Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Det drejer sig om at jeg har problemer med at TV'et den får ødelagt harddisken (filstrukturen) så den pludselig ikke mere kan finde ud af at gemme nogle af de optagelser jeg laver. Det er nu sket ca 3-4 gange på halvanden måned. Prøv f.eks. at sætte den til at optage 10 programmer om natten et par dage i træk og check om den rent faktisk optager dem alle (bare check antallet). Når den først begynder at virke underligt er man nemlig nød til at reformatere den for at få den til at virke ordentlig igen. Jeg har sågar den ene gang nød til at formatere den i min PC, hmm.

Jeg har fundet ud af at hvis man går ind i menuen source usb disk under optagelser og vælger administrer enhed og vælger det punkt til at checke harddisken (ikke ydelsen) så melder den fejl såfremt filstrukturen er ødelagt. Det kan godt være du oplever den kan optage men der er helt sikkert noget galt med den og det er kun et spørgsmål om tid før du oplever den ikke optager alt. Måske i kunne prøve det og melde tilbage i denne tråd?

Jeg har prøvet med 2 forskellige diske uden ekstern strøm og problemet var betydeligt større på den første disk (1 TB) i forhold til den nye (500 MB) fra hifi klubben.
Af mainleif
Jeg har uden held nu prøvet at købe et fordeler usb kabel så disken skulle få rigeligt med strøm. Nu reklamerer jeg til hifi klubben. Netflix virker desværre heller ikke.
Jeg troede at Samsung UE46H7005 var udstyret med et 1 A usbstik , netop designet til HD brug.

Har selv en 1T HD, der bruger under 700mA selv ved optagelse og visning af anden optagelse samtidig.

Den ene A burde være rigeligt i alle situationer.

Der fulgte en ledning med 2 usbstik til HD, hvoraf det ene kun er et strømsupleringsstik, hvis ens usbbøsninger kun kan levere de normerede 500mA. Dette er åbenbart ikke standart ved alle HD.

Håber du får det til at virke hensigtmæssigt. Dine hidtidige erfaringer kunne gøre mig gammel før tid!

Vh Leif Thomsen
Af mainleif
Du har ret i at den har en 1 A usb stik men måske leverer stikket ikke helt. Men jeg har faktisk igen prøvet med en helt nyformateret harddisk og så et godt fordeler usb kabel så harddisken nu er tilsluttet 2 usb udgange og derved skulle kunne få 1,5 A. Jeg satte den til at optage 15 programmer i nat og den fik faktisk optaget alle, hvilke er første gang det er sket. Så det har formentlig hjulpet med det ekstra strøm. Jeg tester videre de kommende dage. Meen ikke alt var godt for da jeg tændte tv'et i morges medens den var igang med at optage så slukkede harddisken med det samme og optagelsen blev afbrudt før tid. Den havde dog gemt det optagede fint og fra menuen check harddisk fik jeg "kun" fejl første gang jeg checkede men ikke anden gang. Så det er altså stadigvæk ikke klippestabilt på trods af det ekstra usb kabel, hmm.

Jeg ringede til hifi klubben for at reklamere men vil lige give det lidt ekstra tid og teste lidt mere og så er der jo også problemet med at netflix ikke virker.
Dine optageproblemer på SAMSUNG UE46H7005 er lidt bekymrende, da jeg var lige ved at købe bemeldte TV. Det er specielt dobbelttuneren der har interesse. Her i huset er mindst 75% TV-kiggeri optaget.

Først kom meddelelserne ang. Netflix og nu optageproblemer. Er der andre der kan nikke genkendende til mainleif´s erfaringer?

Det er surt at en iøvrigt fremragende skærm skal være belemret med sådanne probs. hvis ikke det er noget enkeltstående på din skærm.
Jeg ville tilbagelevere skærmen, hvis det var muligt. Når du har prøvet med to HD og stadig har visse svigt, er en mistanke vedr. skærmen berettiget.

