Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har for en uge siden købt en NEC 20WGX2 på baggrund af anmeldelsen herinde. Den er er meget lækker men jeg syntes at den larmer lidt.

Når jeg ikke lige sidder og gamer med lyd på så kan man høre en højfrekvent lyd fra den der minder om en lille blæser :(( . En stille en af slagsen vel at mærke. Og jeg syntes at lyden bliver højere jo længere skærmen har været tændt.

Er der nogen af jer andre der har sådan en skærm der har lagt mærke til noget lignende. Er der en blæser i den der går igang når den bliver varm?

Er det normalt at fladskærme afgiver lidt støj? Jeg forventede det ihvertfald ikke. Hvis det er meningen at den skal være mussestille så kan jeg vel få den byttet, men det kan jo være at de alle sammen larmer lidt.

På forhånd tak for svaret :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Den vi havde til test herinde sagde ikke en lyd.

Der kan godt være forskelle i produktionen, og det ses tit i f.ek.s Tv verdenen.

Umiddelbart kan det skyldes tre ting. Det kan være backlight enheden (den som lyser skærmen op), det kan være strømforsyningen eller det kan være en blæser som du selv er inde på.
Jeg kan ikke huske om det sidder en blæser i skærmen, men det er meget muligt.

Men lige et par hurtige forslag. Har du reduceret brightness meget? Hvis dette er tilfældet, så prøv engang at sæt det som det stod da du modtog skærmen og undersøg om den stadig larmer.
Hvis det er en blæser, er det meget muligt at den er styret af en varmesensor. I så fald kan du jo prøve at stille skærmen i solen og se om det fremprovokerer lyden.

Hvis det er strømforsyningen er der ikke meget at gøre. Så må det være en bytter.
Af make
Jeg har ikke reduceret brightness. Har prøvet at ændre skrue ned for det, men der bliver det ikke værre af.

Lyden kommer helt sikkert fra højre side af bagenden af skærmen, ved ikke om det siger jer noget.

Kan ikke lige komme til at stille den i solen, men lyden er der også lige når man tænder den og den er kold. Det lyder som en svag summen. Hvis man tager øret om bag på den, lyder det som en højere summe og knitrelyd.
Af badsmed
Min NEC 20WGX2 siger ikke en lyd, så jeg har ikke ide om hvad det kunne være. Den lyd skal ihvertfald ikke være der, så måske skulle du klage over den?
Af make
ok, badsmed, siger den heller ikke noget hvis du tager øret helt om bag på den ved udluftningsrillerne?

Jeg tror jeg bruger fortrydelsesretten på den. Jeg hentede den lørdag d. 30 juni, så det kan jeg vel stadig nå.
Af badsmed
Hvis jeg drejer skærmen og ligger øret i mod rillerne kan jeg høre en meget svag summen/susen i begge sider. Jeg hører intet forfra.
Af make
Nu har jeg brugt fortrydelsesretten og får en returseddel med posten imorgen, sagde de da jeg talte med PC-netto. Så bliver det jo spændende om der bliver nogen problemer med at bruge returretten, Man hører jo så mange skræmmende historier med sådan noget.

Det var ellers ærgeligt fordi jeg var ellers virkelig glad for dens gode farver og billedkvalitet. Det kan bare ikke være meningen at en fladskærm skal støje så meget. Jeg har tænkt på at bestille en magen til et andet sted fra, men jeg tør ikke rigtig satse på at den så ikke siger lyde....hmm, hvilken skærm skal jeg så vælge.

Måske denne her Viewsonic. Er der nogen af jer der har sådan en. Den larmer vel ikke? ;)
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&
Af BrunoB
make skrev:Det var ellers ærgeligt fordi jeg var ellers virkelig glad for dens gode farver og billedkvalitet. Det kan bare ikke være meningen at en fladskærm skal støje så meget. Jeg har tænkt på at bestille en magen til et andet sted fra, men jeg tør ikke rigtig satse på at den så ikke siger lyde....hmm, hvilken skærm skal jeg så vælge.
Ikke for at gøre det til mit projekt at du SKAL købe en NEC igen. Men helt ærligt. Købe en anden fordi du har været uheldig at få en "brummer".
:( O_O :s O-O ::l ;;) :o
Prøv om du nogetsteds på nettet kan finde en eller flere med samme støjproblem.
De findes ikke! (Edit: Næsten ikke! :p ).
Jeg har sæl :) en 20WGX2 Pro købt gennem SHG.dk i ÅÅÅÅÅrhus (B
De var skideflinke og skærmen er bare så røvgod. Ja og selvfølgelig skal den ikke sige en dyt. 8)
Den er bare så lynhurtig. Og fede farver, do. (B (B
Der er forresten ingen blæser i den.

Das war bare dass.
BrunoB
Af Winnick
Er der nogen forskel på 20WGX2 og 20WGX2pro? eller er det to navne for samme skærm?

ok, efter at have ledt lidt rundt på sitet fandt jeg en besvarelse fra Yakken om at de to skærme er identiske :-)
Af BrunoB
Winnick skrev:Er der nogen forskel på 20WGX2 og 20WGX2pro? eller er det to navne for samme skærm?

ok, efter at have ledt lidt rundt på sitet fandt jeg en besvarelse fra Yakken om at de to skærme er identiske :-)
De er ikke 100% identiske :o
Pro udgaven har en tilslutning til en form for højtaler tilbehør. Men så vidt jeg husker påpeger Yakken dette.

Mht det brugte panel, så har jeg insiderinfo ;) fra NEC om at Pro udgaven bruger præcis samme avancerede panel som den gamle O_O standard udgave.