så er en boks i de fleste tilfælde at foretrække hvis tingene skal fungere gnidningsløst.