Har optaget TV på div. grej i over 20 år og har aldrig været ude i de problemer du beskriver.
Til gengæld er det s.... irriterende at TV-selskaberne absolut skal reklamere for en udsendelse der kommer om tre uger, hvorved tiden skrider og de sidste 2 min. lige mangler, hvis ikke at ens skærm kan lægge tid til automatisk eller man er ude i en manuel programmering.

Du har beskrevet at have optaget rigtigt mange udsendelser hen over natten. Hvordan var de progammeret, hvad med overlap. Kan de to tunere samarbejde så man får det hele med?

Vh. Leif
<Leif Thomsen skrev: ...

Du har beskrevet at have optaget rigtigt mange udsendelser hen over natten. Hvordan var de progammeret, hvad med overlap. Kan de to tunere samarbejde så man får det hele med?

Vh. Leif
Samsungs harddiskoptagere fra H-serien med to tunere kan overlappe, forstået på den måde, at hvis man fx vil optage to programmer fra DR1, der følger lige efter hinanden, så kan apparatet lave to separate optagelser med -x minutter før hvert start og +y minutter efter hver slut. Samme kanal kan altså optages to gange på samme tid.
<Leif Thomsen skrev: Du har beskrevet at have optaget rigtigt mange udsendelser hen over natten. Hvordan var de progammeret, hvad med overlap. Kan de to tunere samarbejde så man får det hele med?

Vh. Leif

Ja for mit vedkommende ser jeg også mest optaget tv og derfor er funktionen vigtig og tv'et er udover dette problem og netflix rigtig lækkert og erstatter samtidigt fint mit gamle mediecenter. Og som en anden skriver kan den optage 2 udsendelser samtidig når tv'et feks er slukket om natten og jeg har bare sat den til at optage en hel masse hvoraf måske 1/3 var overlappende optagelser. Dog tror jeg at det er når disken slukker/tænder at problemet opstår så jeg lægger så vidt mulige optagelserne så der ikke optages hele tiden og harddisken derved slukker/tænder hele tiden hver gang optagelse stopper/starter. Som sagt virker det tilsyneladende væsentlig bedre med 2 usb kabler (mere strøm) så jeg tester lige noget mere men vil selvfølgelig levere det tilbage hvis ikke det bliver 99% stabilt. Heldigvis har jeg købt både disk og tv samme sted så behøver jeg ikke tænke på om det er det ene eller det andet som kan være galt.

Testen i dagtimerne i dag gik således at jeg satte den til at optage 18 programmer men den havde kun optaget 15 og efterfølgende diskcheck sagde også fejl første gang men gik igennem anden gang. :-(.. øv
Forstår dit ØV..........optagefunktionen er, hos rigtig mange af os, en af de vigtigste anordninger på skærmene nutildags.
Med dobbelttuner burde der ikke være et øje tørt, hvis det virker som jng så præcist beskriver.

Har selv en 5 år gl. Triax T-409 HD som aldrig har misset en optagelse, selv om at HD også først starter i behørig tid før optagetidspunkt, når app. er i standby. Triax´en mangler evnen til at optage to ting samtidig. Dette har ført til 5 års hårafrivning, selv om det er tabsfrie optagelser app. præstere. App. er en T-dobbelttuner med kortlæser der understøtter begge tunere samtidig ved kodede signaler. Altså man se og optage 2 forskellige kodede programmer samtidig på eet kort. End ikke timeshift fungerer på den sete kanal når der bliver optaget en anden kanal.

Det er noget af et tilbageskridt at dagens skærme skal bruge 2 kort for at vise/optage 2 forskellige kodede udsendelser ved samme spredningsmetode T,C eller S.

Hvad har du af signalkilde? Det er vel ikke sådan at kaos opstår pga f.eks satellittuner og 2 kort der aktiveres og slukkes hele tiden?
Har du prøvet de samme optagesessions på en stift?

Er spændt på at høre, om du får det til at fungere tilfredsstillende.

