Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af broderloller
Hej

Jeg står og skal udskifte mit gamle 42" LG. Jeg går efter et 55" og kunne godt tænke mig at få adgang til Netflix i 4k.

Jeg er efter lang tids søgen faldet over et LG 55UB820V. Umiddelbart ser specs ganske ok ud og har også været i Expert og set modellen i 49" hvor den gjorde det ganske godt.

Det eneste jeg har kunne finde i specs som afskrækker mig en smule er et HEVC codec der hedder 4k/30p og ikke 60p. Hvad har det af betydning hvis man kigger et par år ud i fremtiden?

Min smertegrænse på prisen ligger på omkring de 6000,-

Findes der andre brugbare tv i den prisklasse med Netflix 4k i 55"?

Mvh
Lars
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Helt konkret betyder det, at HEVC-chippen højest klarer 4K i 30 billeder per sekund. Det er nok til film og tv-serier som laves i dag, men som bekendt blev f.eks. Hobbitten optaget i 48 billeder per sekund. Hvis den frigives i dette format vil HEVC-dekoderen i tv'et således ikke kunne håndtere den, men du vil naturligvis altid kunne tilslutte en boks.

Ift. UB820V synes jeg dog også at du skal være opmærksom på, at den kommer med den gamle Smart TV platform og altså ikke webOS. Netflix findes på den lige nu, men det er nok usandsynligt at den får nye apps herfra, da platformen jo udfases lige nu.
Af broderloller
Tusind tak for svaret Rasmus. Tror du der i fremtiden vil komme en update til webOS eller er dette urealistisk?

Jeg er i forvejen ikke den store fan af smart tv's, jeg er fuldstændig forelsket i min chromecast - men muligheden for Netflix 4k fik mig dog overbevist om at det skulle prøves.

Som jeg forstår dig skal jeg ikke bekymre mig om de 30p, da der gennem HDMI porten vil kunne blive vist i 60p?

//Lars
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Nej, der kommer desværre ingen opdatering. Det er allerede bekræftet. Tv-producenterne er generelt rigtig dårlige til at supportere ældre modeller, så hold endelig fast i din begejstring for Chromecast. Løsningerne som disse ligner fremtiden, for så kan man udskifte løbende :)

Ja, præcis. Du vil stadig kunne sende 4K i op til 60p ind via HDMI-indgangne. Så er det nemlig afspillerboksen der står for HEVC-dekodningen (så boksen skal naturligvis understøtte det), og så kan du jo skifte den ud løbende. Mon ikke der snart kommer nogle rigtig interessante 4K-bokse baseret på Android TV. Forhåbentlig en ditto fra Apple.
Brugeravatar
Af edinger
Rasmus Larsen skrev:Mon ikke der snart kommer nogle rigtig interessante 4K-bokse baseret på Android TV. Forhåbentlig en ditto fra Apple.
Eller nogle interessante bare bones monitors uden al det gejl, som netop kan tilkøbes, men med 100 % fokus på billedkvalitet?

Jeg kender godt selv svaret -- som er NEJ -- men kunne ikke la' vær' ;)
Af broderloller
Endnu engang tak for svaret :)

Sålænge jeg kun skal bruge Netflix appen kan det SMART TV vel heller ikke være så slemt. Så må jeg bare vente på de kommer med en ny Chromecast med 4k support.

Kender du til andre tv i den prisklasse der kunne være interessant? 6000,-

De 6000,- for LG'et er vel og mærke i Tyskland.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Men ellers så kommer der jo også en masse nye Ultra HD-skærme her i foråret. I 2015 smidder producenterne Ultra HD ind i billigere skærme. F.eks. har Panasonic jo lige nævnt, at det kommer helt ned i 4-serien. De plejer at være ganske lavt prissat.
Af broderloller
Problemet med det Samsung skulle eftersigende være ret ringe betragtningsvinkler, som er en vigtig ting herhjemme :) - de havde det desværre ikke som udstilling da jeg var i Expert.

Men spørgsmålet er jo om jeg så skal vente et par måneder og se hvad der dukker op, men det kan jo også ende med at blive en skrue uden ende :) Så kommer der noget nyt til sommer som er værd at vente på, eller til efteråret. Syntes bare de 6000,- for det TV lød som en ok pris, eftersom det kun kan fås til 8000+ herhjemme.
Brugeravatar
Af edinger
@broderloller:

Hvis det skal være IPS-panel, og du udelukkende skal bruge skærmen som monitor, er den skærm, du har fundet her, nok noget nær det bedste du kan finde til prisen.

Oplagte alternativer er Panasonic AS650 og op efter. Men så er prisen også en anden.
Af Bent odense
edinger skrev:
Rasmus Larsen skrev:Mon ikke der snart kommer nogle rigtig interessante 4K-bokse baseret på Android TV. Forhåbentlig en ditto fra Apple.
Eller nogle interessante bare bones monitors uden al det gejl, som netop kan tilkøbes, men med 100 % fokus på billedkvalitet?

Jeg kender godt selv svaret -- som er NEJ -- men kunne ikke la' vær' ;)
Du er altid så gammeldags. ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
broderloller skrev:Problemet med det Samsung skulle eftersigende være ret ringe betragtningsvinkler, som er en vigtig ting herhjemme :) - de havde det desværre ikke som udstilling da jeg var i Expert.
Ja, så er det nok fornuftigt at holde sig til skærme baseret på IPS-paneler, ligesom UB820V. De har bredere betragtningsvinkler. :)