Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LG Kenneth
Hej,

Jeg kan ikke optage programmer på mit smart tv, da den mangler et "storage device".
Har i går købt en PNYTRANS6 USB i Elgiganten, så jeg så kan optage programmer på mit smart tv. Problemet er bare at jeg ikke kan få det til at fungere. Jeg er også i tvivl om USB'en overhoved virker til smart TV eller kun er lager til Computer.

Er det nogen der kan fortælle om man kan bruge USB'en til at smart tv? :(
Af JesperAndersen
- og du er sikker på at dit TV KAN optage på USB-device???

Flere TV kan nemlig godt afspille fra f.eks. USB-stick, men ikke optage....
Af Kasper K
Er det en usb harddisk eller en usb pen/nøgle. Og hvor mange gigabyte er den på. Og hvor mange rpm hvis det er en disk. Og hvilket mærke og model er dit tv. Og er du sikker på du har stavet usb modellen korrekt

Alt sammen oplysninger, som gør der nok er et klogt hoved herinde der kan svare, hvis ikke svaret står i tv manualen :-)
Af LG Kenneth
Hejsa,

Mit tv er et LG 47lb671V, ( http://www.lg.com/dk/tv/lg-47LB671V/tec ... ifications ) så jeg vil mene at TV'et godt kan optage og lagre på et USB.
Jeg er bare ikke sikker på at det USB stik jeg har fået et til smart TV.

Det er sådan en her de anbefalede: ( denne er bare 32 i stedet for 64 )
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tab ... b-usb-drev

Håber at der er en der kan hjælpe og Tak for indsatsen allerede i allerede har gjort. :)
Af JesperAndersen
- om vi skal tage LG' specifikations-angivelse for gode varer, så kan TV'et godt optage......

Jeg har ikke den helt store viden om USB/optagelsesmedier, men tror slet ikke at din USB-pen kan bruges (?)
For det første, så er 32 GB jo INGENTING i "storage", for det andet så mener jeg at disse lagringsmedier skal spinne v. 5.400 omd./min. for at kunne fungerer m. TV (????)

('bruger selv en Ext. harddisk på 500 GB/5.400 omd./min., og det fungerer perfekt med mit Samsung)

Jeg ville som det første undersøge via brugsanvisning om TV'et vitterlig KAN optage, dernæst ville jeg købe en "rigtig" harddisk og tilslutte/afprøve
Af Globulus
JesperAndersen skrev:- om vi skal tage LG' specifikations-angivelse for gode varer, så kan TV'et godt optage......

Jeg har ikke den helt store viden om USB/optagelsesmedier, men tror slet ikke at din USB-pen kan bruges (?)
For det første, så er 32 GB jo INGENTING i "storage", for det andet så mener jeg at disse lagringsmedier skal spinne v. 5.400 omd./min. for at kunne fungerer m. TV (????)

('bruger selv en Ext. harddisk på 500 GB/5.400 omd./min., og det fungerer perfekt med mit Samsung)

Jeg ville som det første undersøge via brugsanvisning om TV'et vitterlig KAN optage, dernæst ville jeg købe en "rigtig" harddisk og tilslutte/afprøve
Sludder. Jeg benytter en 240GB SSD i en USB-boks og den "spinner" ikke med nogen som helst omdrejninger/min. :D

Man kan som regel benytte en USB stick men der kan være krav til min. størrelse (mit TV vil f.eks. ikke acceptere noget under 32GB) og der vil som regel være en funktion i TV'et til at teste hastigheden. Her kan de allerbilligste sticks have et problem, men det er ikke formen i sig selv, der er en hindring.

En bitrate på 8Mb/s giver kun 1MB/s og de fleste USB-sticks i den næstbilligste kategori og opefter burde kunne klare denne skrivehastighed.

32GB giver typisk plads til over 10 timers optagelse i HD (f.eks. DR1-DR3 via antenne) så hvis der blot er tale om, at man ønsker at se TV når man har lyst og ikke akkumulerer adskillige dages eller ugers optagelser er det nok til det formål.

Når alt det er sagt er den billigste løsning stadig at købe en 500GB 2.5" HD til formålet. Eneste grund til at jeg selv benytter en halvdyr løsning i form af en SSD er fordi jeg ikke ønsker at høre på støj fra en HD når jeg ser TV - og så fordi den reagerer hurtigere når jeg tænder mit TV eller "spoler" i optagelser.
Af JesperAndersen
Globulus skrev:
JesperAndersen skrev:- om vi skal tage LG' specifikations-angivelse for gode varer, så kan TV'et godt optage......

Sludder. Jeg benytter en 240GB SSD i en USB-boks og den "spinner" ikke med nogen som helst omdrejninger/min. :D

Man kan som regel benytte en USB stick men der kan være krav til min. størrelse (mit TV vil f.eks. ikke acceptere noget under 32GB) og der vil som regel være en funktion i TV'et til at teste hastigheden. Her kan de allerbilligste sticks have et problem, men det er ikke formen i sig selv, der er en hindring.

En bitrate på 8Mb/s giver kun 1MB/s og de fleste USB-sticks i den næstbilligste kategori og opefter burde kunne klare denne skrivehastighed.

32GB giver typisk plads til over 10 timers optagelse i HD (f.eks. DR1-DR3 via antenne) så hvis der blot er tale om, at man ønsker at se TV når man har lyst og ikke akkumulerer adskillige dages eller ugers optagelser er det nok til det formål.

