Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Jeg står og skal have mig et nyt 4k-tv og valget er mellem 48" eller 55" af Samsung 7505 serien. Vil der være nogen fordel i at vælge et 55 fremfor 48" andet end billedet bliver større ?

Førhen hørte jeg tit folk snakke om at man ikke kunne få det maximale ud af fuld HD på tv'et hvis ikke det havde en bestemt størrelse. Gælder det samme med 4k ?

Jeg skal også bruge et vægophæng til tv'et, men synes det er en jungle at finde frem til hvad der er godt. Det skal meget gerne være slim vægophæng, så fjernsynet kommer tæt på væggen, har i nogle forslag ?

Tak for hjælpen :)
Det jeg har fået at vide (hos Elgiganten) er, at der der ikke nogen forskel på 48" og 55" udgaverne, bortset fra panelets støttelse. Elektronikken indeni skulle med andre ord være identisk. Jeg har ikke noget 4K materiale at teste med, så det kan jeg ikke kommentere på. Dog har jeg noteret at DisplayPort-HDMI konvertering ikke giver mig 4K opløsning med laptoppen. Jeg har ikke taget mig sammen til at slæbe den stationære hen til TV'et for at prøve (den har HDMI-out).

Mht beslag, så er der vogels Thin 205 og 305 beslag, som er relativt dyre. Torben Rasmussen har dette: http://www.av-cables.dk/vaegbeslag-32-4 ... 32-55.html
BTW: du skal have et VESA400x400 beslag.

Problemet ved HU7505 er at flere at stikkene (særligt HDMI(ARC) og Ethernet) peger lige bagud fra skærmen*. Dette gør at du enten skal "grave" et hul i væggen, eller du skal have skærmen ca 25-30mm væk fra væggen, før der er plads.

Jeg tumler med samme problem pt, og da TV'et skal hænge på en murstens ydervæg, er det ikke rigtig aktuelt at "grave" et hul i væggen til kablerne.

*) SCART, Component AV, headphone, IR out, 230V også. TV'et leveres dog med et vinklet 230V stik.
Af ct28
Tak for svaret :)

Det er en rigtig vigtig ting, det med at mange af stikkene vender bagud og ikke er i siden af tv'et. Så skal man enten finde et beslag der har lidt mere plads bagtil eller et beslag der kan dreje/tilte. Troede ellers de havde lavet stik i siderne på de fleste tv idag, åbentbart ikke :/

Har fundet det her beslag:

http://www.av-cables.dk/vaegbeslag-42-8 ... -sort.html

Der er 3cm i dybden at arbejde med, det burde vel være nok ? :)
Af Retteren
ct28 skrev:Tak for svaret :)

Det er en rigtig vigtig ting, det med at mange af stikkene vender bagud og ikke er i siden af tv'et. Så skal man enten finde et beslag der har lidt mere plads bagtil eller et beslag der kan dreje/tilte. Troede ellers de havde lavet stik i siderne på de fleste tv idag, åbentbart ikke :/

Har fundet det her beslag:

http://www.av-cables.dk/vaegbeslag-42-8 ... -sort.html

Der er 3cm i dybden at arbejde med, det burde vel være nok ? :)
Glimrende, det beslag havde jeg ikke fundet, men jeg havde nok bare ikke kigget nok :)

Der ér godt nok mange stik som er sidevendt: USB, HDMI, TOSlink mv. Jeg har vedhæftet til billede fra mobilen, som viser Samsungs genistreger.
Vedhæftede filer
stik på Samsung UE55HU7505
stik på Samsung UE55HU7505
UE55HU7505_stik.jpg (372.96 KiB) Vist 4488 gange
Af ct28
Ja det kan jeg godt se, super tak for billedet. Det giver bedre overblik ;)
Af ct28
Når jeg kigger på pricerunner, ved UE48HU7505XXE modellen har Elgiganten en model der hedder UE48HU7505XXE mens mange andre shops har en model der hedder UE48HU7505TXXE altså med et "t" i, er der nognen forskel på modellerne eller er det en tastefejl fra Elgigantens side af ? :)
Af Retteren
ct28 skrev:Når jeg kigger på pricerunner, ved UE48HU7505XXE modellen har Elgiganten en model der hedder UE48HU7505XXE mens mange andre shops har en model der hedder UE48HU7505TXXE altså med et "t" i, er der nognen forskel på modellerne eller er det en tastefejl fra Elgigantens side af ? :)
Det er ikke en tastefejl fra Elgigantens side, for mit har også model code TXXE. Jeg har heller ikke kunnet finde ud af om der er nogen forskel på T og ikke-T :)
Jeg købte mit i Bilka, så det er ikke kun Elgiganten som har model-T.
Af sivertsen_dk
Hej allesammen

Første post på flatpanels og jeg starter med at bumpe en gammel tråd - men det var den eneste, jeg kunne finde om emnet.

Jeg har selv bestilt et UE55HU7505 hos HiFi-Klubben, som skulle komme om et par dage. I den forbindelse vil jeg krydse fingre for at jeg får et panel, som ikke er ramt af alle de problemer, som folk snakker om med light bleed, banding osv.

Flere spørgsmål:

Hvad er VESA-størrelsen? Kan det bekræftes at den er 400x400, som står nævnt i en bisætning længere oppe?

Jeg skal have TV'et hængt på på en væg, og er på udkig efter det tyndeste beslag jeg kan komme i nærheden af. Det eneste, som kommer til at stikke bagud, er 230V-stikket. Scart, ethernet osv. kommer jeg ikke umiddelbart til at bruge.

Skal jeg gå efter det beslag som "ct28" nævner længere oppe ( http://www.av-cables.dk/vaegbeslag-42-8 ... -sort.html ), eller er der nogen herinde, som kan forsælle mig hvad minimumsafstanden bør/kan være ift. strømstikket? Jeg synes personligt at det vil være ærgeligt at et 35mm tyndt TV hænger med 30mm til væggen.

Samsung (og andre) har også de der fancy "stålwire-beslag" som minder lidt om når man hænger malerier op - var det en mulighed tror I? ( http://www.av-cables.dk/vaegbeslag-42-8 ... 32-55.html)

På forhånd mange tak for hjælpen.
Af Retteren
Jeg kan bekræfte at VESA-størrelsen for 55HU7505 er 400x400mm.

Jeg har købt det omtalte Goobay beslag og monteret min 55HU7505 med det. Lad mig lige måle hvor meget plads der er ind til væggen i aften, men det var ikke meget luft bag strømstikket.

Jeg vil dog sige at de 30mm til væggen ikke gør det store for mig, da det ikke er til at se på alm TV-kignings afstand (~4 meter). YMMV.
Af Retteren
Så fik jeg målt afstanden fra 230V stikket og ind til væggen. Med Goobay beslaget, hænger fjernsynet 30mm fra væggen, og jeg vil mene du nok kan komme ned på de 15mm, men så er der en hvis risiko at panelet støtter på 230V stikket, ind mod væggen.

Jeg ville nok ikke gå meget under 20mm til væggen, også af hensyn til at komme af med varmen fra panelet.
Af Jakabov
Jeg har selv UE48HU7505 og var også på udkig efter et tyndt beslag. Det lykkedes, dog med et enkelt fejlkøb undervejs. :-) Men tjek Eholms magnetbeslag ud, av-connection sælger dem. Virkelig lækkert og nemt at få op.