Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zyde
Efter 4 gode år med Panasonic 42VT20 er jeg igen på jagt efter et nyt tv. De sidste par uger er gået med research (en stor del på dette site/forum). Denne gang skal det være 55". Pengene brænder i min lomme, men jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan se nogen gode tilbud lige nu. Jeg håber derfor på lidt hjælp fra jer.

Jeg vil bruge 5-10k, men det vigtigste er value for money. UHD er ikke et krav, men klart et plus. Derfor forventer jeg også at ligge op mod 10k med UHD og ned mod 5K uden. HEVC og smart tv delen sætter jeg ikke så højt, da en ekstern løsning er helt ok. Det skal under ingen omstændigheder være et Samsung, men alle andre mærker er i princippet i spil. Jeg ser primært sport, så kvaliteten her er langt vigtigere end ved film. Herunder er mine overvejelser.

Panasonic: AS640 er et godt bud men virker til at være steget lidt i pris. AX630 er simpelthen for dyrt i Danmark af uransagelige grund. Jeg kan finde det i Tyskland og Frankrig langt billigere, og uden HEVC burde det under alle omstændigheder være under 10k.

Sony: W8 serien ser rigtigt god ud, men jeg ser ikke et godt tilbud derude lige nu. X8505 er i spil, men hvis den har kostet 8k, så betaler jeg ikke 10!

Philips: Jeg har kigget med på PUS8809 til 10k, da design og ambilight trækker, men jeg tror ikke, at jeg tør med alle de software problemer, der skrives om.

LG: Hvis jeg kunne få et OLED få 12k, så kunne jeg nok strække mig, men det ser ikke ud til at ske i den nærmeste fremtid. Ingen af deres andre tv er super interessante, så tilbuddet skal være noget bedre end ved et Panasonic eller Sony.

Er et enkelt slagtilbud på et kvalitets tv for meget at forlange? Jeg gider ikke at vente ret meget længere. Overser jeg noget?
Af troopa85
Ved ikke hvorfor du er imod Samsung, hvis det er grundet de seneset artikler med optagelse i gennem voice funkt mv, så synes jeg det er fjollet at se bort fra dem grundet det. (Vil gerne uddybe hvis det er derfor)

Samsung har nemmelig et par rigtig gode bud: H7005 - som efter min overbevisning er bedste flade full hd TV (oled ikke inkluderet)

Og HU7505 (4k) best value 4k TV - deres serie 6 er også ganske fornuftig.

Ellers får man jo lidt hvad man betaler for. I den nedre ende af prisskalaen har jeg mest fidus til AS640, både grundet den fornuftige billedekvalitet, og så er den bare prissat meget godt.

W8 har en super god 2d billedekvalitet, men det har et lidt klodset design med hensyn til vægophæng samt ekstern strømforsyning, det til side er det også et godt køb.

Philips har jeg heller ikke meget fidus til, dog har de lavet en model med VA panel her i slut 2014 jeg ikke lige kan huske model nr på, som har fået fine anmeldelser.

LG er klart mest interessante med hensyn til OLED, de har et par fornuftige andre modeller også, men ingen jeg ville vælge over konkurrenterne.

Så mine bud er:

Billigst men godt: AS640,W8 eller Samsung serie 6
Mellem klassen: (H7005)
Best value 4k: HU7505 (X8505 er ok, men foretrækker VA panel kontra IPS)
Andre gode 4k tv, men med lidt høj pris : AX800 og Sony x9005
Bedste 4k tv: AX900
Bedste full HD: LG OLED
Af Zyde
Tak for dine input. Angående Samsung så har jeg ikke nogen rationel grund til at udelukke dem. De laver de sikkert gode tv til prisen. Der er bare for mange mennesker jeg kender, som baserer deres store indkøb på mærker i stedet for at lave en ordentlig research. De har alle Samsung tv - og derfor skal jeg ikke have et :-)

Essensen af min mission er at få mere end jeg betaler for. Jeg nyder tilbudsjagten i sig selv, selvom jeg sikkert ender med at bruge alt for meget tid på at spare 1000kr.
Af kronholm
.... Skidt pyt med at du så måske får et dårligere billede. Hvad vil du så sige om dit tv valg når dine bekendte kommer?

"billedet er måske ikke helt godt, men i det mindste skiller jeg mig ud, ved ikke at købe det mest solgte tv mærke i dk... Ergo jeg er unik!"