Når alt det er sagt er den billigste løsning stadig at købe en 500GB 2.5" HD til formålet. Eneste grund til at jeg selv benytter en halvdyr løsning i form af en SSD er fordi jeg ikke ønsker at høre på støj fra en HD når jeg ser TV - og så fordi den reagerer hurtigere når jeg tænder mit TV eller "spoler" i optagelser.

- jamen, modtag da min dybeste undskyldning for at det er "sludder" hvad jeg skrev :(

'Blot uheldigt af at du ikke bemærkede, at jeg indledningsvis skrev at jeg netop IKKE var ekspert på området - jeg kom blot med mine forslag til hvad fejl k u n n e være.....

Jeg er dog sikker på at dengang at jeg skulle finde harddisk til mit Samsung, der var der mange som havde problemer, om ikke harddisken netop "snurrede" med et givent omd.tal....
Af LG Kenneth
Hej igen.

USB nøglen er på 64GB. Spørgsmålet er om den overhoved kan bruges at optage på fra et smart TV.

*** quote ***
PNY Transformer Attache virker med Windows 7, Windows Vista, Windows XP, Windows ME, Windows 2000, Mac OS 8.6 og nyere, Linux kernel 2.4+

Skrivehastighed: op til 8MB / s
Læsehastighed: op til 24MB / s
*** unquote ****

Betyder det ikke at jeg har fået en USB nøgle som kun virker på Computer, eller er det bare mig? ;;)
Af JesperAndersen
- jeg skal ikke risikere at komme med mere "sludder"............men er sikker på at Globulus snart vil dele ud af hans store viden ;)
Af jng
LG Kenneth skrev:Hej igen.

USB nøglen er på 64GB. Spørgsmålet er om den overhoved kan bruges at optage på fra et smart TV.

*** quote ***
PNY Transformer Attache virker med Windows 7, Windows Vista, Windows XP, Windows ME, Windows 2000, Mac OS 8.6 og nyere, Linux kernel 2.4+

Skrivehastighed: op til 8MB / s
Læsehastighed: op til 24MB / s
*** unquote ****

Betyder det ikke at jeg har fået en USB nøgle som kun virker på Computer, eller er det bare mig? ;;)
Det er bare dig...
Hvis du fra en pc/Mac til USB'en kopierer en fil i et format, som dit tv-apparat iøvrigt kan afspille, vil du se, at USB'en fungerer til afspilning på dit tv-apparat...
Af Globulus
JesperAndersen skrev:- jeg skal ikke risikere at komme med mere "sludder"............men er sikker på at Globulus snart vil dele ud af hans store viden ;)
Ingen stor viden her om lige netop dette emne - kun erfaringer med nogle ganske få medier forbundet til mit eget Sony W905A.

Jeg kan ikke sige, om vedkommendes USB-nøgle virker eller ej. Min pointe var kun, at USB-nøgler som kategori ikke er udelukket.

Det kommer an på en kompatibilitetstest og den kan kun ejeren af TV'et og USB-nøglen udføre.

Iflg. manualen (side A-24) er der 3 USB-stik og iflg. diagrammet skulle det være muligt at tilslutte en HD, en USB hub eller en USB-nøgle til hver af de 3 stik:
http://www.lg.com/dk/support-produkt/lg-47LB671V

Iflg. denne side anbefales det at man holder sig til USB-nøgler på 32GB eller mindre og harddiske på 2TB eller mindre:
http://eguide.lgappstv.com/manual/gb/12005_7.html

Og det kan jo så være problemet, hvis nøglen - som det nu er blevet angivet - er på 64GB.

Jeg skal ikke kunne sige, om et LG TV fra 2014 slet ikke kan benytte en 64GB nøgle. Er nøglen rent faktisk blevet formatteret/klargjort/testet af TV'et? Der bør være en funktion til den slags når nøglen skal bruges til optagelser men jeg kender som sagt ikke LG's interface.

Der findes nogle instruktioner her. Jeg skal ikke kunne sige, om de også passer til den pågældende model:
http://eguide.lgappstv.com/manual/gb/12017_4.html

Der omtales HD og SSD med kapaciteter mellem 40GB og 2TB og trin til at intialisere disse men ikke et ord om USB-nøgler.

Alt i alt er der noget der tyder på, at en USB-nøgle ikke kan benyttes til optagelser på et LG TV og det er måske heller ikke muligt at benytte den til afspilning af filer pga. en begrænsning på 32GB?!?

Igen: USB-nøgler som kategori er ikke udelukket til dette formål. Man kan hurtigt finde positive brugermeldinger, der bekræfter dette. Det er så ikke ensbetydende med, at det er en god ide.

Det er meget tænkeligt, at producenterne kræver en stor mængde minimumsplads (i LG's tilfælde 40GB) for at forhindre brugen af disse nøgler til dette formål. De billigste nøgler har en lav skrivehastighed som gør dem uegnede til dette formål selv om de på papiret burde være hurtige nok. Never mind USB-nøgler, men LG skriver også om SSD at "SSDs have limited recording/deleting capabilities. We recommend using an HDD." Dette var måske korrekt for nogle år siden, men de nyeste SSD'er kan sagtens tåle at man skriver adskillige timers HD-video til dem hver eneste dag i flere år.
Af ByteMe
Men hvordan virker den USB nøgle ikke? Prøv at beskrive problemet lidt bedre.

F.eks. skal et TV først have formatteret et USB lager, før det kan optage på det, så kan dit TV ikke finde USB nøglen?, vil det ikke formattere den?, eller vil det ikke optage på den, selv om den er blevet formatteret korrekt?
Af LG Kenneth
Hej med jer.
Tak for hjælpen. Jeg gik ned og fik pengene tilbage i Elgiganten. :)