Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Spunk
Sidder og kigger lidt på nyt TV til at erstatte et Panasonic Plasma. Jeg ville meget gerne gå direkte på OLED, men der er prisen en showstopper + en del snak omkring motion blur.

Kigger meget på Panasonic, da jeg generelt godt kan lide deres produkter. I den forbindelse er der meget snak omkring IPS panelerne de synes at foretrække i deres modeller.

Jeg undrer mig lidt over at Panasonic's "større" modeller ofte kører med ips (og de reklamerer med det som en fordel). Kontra de mange i forummet og diverse anmeldelser, der synes at foretrække VA Paneler.

Det virker lidt spøjst at man foretrækker IPS Paneler i "Top" modeller når de tydeligvis har nogle uheldige specifikationer omkring kontrast og sortniveau.

Jeg kigger pt. selvfølgelig på AS640 + AS650, men det kan tænkes at jeg venter til nye modeller kommer...

Er der så stor forskel på sort niveau mellem IPS og VA?
Af M-Sniper
Hej Spunk

Du er kommet ind på et følsomt emne tro jeg for nogle :D

Man skal jo overveje sine situationer og dermed vælge efter eget behov. Og derfor ryster jeg også en gang imellem på hovedet når al anbefaling ender med standart panasonics 640 og samsung, eller sonys w600 model. Der bliver aldrig nævnt et LG, philips og panasonic eller rettere sagt tv med et IPS panel. (bortset fra Panasonics top model)

Det er da også oplagt at vælge et VA panel TV da de får rigtig gode anmeldelser, og hvorfor skulle de ikke det. et af grundprincipperne i et billeder hvor godt kontrast/sort den kan gengive, og der brilliere VA panelet stort i forhold til IPS.
men dem der tester TV tager udgangspunkt i at man sidder lige til, i spoton sædet i en god afstand.
tror ikke VA panelet ville score ret mange point hvis test personen sad 20-30 grader fra midten.

Mit valg blev et Panasonic AS750 i 47 tommer. (samme skærm som AS650, blot med dobbel tuner og sat tuner og anden design).
ren og skær pga IPS panel, jeg kan simpelthen ikke tåle at se et VA panel og det skal begrænse mig i hvor jeg skal sidde i min stue i forhold til TV'et, for at få et godt billed.
for jeg synes godt nok det er dårlige farver og kontrast der er på va panel i vinklerne.

Og ja jeg kan godt se IPS panelet slipper lys igennem, mere end VA. men det er den kompromis jeg er gået med til. (indtil jeg får OLED skærm :p )

og så er jeg ikke helt sikker men der var hvis også noget med at IPS kan gengive flere farver rent teknisk men er ikke sikker på oplysningen ??? der må de proff'er træde til

jeg kan sige at panasonic på deres top model UHD AX900 valgt IPS da de i denne skærm også har et local dimming system som skulle virke fint og dermed kompensere for at ips slipper lys igennem. så får de gode farver betragtnings vikler og bedre sort via lokalt styret baggrunds belysning..

Puha den blev længere end jeg troede ville være.

Held og lykke med valget.
Af Spunk
Ja, jeg kan godt høre det er svært. Jeg er jo vant til Plasma/LCD debatten, og jeg har aldrig været i tvivl om at plasma var det rigtige for mig. Derfor er kontrast og sortniveau også en vigtig faktor. Men jeg kunne nu godt tænke mig et større TV end det 42" Panasonic fra 2008 jeg har nu..

Det er første gang jeg sådan rigtigt bliver nødt til at sætte mig ind i LCD Teknologi. Men det er prisen hvis jeg skal have nyt nu. OLED er klart det jeg venter på, men prisen på en ny 55" LCD kontra OLED, gør at jeg kraftigt overvejer en blød mellemlanding på en LCD skærm indtil pris og de første børnesygdomme er klaret på OLED.
Af troopa85
Det er vel rimeligt simpelt. Hvis du sidder i en vinkel hvor billedet vil blive væsentligt forringet ved et VA panel bør man gå efter IPS, og ellers er et VA panel bedste løsning grundet bedre kontrast og sort niveau.

Der er kun 1 IPS model på markedet der kan konkurrer på sort niveau så vidt jeg er orienteret, det er AX900 (grundet FALD - full array local dimming), som nok er det bedste, men også klart dyreste 4k TV fra 2014.

I 2015 kommer der flere nye tiltag der er værd at holde øje med, blandt andet HDR, 4k oled mv.

Men det kommer så også til at koste, og har man under 10.000 kr er det helt sikkert irrelevant det næste stykke tid.
Brugeravatar
Af MigSelv
En plasma fra 2008, snakker vi så PX70 eller PX80?
Hvis det er tilfældet, så kan et high-end lcd sagtens være med på både sortniveau og kontrast.
Du skal kun bekymre dig om de issues lcd paneler lider af, her tænker jeg på belysningsfejl/homogenitet. De kan jo fra model til model variere, selv i samme serie.
Af Spunk
Det er en PZ85 FullHD. så middel high-end-ish 2008 model :-)..

Jeg mener nu ikke umiddelbart at LCD kan være med på sortniveau selv på gamle (gode) plasma. Men jeg har heller ikke brugt oceaner af tid på LCD, -så jeg kan måske tage fejl.

Derudover er jeg også velsignet med TDC TV i SD kvalitet (deres "HD" stod faktisk dårligere end SD pga. artifacts og underlig pixelering) Så det stiller lidt krav til evnen i SD...

Men som sagt, -det er nok nogle kompromis jeg må acceptere pt. så det går nok. Og du har da nok ret i at forskellen er blevet mindre de sidste par år.
Brugeravatar
Af MigSelv
Jeg har selv haft px70, pz800, vt20, vt30 og vt50, og her er det kun fra vt30 og op, at sortniveau detaljemæssigt var marginalt bedre. Ved gode HD bitrates ( 720p og 1080i ), er det godt nok svært, at se forskel på plasma og mit lcd. Ved Full HD 1080p er forskellen nok målbar, men jeg skulle være meget kritisk, hvis jeg skulle finde forskellen.
Og dit pz85 performer ikke som det har gjort, så du kan nok slet ikke se forskel side by side.