Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Grandahl
Nogen der har et slag på tasken på hvor stor forskellen er på stømforbruget på en LED skærm og en Plasma?
Af PeterD
Hmm. Tjo..plasma giver stadig det ultimativt bedste billede
(farver, sortniveau og hudtoner tilsammen i et roligt billede)

Det er vi mange entusiaster der med glæde betaler et par ekstra kroner for hver måned når vi med interesse og beundring trykker på knappen og tænder for "herligheden".

Kan denne bruges?:

http://www.rtings.com/info/lcd-vs-led-v ... icity-cost
Af jng
PeterD skrev:Hmm. Tjo..Men plasma giver stadig det ultimativt bedste billede
(farver, sortniveau og hudtoner tilsammen i et roligt billede)

Det er vi mange entusiaster der med glæde betaler et par ekstra kroner for hver måned..

Kan denne bruges?:

http://www.rtings.com/info/lcd-vs-led-v ... icity-cost
Jeg er sjældent enig med dig, men jeg er enig så langt, at har man råd til at anskaffe et tv-apparat, så bør man også have råd til at betale strømregningen. Som indehaver af et solcelleanlæg (efter den gamle, mindst ufordelagtige ordning) kunne der sagtens blive strøm til et plasma-apparat (til en marginalomkostning (mistet strømsalg) på 60 øre pr. kWh)...
Af BrianH
Der står vel i specifikationeren, hvor stor effekten af det enkelte apparat er. Vil man regne om til kroner og ører, er det bare at gange tid og pris pr. kWh på.

Pris = effekt [kW] x tid [timer] x pris [kr/kWh]
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det tal der står i specifikationerne skal man passe på med at dømme ud fra. Der er normer for hvordan det tal skal udregnes, og hvis man indstiller sit TV korrekt, så vil forbruget typisk blive lavere end det opgivne. For plasma er det peakforbruget der er opgivet, hvilket ligger temmelig langt fra det typiske forbrug, så her går det helt i fisk.
Af Grandahl
Tak for svarene, det er ikke helt så lige til at sige kan jeg se.

Det var egentlig bare en kammerat der spurgte om forskellen på de to panelers strømforbrug af nysgerrighed. Det var ikke med køb eller noget for øje. Men jeg kunne ikke give ham noget reelt svar.