O_O
Af Han den anden
Bare fordi Samsung sælger mange tv i Danmark er det jo nødvendigvis ikke det bedste.

Ud over det syntes jeg Samsung har gjort sig rigtig uheldigt bemærket inden for det sidste år til halvanden. Først var der historierne om at deres tv var "kodet" til at holde til et bestemt tidspunkt for derefter at gå i stykker. De er nok ikke de eneste i elektronik branchen der benytter sig af dette triks, men det var Samsung i særdeleshed blev trukket frem.

Så var der sagen og Netfilx der ikke virkede i over to måneder på deres 7005 model. Ikke godt for deres renomme/ kundepleje at det tog dem så lang tid at løse problemet.

Og så her til sidst hvor historien om optagelse af lyd kom frem. Jeg er med på at tv'et kun optager når man holder en knap på remoten inde, men alligevel. Og at de så sender oplysninge videre til 3. Part er ski ikke god skik.

Personligt har jeg haft rigtig dårlige oplevelser med Samsung og Sony. Har haft flere tv med massiv clouding hvilket i min verden er total no go. LG derimod har jeg altid haft det godt med.

Går selv pt og overvejer om jeg skal købe et LG 60" Full HD eller om jeg skal hoppe på 4K bølgen og snuppe et 55" også fra LG.

LG's OLED ville jeg dog holde mig fra. Så et eksemplar i Fona i Roskilde med vildt burnin. Og med div. Tv-stationers logo fast i det ene eller andet hjørne ja kan jeg forestille min at man kan se TV2 logoet i venstre hjørne når man ser en film. Bevares, billedet et super, bare ikke lige der hvor der er burnin. ;;)
Af Zyde
Jeg kigger lidt på Panasonic AX630 for 9200 inklusiv forsendelse igennem Amazon.de. En eventuel reklamation virker bare fuldstændig uoverskuelig.
Af Mst39
kronholm skrev:.... Skidt pyt med at du så måske får et dårligere billede. Hvad vil du så sige om dit tv valg når dine bekendte kommer?

"billedet er måske ikke helt godt, men i det mindste skiller jeg mig ud, ved ikke at købe det mest solgte tv mærke i dk... Ergo jeg er unik!"

O_O
Hvad er et bedre billede?

Er det sortniveau? Er det betragtningsvinkel(Når nu vennerne kommer på besøg)? Andet?

Kan det være helt andre parametre der afgør det som følelse af kvalitet (min holdning men vi er heldigvis ikke ens)? Andet?

Samsung behøver ikke være den hellige gral selvom det nogen gange lyder sådan ;)
Af kronholm
Mst39 skrev:
kronholm skrev:.... Skidt pyt med at du så måske får et dårligere billede. Hvad vil du så sige om dit tv valg når dine bekendte kommer?

O_O

Er det sortniveau? Er det betragtningsvinkel(Når nu vennerne kommer på besøg)? Andet?

Kan det være helt andre parametre der afgør det som følelse af kvalitet (min holdning men vi er heldigvis ikke ens)? Andet?

Samsung behøver ikke være den hellige gral selvom det nogen gange lyder sådan ;)
Ehh, jeg skriver på intet tidspunkt at samsung er produktet man skal vælge. Jeg forsøger blot at pointere, at det er dumt at fravælge et mærke, fordi det er populært.
Senest rettet af kronholm 14 feb 2015, 12:29, rettet i alt 1 gang.
Af Bent odense
ChrisJJ skrev:
Personligt har jeg haft rigtig dårlige oplevelser med Samsung og Sony. Har haft flere tv med massiv clouding hvilket i min verden er total no go.

Det er med vis risiko når man har med LCD/LED teknolig at gøre uanset model mærke på tv'et.
Af kronholm
ChrisJJ skrev:Bare fordi Samsung sælger mange tv i Danmark er det jo nødvendigvis ikke det bedste.

Ud over det syntes jeg Samsung har gjort sig rigtig uheldigt bemærket inden for det sidste år til halvanden. Først var der historierne om at deres tv var "kodet" til at holde til et bestemt tidspunkt for derefter at gå i stykker. De er nok ikke de eneste i elektronik branchen der benytter sig af dette triks, men det var Samsung i særdeleshed blev trukket frem.

