Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg er i tvivl om hvilken fladskærm jeg skal vælge og håber i kan hjælpe lidt. Jeg er meget skuffet over farvegengivelsen / gråtone "dynamikken" i de fladskærme jeg har set hidtil (bortset fra fladskærmen på min bærbare, som jeg er glad for, men jeg skal bruge en større skærm nu).

Jeg er vant til at bruge min fladskærm på min bærbare Dell Inspiron 8200 og her er farverne og gråtonerne meget lig min CRT skærm, en Sony Trinitron. Godt dynamikforhold mht. små gråtone-forskelle og nuancer.

Jeg har fundet ud af, at min hjemmeside ser ret ringe ud på mange nye fladskærme. Siden har en meget svag, grålig grafik i kanten af selve siden (en slags udsmykning som en ramme omkring et billede). Denne grafik mister fuldstændigt kontrast og definition på de nye skærme jeg har tjekket ud. Ligesom et foto der er overbelyst. Udover det, bliver mange af de fine, svage farver på lavet om i nuance eller forsvinder helt. Siden er http://audiozone.dk

Jeg håber, der er nogen derude med både en ordentlig CRT skærm og en LCD skærm, som har tid til at tjekke min side ud og se om der er forskel. Hvis ikke der er forskel, vil jeg mægtigt gerne høre hvilken TFT skærm du bruger.

Så altså, hvilke LCD skærme, omkring 20" wide (evt. 1680x1050) er gode til det med farver og dynamik?

:)
Af syska
Køb en dell skærm mere :-)

Din side ser fin ud på mine 1905PF'er tror jeg de hedder, og de er ved at være 3 år gamle, men jeg skal ikke kunne sige hvordan den ser ud på deres nye modeller ...

Dell kommer jo også snart ud i butikkerne :-) Ved i hvert fald der er snak om det, og der hvor jeg arbejde freelance bliver måske forhandler :-)

Skal selv ud og have en ny skærm, dog skal min som min. være 22" ... og gerne over ...

// ouT
Af contineo
Ja, en Dell skærm er på min liste. Men jeg gad godt se billedkvaliteten på den før køb. Jeg vidste ikke at Dell kommer i butikkerne!

Tak for svaret, syska.
Senest rettet af contineo 11 jul 2007, 19:58, rettet i alt 1 gang.
Af syska
Jeg kender ikke tids korisonten på det ... men der skulle efter sigende være mange kunder som vil have lortet i hænderne før de køber, og dem vil Dell aldrig kunne få fingerne i med mindre de kommer ud i butikkerne ... måske deres egen, ved jeg ikke ...

Så lige en 24" i dag ... nam nam savle ... :-)

// ouT
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Din side ser nu altså også fin ud på de skærme jeg har ved hånden her og det er endda kun TN paneler (den ene er endda en bærbar).

Jeg vil også anbefale Dells modeller, men kun i de perioder hvor de er på tilbud. At købe dem til fuld pris er ikke anbefalelsesværdigt. Du kan spare ca. 1000 kr. når de er på tilbud og det er da værd at tage med.
Af syska
Ja, men skal ikke købe dem til fuld pris ... lige nu har de 24" til 5k7 ... hvilket må være en ok pris ... incl fragt og alt det ...
http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... &sku=59197

nam nam ...

Tror der skal bestilles sådan en når jeg kommer hjem fra ferie ... skal nok alligevel også have en laptop fra dell når studiet begynder ...

// ouT
Af contineo
Tak for hjælpen og tak for informationen på dette site. Jeg har lige bestilt en Dell 2007WFP og jeg håber bare at den er, hvad jeg søger. Jeg har altid haft succes med køb af Dell produkter og jeg pressede min sælger ned i 2700,- (selvom skærmen ikke er på tilbud lige nu). Det ku' jeg jo ikke sige nej til 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det betaler sig at være fræk. Held og lykke med skærmen.
Af syska
contineo skrev:Tak for hjælpen og tak for informationen på dette site. Jeg har lige bestilt en Dell 2007WFP og jeg håber bare at den er, hvad jeg søger. Jeg har altid haft succes med køb af Dell produkter og jeg pressede min sælger ned i 2700,- (selvom skærmen ikke er på tilbud lige nu). Det ku' jeg jo ikke sige nej til 8)
Det er sq da også en syg besparelse ... alt efter hvor man kigger på deres side ... synes jeg kan finde den til: 2889 http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... mary=False Som er excl moms ... og på en anden side til 2889 incl moms .... så jeg går ud fra det er sidste pris ... hvor du har fået 189 rabat på ... hvilket også er en fed rabat. Ikke mange andre steder man ville kunne hive noget af ...

Du må da endelig sige til når den kommer ...

// ouT
Af contineo
Så kom skærmen endelig. Og den er hardcore god! Den er iøvrigt med S-IPS panel, Rev.04, Made in Czech.

Men nu skal i høre:
Jeg har fundet ud af, at VGA-OUT på min Dell laptop (Inspiron 8200) åbenbart ikke passer denne nye Dell 2007WFP skærm særligt godt - eller andre nyere LCD skærme, for den sags skyld.

Billedet er simpelthen "overstyret" eller overbelyst. Som skrevet i mine første indlæg, så forsvinder farvenuancerne i billedet. Det bliver hårdt og anstrengende og det løser intet at justere brightness, contrast eller RGB colors.

MEN, kobler jeg laptoppen til en IBM ThinkVision LCD skærm ser billedet fint ud!

Der er noget der tyder på, at indgangsfølsomheden eller impedansen på VGA porten i nyere LCD skærme er anderledes, sammenlignet med ThinkVision'en.

Har i erfaringer med dette? Har i en laptop med VGA out og har i prøvet at koble en LCD skærm på? Alle feedback's er velkomne.

Eller måske skulle jeg poste dette på Dell's community.