Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af todort
Det kan tænkes at dette emner er blevet behandlet før, men jeg har ikke kunne finde det her på sitet. Når, men til sagen ...

Jeg har tænkt mig at købe et nyt Pana TH42PX70 plasma TV. TV'et skal transporteres fra butikken hjem til mig, ellers få jeg ikke meget glæde af det. Jeg har fra forskellige sælgere, at det skal transporteres vertikalt (stående), men forklaringene har været vidt forskellige, f.eks. "Det er fordi glas-pladere er tynde og kan gå i stykker hvis det ligger ned" eller "det er fordi at fosforet <løber ud> hvis det ligger ned".

1. Passer det at plasma TV'er skal transporteres vertikalt?
2. Hvad er forklaringen?
3. Hvis den kan klemmes på bagsædet i bilen, kan den stå lidt skrå under transporten, f.eks. en vinkel på 60-75gr.?

-- Tak!
Af Hinge
Hej

1: Ja det passer DET skal stå op, det gælder også LCD skærme over 37!

2: Er ikke helt sikker, men har hørt det skulle kunne ødelægge cellerne eller det inden i dem.

3: Hvis du mener i papkassen kan du godt glemme alt om det, jeg fik mit PX70 i 37 for nogen uger siden og kassen er enorm og du skal have et 42, men ude af kassen kan du godt lad det tå lidt på skrå, gjorde jeg med mit første panasonic 42 (bare sørg for der er nogen der holder på det mens du køre) :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Glaspladen på skærmen er desuden ret tung ift. dens areal, dvs. hvis den hopper op og ned kan den knække.
Af Yonzie
Jeg transporterede mit 42PV60 hjem liggende i/på bagagerum/bagsæde i min 206. Jeg kørte selvfølgeligt pænt og undgik så vidt muligt huller i vejen. Dog er bilens affjedring ca. 3 gange hårdere end standard og meget sænket - komforten (eller mangel på samme) kan vel sammenlignes med en racerbil eller en dyr sportsvogn.
Mit fjernsyn virker ganske upåklageligt på 7. måned.

Det er korrekt at der står uden på kassen med store fede typer at kassen skal stå op. Dette er imidlertid med henblik på transport i containere, varebiler mv. der oftest læsses i flere lag. Kassen er designet til at håndtere vægt ovenfra men ikke på den største flade hvor der normalt blot er luft. Hvis man lagde kassen ned og placerede en anden kasse ovenpå ville det nemt kunne ske at der skete noget med fjernsynet. Dette er heldigvis ikke tilfældet ved privat hjemtransport fra butikken og sansynligheden for at der sker noget - medmindre du kører galt - er derfor meget lav. Husk på at kassen er designet til at blive tabt uden at indholdet beskadiges. En lille køretur i en bil er ingenting i sammenligning.

Altså: Du kan godt lægge det ned, men børnene må ikke sidde ovenpå (de skal også have sele på :p )

Vær i øvrigt opmærksom på at kassen ganske enkelt er enorm og det slet ikke er sikkert at den passer på dit bagsæde. Det var kun lige akkurat at den kunne være der i længden i min bil.
Af Munch
Den bedste løsning til hjemtransport er at butikken sørger for det. Så har de det fulde ansvar til kassen står i stuen. Jeg gav feks kun 200 kr for hjemtransport fra Elgiganten, og der var to mand med, der bar mit tunge 50" tv helt ind i stuen :D