Så var der sagen og Netfilx der ikke virkede i over to måneder på deres 7005 model. Ikke godt for deres renomme/ kundepleje at det tog dem så lang tid at løse problemet.

Og så her til sidst hvor historien om optagelse af lyd kom frem. Jeg er med på at tv'et kun optager når man holder en knap på remoten inde, men alligevel. Og at de så sender oplysninge videre til 3. Part er ski ikke god skik.

Personligt har jeg haft rigtig dårlige oplevelser med Samsung og Sony. Har haft flere tv med massiv clouding hvilket i min verden er total no go. LG derimod har jeg altid haft det godt med.

Går selv pt og overvejer om jeg skal købe et LG 60" Full HD eller om jeg skal hoppe på 4K bølgen og snuppe et 55" også fra LG.

LG's OLED ville jeg dog holde mig fra. Så et eksemplar i Fona i Roskilde med vildt burnin. Og med div. Tv-stationers logo fast i det ene eller andet hjørne ja kan jeg forestille min at man kan se TV2 logoet i venstre hjørne når man ser en film. Bevares, billedet et super, bare ikke lige der hvor der er burnin. ;;)
panasonic og sony valgte ikke at opgradere deres smarte "smart-tv" på 2011 modellerne, således man kunne få netflix på dem. Synes du det er en mindre fejl, end at samsung har haft netflix problemer i 2 måneder på en enkelt model?

Hvis du gerne vil se clouding på et LG tv, så er du mere end velkommen til at kigge forbi. :) Gudskelov er det kun et 32" i soveværelset. Mener også LG har været nævnt i medierne for nyligt, hvor de indsamlede informationer om folks tv'brug, selv om man aktivt havde fravalgt det.

... så mit råd er, at man bør vælge det tv man føler er bedst/passer bedst til ens behov, og så ignorere hvilket logo der er klistreret på.
Senest rettet af kronholm 14 feb 2015, 12:36, rettet i alt 3 gange.
Af Bent odense
kronholm skrev:
Hvis du gerne vil se clouding på et LG tv, så er du mere end velkommen til at kigge forbi. :) Gudskelov er det kun et 32" i soveværelset.
+1 ;)
Af Han den anden
Det er jo dejligt a man selv kan vælge ;) Tak for invitationen ind i dit soveværelse Kronholm, men nej tak :p Jeg nyder mit eget 42" LG tv i soveværelset uden en eneste sky....

Jeg har nok bare været heldig, men det har jeg så flere gange med LG.

Og nej jeg påstår på ingen måde at LG er bedre end de andre hverken hvad angår selve tv eller mht. fejl og underlige tiltag.

Jeg giver blot mine 50 cents videre og så må køber selv finde ud af hvad han vil......
Senest rettet af Han den anden 15 feb 2015, 15:36, rettet i alt 1 gang.
Af Mst39
kronholm skrev:
Mst39 skrev:

O_O

Ehh, jeg skriver på intet tidspunkt at samsung er produktet man skal vælge. Jeg forsøger blot at pointere, at det er dumt at fravælge et mærke, fordi det er populært.
Jeg læser åbenbart dit indlæg som en vis herre læser biblen ;)

det var Samsung der blev vendt og du skrev omkring et dårligere billede ved at fravælge det. Beklager at jeg konkluderede forkert på det - men du har helt ret i, at man selvfølgelig ikke bør (men kan) fravælge et mærke der er populært.
Af PeterD
Læs tests, test, test.

Avsforum.com.

Hdtvtest.co.uk

Ljudochbild.se

Umiddelbart se nærmere på:

Pris? Check pricerunner.dk

Panasonic AS640 (ofte kun nethandel. Men besværet er billedet værd)

Sony W605 og W905

Samsung 6400 serie , 6'erien. (Pas på de har så mange modeller det kan være fristende at prøve et andet tilbud)

PS. Billigste 55" AS640 koster 6200 kr.

Og 6600 kr hos Computercity. ( både butik og nethandel)

http://www.computercity.dk/tv/tv10266/v ... ricerunner

Og 6700 kr hos Cinemagic:

http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic- ... 1239p.html

http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx40as64 ... 183815.htm

https://www.avforums.com/threads/panaso ... s.1888454/

Indstiling af tvet:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1285931399

Hvordan ser det forkerte billed ud:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1225350000