Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af starburger
Hej alle

Jeg står overfor en forholdsvis svær opgave: Min gamle mor vil gerne have et nyt fjernsyn (hendes nuværende er vel 10 år gammelt). Og hun stiller altså nogle lidt andre krav, end en - i mine øjne - normal fjernsynskøber ville stille:

Først og fremmest må fjernsynet ikke være bredere end ca. 95 cm. Ellers kan det ikke være på væggen. Det vil sige at det altså max må være omkring 42".

Det skal være smart, men det skal samtidig også være forholdsvist enkelt at betjene. Og enkelthed er, undskyld mig, kraftedeme ikke særlig nemt at finde, i et "smart" fjernsyn, fra 2014.

... og det er faktisk det.

Jeg er selv nået frem til et LG TV med WebOS. Helt specifikt LG 42LB730V som kan fås for 5500,-. Det er lige tilpas i pris og størrelse.

Det eneste jeg er i tvivl om, er performance i WebOS, og det er i virkeligheden først her, at mit spørgsmål kommer. Jeg har nemlig læst i forummer og anmeldelser, at det generelt er ok snappy, men at det fx er meget langsomt når der skiftes kanaler, EPG menuen skal hentes og når apps loader. Jeg er lidt hooked på systemet generelt, fordi det ser lækkert og smooth ud, men hvis de essentielle funktioner "hænger", så duer det ikke..

Er der nogen som kan bekræfte dette, eller fortælle lidt generelt om, hvordan det er at betjene i dagligdagen?

Jeg tog ind i en Fona butik i dag, for at kigge lidt. bl.a. på fjernsyn fra Samsung, men deres smart-tv har virkelig overrasket mig. Negativt. Holddaop hvor en gang rod.. det er helt sikkert et no-go.
Fona havde også nogle Sony modeller. Umiddelbart var smart-tv-delen enkel (nok) - men langsom. Hurtigere end mit fra 2012, men stadig langsom.

Beklager det (nok lidt for) lange indlæg. Håber i gider læse det alligevel :-)

Mvh Søren
Af troopa85
Sony og Philips har jo android i deres nye tv fra 2015, og Samsung går over til Tizen, så vil sige at i de nye modeller der er på vej bør alle være nemme og brugervenlige.

PT er det dog kun LG der er gået over til nyt styresyetem(samt et par high end philips modeller), så som du er inde på et LG bedste bud indtil de nye 2015 modeller udkommer.

Angående webOS så er det rigtigt at hvis man ikke køber en af top modellerne med en god processor, så kan det godt virke lidt sløvt, men det er kun hvad jeg har læst mig til, andre med et LG WebOS tv kan nok hjælpe mere her.

Du kan læse lidt mere her om de forskellige nye styresystemer:

http://www.pocket-lint.com/news/132346- ... difference
Af Grandahl
Men hvad skal din mor egentlig bruge smart tv til?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Vi har også publiceret en artikel om hvad der sker på Smart TV her i foråret 2015, hvis det kan være nogen hjælp for valget.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1421233873

Bemærk, at LG's webOS bruger deres Magic Remote, der styres med bevægelse. Nu ved jeg ikke hvor gammel din mor er, men jeg har før vist det til et par personer på alder med mine forældre og de var ikke super begejstrede.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er kun i 30'erne og jeg hader nu altså også den der magiske pegepind LG bruger. Der medfølger en normal fjernbetjening, men WebOS er ikke rigtigt gearet til at blive betjent med den.
Af starburger
Tak for alle svarene!

Ja, det kan godt være jeg skal prøve, om jeg kan overtale hende til at vente, til slutningen af 2015/starten af 16 (så det hele er faldet lidt i pris).
Synes bestemt også at android-tv, webos 2.0 og firefox ser interessant ud.

@Grandahl egentlig er det nok mest hendes børn og børnebørn som skal bruge smart-delen. Jeg har også overvejet, om man bare skulle købe et "dumt" tv og kaste en chromecast i ryggen på det..
Men er det til at købe et "dumt" tv, som også har fornuftigt billede og hvor der er gjort en lille smule ud af designet?

Mvh Søren
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Med det vi hørte på CES så sker der hvert fald en del her i 2015. Alle skifter platform, og ingen opdaterer tv fra 2014 og tidligere til den nye platform.

Min tiltro til, at de bliver ved med at opdatere de gamle platforme med apps og andre ting i de kommende år er forsvindende lille.
Af troopa85
Samsung brugere med Evo boks kan dog stadigt opdatere.. i hvertfald 2014 modellerne, har dog læst at man regner med at modeller tilbage fra 2012 og frem kan gå en ny evo boks med Tizen, men er ikke 100%.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
For et par tusind kroner :) CNET skriver, at det kun vil være muligt for 2014-ejerne at opgradere med Evolution Kit, men vi har endnu ikke fået det bekræftet. Dengang Samsung lancerede initiativet, lovede de dog "mindst frem til 2016" på skærme med Evolution Kit, så jeg håber da, at CNET's oplysninger er forkerte.
Af starburger
Men den der evolution-fætter - den ser da ikke umiddelbart ud til at tilføje vildt meget? Altså, det er vel kun en smule mere snappy, men ellers lige så rodet..?! :-/