Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af CasperDK
Hej alle

Jeg går og vil snart til at købe en OLED skærm. Jeg vil maks bruge 25.000 kr. Jeg ved dog ikke hvilken en jeg skal købe. Jeg har både kigget på LG 65EC930V, LG 65EC970V og så overvejer jeg at vente på LG 65EF950V. Men ud over at EC930V ikke har 4K og ikke har den nyeste software, er der så nogle forskelle på billedkvaliteten? Jeg er ligeglad med softwaren, da jeg tilslutter mit eget mediecenter, så det vigtigste er helt klart billedkvaliteten og fremtidssikringen ift. billedet. Er der nogen som bare har rigtigt godt styr på OLED skærmene og deres forskelle og kan guide lidt her?

På forhånd tak!

Mvh Casper
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvor finder du 65" OLED til under 25.000 kr? Er det 55" modellerne du mener i stedet?

Ingen herhjemme har prøvet 4K-modellen og kan derfor ikke udtale sig om hvordan den performer ift. EC930.
Af Nanodragon
Hej Casper

Som jeg ser det har du tre muligheder:

1: Køb LG's 55EC930 med det samme.

2: Køb LG's 55EA970 hvis du vil spar 3000 kr og er lige glad et noget ældre styrsystem.

3: Vent på at 65" 4K OLED paneller kommer ned på 25,000 kr, plus at de er til at købe her i Danmark, og så tage beslutningen om de modeller der vil være der til den tid.
Af Emaguina
Så vidt jeg ved har ec930 samme styresystem som de nye, WebOs 2.0 er en hardware opgradering. De skulle kunne bruge samme app's alle WebOs tv.

Jeg købte mit ec930 i januar og er meget tilfreds med det også med de små fejl og ydelse som er nævnt i nedenstående tråde.

Du kan læse om ec930 her, men husk at der tit bliver fokuseret på fejl og personlige oplevelser i sådanne tråde. Det er lidt lange tråde, men det giver dig et godt indtryk af hvad tv'et kan og hvilke nogle synes ikke er så godt.

http://www.avsforum.com/forum/40-oled-t ... ii-41.html

https://www.avforums.com/threads/lg-55e ... 8/page-146

Mvh.

Morten
Af area8001
Jeg er i samme båd, men jeg venter på LG's 4K.
Uden 4K, 10bit panel og HDR, kan du ikke nyde ultra hd blu-ray eller se netflix's HDR-streaming senere på året.
Af Emaguina
ec930 er næsten ikke faldet i pris, jeg var heldig at få mit til 15k i Hifiklubben. De oplyste at startprisen på den mindste 55" af de nye oled vil være 35k. Det er selvfølgelig et rent gæt, men der går nogle år før de er nede i 25k for et 65" 4k oled.
Af flatnesdam
Som det ser ud i øjeblikket bliver startprisen på et 65" OLED over 50,000 kr. Det er næppe sandsynligt at prisen falder til under 25.000 kr. det første års tid.

For 55" OLED med 4K er det mere sandsynligt at prisen kommer under 25.000 kr. i år. De nye modeller med 4K skulle komme til april (buet version) og august (flad version).
Af PeterD
Hvorfor ikke bare vente?

Om 2-3 år skyder alle de store med skarpt.

Sony,Samsung, LG, Panasonic.

Mere konkurrence= Lavere priser.
Af flatnesdam
PeterD skrev:Hvorfor ikke bare vente?

Kineserne er allerede ved at etablere fabrikker til produktion af OLED paneler, så det bliver nok derfra konkurrencen kommer i første omgang. Men det sker nok tidligst i 2016.
Af JesperAndersen
PeterD skrev:Hvorfor ikke bare vente?

Jeg synes at man skal vente 5 år...nej, 10 år.......så er kvaliteten nemlig meget bedre & til bedre priser.

Mantraet er vent...vent...vent.....
(Ironi KAN være anvendt...)
Af PeterD
He he.

Ja det er rigtigt. :)

Meen mon ikke der udvikles bag kulisserne hos de firmaer der ikke har et OLED..

Det er dyrt at være "first mover" og kan man "låne" lidt viden hos andre, sparer man udviklingsomkostninger..
Af JesperAndersen
- om hvorvidt at der udvikles "hemmelige ting" hos de forskellige TV-producenter, er der nok ingen tvivl om. Men jeg tror faktisk at f.eks. Panasonic og Samsung p.t. IKKE bruger særlig mange ressourcer på udvikling af OLED. Hvilket gør at jeg ikke tror at der kommer egentlige "Consumer-OLED" fra deres kant i de første par år!

Jeg tror faktisk mere på, at et kinesisk No-name brand hurtigere kommer på markedet med konkurrance-dygtigt OLED TV ( sikkert baseret på paneler/teknik fra LG), end at f.eks. Panasonic gør det

...så kære Peter, der går nok mange år før at du har et Pana-Oled TV stående i din stue ;) :)
- det bliver nok mere et Hisense *gggggggggggg*
Af JesperAndersen
troopa85 skrev:Samsung er på vej, men går nok lidt tid.

http://www.reuters.com/article/2015/02/ ... 0R20150211

Nu står der godt nok det er rettet mod mindre displays, men mon ikke det også finder vej til TV.

- det er præcis problematikken, sådan som jeg har forstået det, at Samsung IKKE har et produktionsapparat som kan håndterer netop store skærmstørrelser med tilfredsstillende resultat.
At der simpelthen er alt for stort "spild" hos dem, i produceringen af store OLED paneler

En teknik-/produktionsform LG tilsyneladende har langt bedre styr på..............