Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af learningtolisten
Hey,

Jeg overvejede at købe et Samsung LE-32M51B TV fra Tyskland over nettet, da man kan spare et par tusinde kroner. Jeg ville bare lige forhøre mig om hvilke ting jeg burde sørge for? Skal jeg være bange for at blive taget af Told&Skat, eller er der intet at frygte pga. Tyskland er med i EU? Jeg har oplevet at skulle betale bøde for nogle varer jeg bestilte fra USA, så har lidt trauma :)

Og er der nogle der har nogle gode tyske internetshops som er pålidelige og har god service?

Tusind tak på forhånd.
Af invader26
Hej

Eftersom du betaler tysk moms af den vare du køber, er der ingen problemer mht. Told og Skat i at få varen sendt til DK. Problemet med USA er, at det er uden for EU. Varer importeret fra ikke EU-land til EU skal fortoldes i det pågældende EU land, dvs der betales moms af varens værdi+transport. Hvis man køber dyre ting fra USA, kan det betale sig at importere dem til Tyskland, da dette EU land har en moms på kun 15% ift. Danmarks 25%. Men det forudsætter naturligvis, at du kender nogen i Tyskland der kan ta' imod varen.

Har selv handlet flere gange i Tyske net-butikker, og derved sparet adskellige tusinde kr. Flere af butikkerne viser deres sider på engelsk, så ingen problemer med sproget.
Man er så underlagt tysk købelov i stedet for dansk købelov, men så vidt jeg er orienteret, er det hip som hap. Det eneste minus er naturligvis, at man i tilfælde af deffekt skal returnere varen til Tyskland. Men ok, hvis man bor i København og handler i en Ã…rhusiansk net-butik, er det stort set det samme problem.
Af learningtolisten
Tak for svaret. Kan jeg få nogle links til de butikker du ville foreslå og som også er engelsk sprogede?
Af invader26
Gå ind på http://www.kelkoo.de/
og søg på det elektronik, du ønsker at kigge nærmere på. Adskillige butikker viser også deres sider på Engelsk.

PS: Jeg skrev tidligere den tyske moms udgør 15%... det stemmer ikke helt, den er 16%. Sorry!
Af spacecow
Husk også lige at når du handler i tyskland har du ikke 2 års garanti på produkterne, og køber du Samsung TV har du heller ingen pixelgaranti. Danske Samsung TV har 36 måneders pixelgaranti.
Af mufcdk1974
Hvis en butik i Tyskland sælger for mere end 280.000 kr til Danmark, skal der betales dansk moms. Det er noget butikken i Tyskland skal oplyse om.