Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af StephanVPetersen
Tja, hvor blev plasma af? Grunden til at jeg spørger er, at min knægt på 2 år netop har smadret skærmen på mit Samsung PS51D8000 plasma TV. Jeg købte det for knap tre år siden efter grundige overvejelser mellem plasma og LED.

Jeg havde i første omgang købt et LED men det byttede jeg hurtigt igen, eftersom det ikke kunne klare en fodboldkamp (sorte lodrette skygger når kameraet panorerede hen over banen). Det var på ingen måder tilfredsstillende,

Jeg var derfor helt opsat på, at jeg igen blot skulle have et plasma. Jeg har været overordentlig tilfreds med billedkvaliteten og også muligheden for at streame film trådløst fra min bærbar. SMART TV har jeg på ingen måder brugt ud over streaming fra min bærbar.

Nu kan jeg så se, at plasma stort set er uddød, og det ser ud til at jeg skal have et LED. Jeg kan dog læse forskellige steder at der stadig er problemer med LED og særligt fodboldkampe, lys i hjørnerne og hvad vi ellers har. Er det vitterligt ikke blevet bedre de sidste tre år?

Skal man gå efter baggrundsbelysning eller sidebelysning?

Jeg har ca. 7-8000 kr. og har umiddelbart haft kig på et Panasonic AS650 eller et Samsung H7005, begge i 55".

Jeg forudser en proces hvor jeg kun bliver skuffet i forhold til mit tidligere plasma, og hvor jeg sikkert skal gå på kompromis med billedet, skygger, bleeding og whatnot. Men det kan selvfølgelig også være min forudtaget holdning til LED der skinner igennem. Er jeg helt gal på den og har udviklingen overhalet mine tidligere oplevelser?

Nå men det var en lang smøre, og jeg håber nogen kan berolige mig :s
Af PeterD
Tja. Hvor blev plasma af?

Faldende efterspørgsel. Dyre produktionsomkostninger. Hård priskonkurrence og ALT skal være miljørigtigt.

Er måske et par af overskrifterne man kan sætte på producenternes plasmaexit..men der er sikkert også andre..

Trist, trist, trist...

Jeg kan ikke berolige dig og om udviklingen har overhalet dine tidlige oplevelser..Tjo..Tja..

Måske bedst at spørge nogle af dem som HAR skiftet deres plasma ud med et LCD...

For resten:

Et 55" 7005 koster mellem 8-9000 kr. (Elgiganten.dk/Bilka/Komplett.dk)

Et 55" AS640 koster mellem 6300-7200 kr. (Happii.dk/Proshop.dk/Cinemagic.dk (gode erfaringer)/Merlin/Computercity)

Ved ikke om 7005 minder om en 8005?

Men her er en test af 8005:

http://www.av-blog.dk/test_fladskaerm_p ... ue55f8005/

og en test af AS640:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx40as64 ... 183815.htm
Senest rettet af PeterD 20 jan 2015, 14:46, rettet i alt 1 gang.
Af StephanVPetersen
Curse those tree hugging hippies.

Jeg vil da sætte stor pris på, at nogen af de personer der har skiftet vil fortælle om oplevelsen. Om ikke andet, så nogen af de personer der ved noget om LED.

Det kan selvfølgelig også være, at man bare hører mest om de dårlige oplevelser. Personligt har jeg kun dårlige oplevelser. Min svoger er dog glad for sit 55" Samsung LED han købte for 3 år siden.
Af Wolfgang
Jeg skiftede mit velfungerede LG plasma ud sidste år med et Samsung LED TV. Det gik absolut ikke godt, som jeg også har beskrevet i en tidligere tråd.

Årsagen til at jeg skiftede var ikke at plasma tvet fejlede noget. Jovist, det var kun HD ready, var ca. 5 år gammel og ikke millimeter tynd. Det generede mig ikke. Det var faktisk kæresten som gjorde mig opmærksom på problemet. Hver gang jeg havde siddet og set en film på to timers tid, så var jeg knald rød i hovedet, og jeg følte mig også lettere utilpas. Kæresten foreslog om det muligvis kunne være TVet som jeg reagerede på.

Tosset som det end lyder, så gav det hele mening. Plasmaen udgiver noget varme og teknikken der minder om de gamle billedrørsdage, gør også at man får lidt svedige øjne ved at stirre på det for længe. Og ja, jeg sidder mere end en meter væk fra det :-).

Nåh, men tilbage til sagen. Jeg er uhyggelig meget skuffet over LCD/LED teknologien. Jeg troede/håbede som dig, at alle de år med LCD TV havde gjort producenterne så kloge at de havde kureret de børnesygdomme man tidligere havde læst om. Skygger over billedet, lys fra siderne, dårlig sortniveau, begrænset betragtningsvinkler og så videre.
Desværre er det absolut ikke tilfældet.

Jeg savner rigtig rigtig meget mit plasma. Nuvel, jeg kan nu sidde flere timer uden at stige i temperatur og uden røde hudplamager, men det er godt nok også på bekostning.

Mit LCD/LED TV skal lige holde til OLED er kommet væk med de værste sygdomme, og så skal jeg ellers væk fra dette LCD gejl igen, for det holder ingen steder.
Af Globulus
Det er ikke kun ændrede miljøkrav som har været med til at tage livet af plasma.