Når man også tager Netflixproblemerne i betragtning, synes jeg at valgfocus ryger over på et andet fabrikat

Vh. Leif Thomsen
<Leif Thomsen skrev: Hvad har du af signalkilde? Det er vel ikke sådan at kaos opstår pga f.eks satellittuner og 2 kort der aktiveres og slukkes hele tiden?
Har du prøvet de samme optagesessions på en stift?
Jeg har yousee og bruger slet ikke kort. Jeg er ikke klar over hvorvidt man skal have 2 kort for feks at optage 2 kodede kanaler samtidig. I nat satte jeg den til at optage 9 programmer alle i rækkefølge på dr1 og det virkede fint. Der var ikke engang harddisk checkfejl her til morgen.

Mht optagelse så kan de 2 tunere gøre følgende:

1. Optage 2 programmer samtidig når tv'et er slukket.
2. Optage 2 programmer samtidig når tv'et er tændt og du samtidig ser en af de programmer der optages. Du kan altså selvfølgelig ikke se et helt 3. program da begge tunere er i brug.
3. Optage 2 programmer samtidig når tv'et er tændt og du samtidig ser et tidligere optaget program.

Det har tidligere og på andre procenters tv feks sony x85 (se tråd her http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 3&start=20) ikke været muligt at optage 2 programmer samtidig men kun optage 1 program medens man ser et andet. Så det er perfekt på samsungen og det kan faktisk præcis det samme som mit gamle mediacenter der også havde 2 tunere.

Hvad mener du med samme optagesessions på en stift?

Med hensyn til netflix vil jeg tro der kommer en løsning. Skulle det gå helt galt kan man købe en chromecast til 270 kr. Der er en tråd om netflix problemet her:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... &start=120
Til Leif Thomsen.

Jeg har en Samsung HU7505, den har jeg i menuen indstillet til at optage 5 min ekstra i slutningen af hvert program. Det har betydet at jeg ikke misser noget mere.

Det kan man også gøre på H7005
Grandahl skrev:Til Leif Thomsen.

Jeg har en Samsung HU7505, den har jeg i menuen indstillet til at optage 5 min ekstra i slutningen af hvert program. Det har betydet at jeg ikke misser noget mere.

Det kan man også gøre på H7005
Ja det er korrekt og man kan også sætte den til at starte feks 1 minut før... Begge disse instillinger har feks sony's x8505B ikke.
[quote="mainleif"][quote="<Leif Thomsen"]

Hvad mener du med samme optagesessions på en stift?

Det jeg mener er om du har prøvet at optaget 18 udsendelser på en stift, som du beskrev at du havde gjort på HD.
Det er blot for at konstatere om de samme problemer med filstrukturen også opstår på en stift som på din HD. Ud fra dine indlæg, ser det ikke ud som om du aldrig er sluppet helskindet igennem en multioptagelse.

Som beskrevet af flere, ser det ud til at optagelsekonfigurationen er betydelig mere brugbar på Samsung´s skærme end på Sony´s.

Er der nogen der har erfaring med de relativ få Panasonic TV med dobbelttuner?

Jeg ville have svært ved at købe en nyt TV der ikke kan streame Netflix. Fy Samsung!!

Vh. Leif Thomsen
Af mainleif
når du skriver stift er det så et usb stik du mener?
Til mainleif

Ja, undskyld mig. I mine daglige cirkler har et usb-stik el. en usb-nøgle i mange år bare gået under betegnelsen en "stift". Det var tankeløst af mig, at bruge et indforstået nickname i et åbent forum.

Men har du prøvet at udføre en multioptagelse på et usb-stik, blot for at se om den gik glat igennem, uden kludder i filstrukturen.

Har der været problemer med enkeltstående optagelse, hvor kun een tuner har været i spil?

Det ville være rigtigt ærgerligt, hvis de gode intentioner med tidsforlængelser og overlapning får skærmens samlede optagehardware til at miste kadancen, med de beskrevne problemer til følge.

Vh. Leif Thomsen