Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Folkens,

Jeg er total ny, og jeg kan se; at der er flere tråde om (AS650) - Men tillader mig åbne denne tråd.

Jeg har lige investeret mig i en Samsung 7 SERIE 46 tommer. Jeg har ca. 2.7 m til sofaen.
Da jeg umiddelbart fik Tv'et synes jeg at det var for stor. (Har tidligere haft en ca. 30)
Min hustru sågar påstod at det må være dårligt for øjnene.

Vi er nu ved at vænne os til skærmen, men engang imellem synes jeg det kan være lidt voldsomt når der bliver zoomet ind i noget. Men jeg synes skærmen er helt perfekt til fodbold.

Jeg købte en Samsung da jeg hørte de lavede de bedste skærme. Skal ikke bruge deres SMART funktioner eller Netflix. Jeg gav 6299 kr i Elgiganten - men den koster normalt 7000 kr mener jeg.

Jeg var nede i Elgiganten i går og så lod jeg mærke til Panasonic AS650 som virkede til at have en super skærmkvalitet. Men det var 'kun' en 42 - og nu siger jeg 42 fordi jeg er ved at vænne mig til 46. Den koster dog 7000 kr, dvs 700 kr mere.

Synes I jeg skal returnere min SAmsung og invester i en Panasonic AS650, udelukkene pga. en bedre TV skærm?

Takker!
Af mhca
Jeg ville beholde 46", hvis jeg var dig.
Jeg sidder godt nok endnu længere væk end dig, men jeg ville ønske, at jeg havde 55".

Det er ikke dårligt for øjnene, at skærmen er stor. Jeg vil næsten sige tværtimod.
Giv det lidt mere tid, og I vil bestemt ikke synes, at skærmen er for stor.

Samsungs 7-serie er ganske fornuftig, og jeg er ikke sikker på, at du får et meget bedre billede i AS650'eren, som ganske rigtigt er et fornuftigt TV.
Du må dog ikke betale 7000 kr. for det!!! i 42 kan det fås til ca 4000 kr.
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2970384/ ... ign-Priser
Af yt88
mhca skrev:
Det er ikke dårligt for øjnene, at skærmen er stor. Jeg vil næsten sige tværtimod.
Giv det lidt mere tid, og I vil bestemt ikke synes, at skærmen er for stor.

Du må dog ikke betale 7000 kr. for det!!! i 42 kan det fås til ca 4000 kr.
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2970384/ ... ign-Priser
Tak for dit svar; men hvorfor siger du endda tværtimod. Jeg prøvede at også overtale hende, at det må have været alment viden at TV kan være dårlig for øjnene. Men det strejfer mig den tanke; at alt den lys og de informationer øjnene skal 'forarbejde' - kan være trættende for øjnene.

Hmm.. så må det have været en 46 tommer jeg har set?
Senest rettet af PeterD 20 mar 2015, 11:56, rettet i alt 1 gang.
Hey Peter D,

Jeg tror at jeg kun har til på søndag til at afleverer skærmen.

Tak for linkene; men det er ikke lige det jeg er ude efter.

Jeg har adresseret nogle problemstillinger, som jeg ikke synes du indtil nu har svaret mig på

1) Er 2.7 m en for kort afstand til en skærm på 46 tommer. (Har haft skærmen nu i ca. 9-10 dage og er selv begyndt at vænne mig til den.)
2) Er det en myte; at øjnene kan tage skade af at sidde 2.7 m fra en 46 tommer?

3) Hvis jeg ikke benytter mig af alt det SMART TV og netflix der hører med til en Samsung 7 Serie (6300 kr) - kan det så ikke betale sig at købe en AS650 for de 4000 kr (40 tommer, for 48 bliver for stof). SÅ har man 2000 kr til en anden god gang.

Jeg håber der kan sætte nogle ord på de issues jeg lige har addreseret
@yt88:

Du kan som sagt og skrevet mange gange før ikke vurdere noget som helst ved at kigge i en butik (Elgiganten). Så at fravælge H7005 alene på dét grundlag er umådelig ufornuftigt. Herudover er det noget nær galimatias at gå ned i størrelse ud fra en misforstået logik om, at 46 tommer skulle være for stort til en siddeafstand på 2,7 meter. Det er det ingenlunde. Der er masser er skærmnørder, som sidder tre meter fra en 65 tommer skærm og har stor fornøjelse af det.

Afhængig af hvad du er vant til, og hvad du ellers måtte have af personlige krav til æstetik, ville en skærm mellem 42 og 55 tommer være passende til dig og fruen.