Det nye sort er UHD og her kan plasma heller ikke være med idet det er for vanskeligt at producere en plasma-skærm med UHD-opløsning i en bare nogenlunde normal størrelse.

Men Harald Nyborg har da stadig et 50" FHD LG til 2.995 kr:
http://www.harald-nyborg.dk/p11019/lg-50-plasma-tv

Mht. skiftet fra plasma til LED: Du vænner dig til det. Så ringe er LED heller ikke. Man skal blot ikke tage et 40" TV i Bilka til 2.000 kr. og konkludere at LED er noget skrammel ud fra det.
Af absolution
Jeg skiftede fra et VT20 til en Samsung LED skærm, pga. flere ting. Selve billedkvaliteten var bedre på plasma skærmen. Men andre ting træk led skærmen op. Ved ikke om de nuværende LG plasma skærme kan hamle op med VT20, tvivler meget stærkt på det, da det selv dengang var et fantastisk tv.

Har dog fornyligt skiftet skærm igen, igen til en Sony LED, hvor jeg vil mene at billedkvaliteten svare lidt til min gamle plasma, nogle ting gøre det bedre. fx panorering, synes også farverne er mere virklighedsnære efter de rigtige indstillinger (efter min mening). Dog var selve sortkontrasten bedre på plasma skærmen.

Men igen hvis man går meget op i at sort virkelig er sort, så er det nok en Pioneer Kuro eller et OLED tv man skal ud i. Nok mest sidstnævnte :)
Af yak
Plasma er stærkt på vej ud ingen tvivl om det. For dyre at fremstille. Hvis du bliver nødt til at "nøjes" med et LED er dit måske valg på Samsung UE55H7005 nu ikke så dårligt. Lige netop dette Tv er i mange test kåret som det bedste TV blandt 2014 modeller. Også "Bedst i test" i Tænks test af 126 faldskærme i 2014.
Jeg skal ikke gøre mig klog på, om det er ringere en et plasma tv på visse områder, for jeg har ikke set det ved siden af et sådant, men jeg har det set det i funktion hos 2 bekendte.
Jeg blev i hvert tilfælde imponeret.
Af PeterD
....nøjagtig som AS640 og Sonys W8 model. ;)

Forresten har Elgiganten i denne uge et 55" AS650 til 8000 kr.

og et Samsung 48" 6000-model til 6000 kr.
Senest rettet af PeterD 20 jan 2015, 18:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af edinger
absolution skrev:Jeg skiftede fra et VT20 til en Samsung LED skærm, pga. flere ting. Selve billedkvaliteten var bedre på plasma skærmen. Men andre ting træk led skærmen op.
Absurditeten i en nøddeskal.

Prøv at udskift <skærm> med <restaurant> og <billedkvalitet> med <mad>.

"Jeg foretrækker Tony's frem for Alberto's. Ja, maden er godtnok bedre hos Alberto's, men..."
Af yak
Det er nu ikke lige "nøjagtig som AS640 og Sony W8 model"
I testen fra Tænk scorer Samsung UE55H7005 ialt 80 %
Panasonic AS640 må nøjes med 56 %
Sony W8 modeller ligger i 60erne.
Så forskel er der altså. :)
Men man skal da vælge det TV, hvor man selv synes at ens krav bliver opfyldt bedst muligt. Der er testet på mange parametre, og de er sjældent lige vigtige for ens behov.
F.eks. er muligt, at det nævnte Samsung 6000 TV kan gøre udmærket fyldest, selvom det generelt tilhører en lavere pris/udstyrsgruppe.
Af PeterD
HA-HA...En "TÆNK"-test....

Den giver jeg ikke meget for!

Hvordan er det nu sangen hedder...:

Nå'e ja:...."Money Talks"

Mærkeryttere vælger nok Samsung..

Forresten vælger "Miljø" højt i deres tests..?

Helt fint. Jeg vil bare ha' et godt naturligt billede og lyd og et nemt setup...Og når man arbejder fra 9-17 og først kommer hjem kl. 18-18.30 kan jeg godt leve med at mit tv bruger lidt mere strøm, når billedet er bedre.

Så vil jeg hellere se på hvad elektronik og tvtestsider som ljudochbild.se, avsforum.co.uk, og hdtvtest.co.uk og Rasmus skriver...
Af yak
Det er da fint, at du hellere ser de andre testsider. Enhver kan også se, at de for det meste er meget uddybende og fyldt med flotte grafer og andet skærmguf. Absolut seriøst, og jeg har læst masser af dem.
Men jeg har også fundet ud af, at Tænks testsider, selv om de er meget mere enkle, faktisk ganske nøje afspejler testresultaterne fra de andre meget beskrivende tester.
Hvis du havde prøvet at sammenligne lidt, ville du også finde ud af det.
Så Tænks test er skam udmærkede, hvis man ikke har behov den detaljerede viden. Slutresultatet er det samme.

Resultaterne på de engelske og svenske sider, som du nævner, bevidner på udmærket vis dette, selv de faktisk ikke har en test lige nøjagtig af Samsung 7005, så din viden om denne model, må du jo have andetsteds fra.
Selv holder jeg mig stadig til mit flere år gamle Phillips, og jeg ved udmærket, at der er bedre TV på markedet, men det klarer mit behov - endnu.