Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Perfod
Har lige et spørgsmål , og det er nu anbefaler i jo herinde at købe et VA panel frem for et IPS panel når man handler fjernsyn.
Men hvordan er det med responstiden når nu man ser fodbold, vil der være hakken ellers slør med et VA panel , jeg har hørt de skulle være langsommere end IPS panelerne ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
IPS er per natur hurtigere end VA, men i dag bruger alle LCD-paneler såkaldt overdrive som speeder responstiden en del op. Forskellen på de to er derfor ikke længere særlig markant. Overordnet så er det stadig LCD-teknologien der er den største hindring i at nå den hurtigere responstid, som f.eks. plasma og OLED leverer/leverede.

En anden faktor i, at man stadig kan opleve slør/hak på tv-billeder, er at indholdet simpelthen optages og leveres i for få billeder per sekund.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis vi derudover lige adskiller slør og hakken fra hinanden. De to ting er ikke to sider af samme sag. Et panel kan i sig selv ikke være disponeret for at hakke i højere grad end andre. Det er et problem i hardwaren der behandler signalerne der giver hakken i billedet. Om det så skyldes elendig programmering eller at kildematerialet blot er lavet forkert kan man så skændes om, men et TV panel alene kan ikke være årsag til hak.

Slør derimod relaterer delvist til hvor hurtigt billedet kan ændres, hvilket er en fysisk egenskab ved panelet. Dertil kommer så en masse ekstra detaljer, som bliver ret tekniske, men så har vi da fået adskilt de to.
Af Perfod
Ok tak for svar det er bare fordi jeg har lige bestilt 2 stk Panasonic AS640 og blev bare i tvivl om AS750 modellen havde været et bedre valg.
Af ThomasHO
Perfod skrev:Ok tak for svar det er bare fordi jeg har lige bestilt 2 stk Panasonic AS640 og blev bare i tvivl om AS750 modellen havde været et bedre valg.
Jeg har et AS640, har haft det i en uges tid nu, og de gange jeg har set fodbold på det, og andre sportsgrene for den sags skyld, har jeg ikke oplevet hverken sløring eller hakken.