AS650 er en glimrende skærm. Målt på ren billedkvalitet er der dog bred enighed om, at H7005 (med sit VA-panel) er et niveau over. Så hvis I har været så heldige at få et eksemplar af H7005 uden skavanker i øvrigt – for nu at være lidt polemisk – vil anbefalingen herfra entydigt lyde, at I beholder jeres nuværende skærm.
Af JesperAndersen
edinger; Godt skrevet & Helt enig!

Fint nok at trådstarter har sine tanker ( & "bekymringer"), men at vælge TV ud fra en demo-opsætning i Elmutanten er vanvid!

Og selv om "størrelser" på TV er subjektivt, så er 46" med siddeafstand på 2.7 meter ikke for stort. Snarere tværtimod!!. Men vænner sig LYNHURTIGT til en stor skærm

....og så "sæt hustruen på plads", og sig at der end ikke er myter om at for store TV er dårligt for øjnene. Og du kan ved samme lejlighed fortælle, at en anden myte om at man bliver blind ved for megen onani, heller ikke er sand ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som udgangspunkt bør du få indstillet skærmen korrekt, så der er knapt så meget knald på billedet. Det nemmeste er at skifte til "Biograf"-profilen, hvilket øjeblikkeligt vil gøre billedet noget mere behageligt at se på. I std. profilen får man næsten skudt øjnene ud.

De 46" bør ikke afskrække dig. Vi har ca. samme afstand til vores 50"er og vi går op i 65" næste gang. Mit syn er stadig efter 6 år helt perfekt, så hvis der er en effekt af TV i den størrelse og den afstand, så skal den måles i tidskonstanter længere end 6 år...

Mine børn sidder endvidere 40 cm fra TV'et når de ser tegnefilm og sådan har børn vist siddet siden TV'et blev opfundet, og de skræmmehistorier man diskede op med dengang var for at få ungerne til at lave noget andet end at se TV. Ikke fordi det skadede øjnene (og gjorde dem firkantede...).
yt88 skrev:Hey Peter D,

Jeg tror at jeg kun har til på søndag til at afleverer skærmen.

Tak for linkene; men det er ikke lige det jeg er ude efter.

Jeg har adresseret nogle problemstillinger, som jeg ikke synes du indtil nu har svaret mig på

1) Er 2.7 m en for kort afstand til en skærm på 46 tommer. (Har haft skærmen nu i ca. 9-10 dage og er selv begyndt at vænne mig til den.)
2) Er det en myte; at øjnene kan tage skade af at sidde 2.7 m fra en 46 tommer?

3) Hvis jeg ikke benytter mig af alt det SMART TV og netflix der hører med til en Samsung 7 Serie (6300 kr) - kan det så ikke betale sig at købe en AS650 for de 4000 kr (40 tommer, for 48 bliver for stof). SÅ har man 2000 kr til en anden god gang.

Jeg håber der kan sætte nogle ord på de issues jeg lige har addreseret
1) nej.. du vil fortryde hvis du køber en mindre!
2) ja
3) til den pris ville jeg ha beholdt samsungen.. det er et godt køb du har gjort der.

keep calm and keep the TV :)
Hey Folkenks, tak for alle jeres svar. Jeg har selvfølgelig beholdt samsungen, haha.

2 andre ting; skal en amatør som mig droppe alt det med kalibrering? Ved ikke engang hvad det helt af;( tror det handler om nogle specifikke indstillinger). Eller skal den bare inddtillineres enten som movie eller natural?

Det andet er, at jeg i starten havde nogle problemer med kanal 9. Og eftersom der er el clasico i dag vil jeg ikke have der opstår nogle problemer midt i kampen. Men det virker som om canal 9 har stabiliseret sig. Uden jeg egentlig har gjort noget
yt88 skrev:Hey Folkenks, tak for alle jeres svar. Jeg har selvfølgelig beholdt samsungen, haha.

2 andre ting; skal en amatør som mig droppe alt det med kalibrering? Ved ikke engang hvad det helt af;( tror det handler om nogle specifikke indstillinger). Eller skal den bare inddtillineres enten som movie eller natural?

Det andet er, at jeg i starten havde nogle problemer med kanal 9. Og eftersom der er el clasico i dag vil jeg ikke have der opstår nogle problemer midt i kampen. Men det virker som om canal 9 har stabiliseret sig. Uden jeg egentlig har gjort noget
Som udgangspunkt er du godt stillet, ved at sætte dit TV til "biograf", det er oftest den der rammer bedst på de kalibrerede indstillinger.
Jeg har opsat mit tv (panasonic), efter nogle indstillinger jeg fandt fra nettet, og jeg synes det blev meget bedre efterfølgende.
Så du kan prøve at søge på picture settings samsung h7005 osv. På nettet, eller finde reviews fra engelske sider, der kommenterer de også nogle gange på hvilke indstillinger de har brugt i deres test.