Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mohbar
Hej, jeg har netop anskaffet mig dette fine TV -og til en ganske fin pris ;-)

Indtil videre ser det rigtig fornuftigt ud, men jeg har nogle hurtige spørgsmål

1) Jeg har allerede læst om nogle der har noteret sig at det hakker ved panoreringer og vil derfor høre om der er nogle gode testvideoer man kan streame (evt. på youtube) så man kan tjekke om det er et problem tv´et har eller om det kan justeres. Jeg registrerede selv problematikken i butikken, hvor der kørte en video med en masse skyskrabere og en brunette- nogle der evt. har kendskab til videoen og kan henvise til det ?

2) Jeg har bemærket at der et par minutter efter TV´et slukket høres et klik (som om "Tv´et slår fra" igen) -nogle der også ejer TV´et som også kender til denne lyd ?

3) Hvordan tændes kameraet på TV´et..?
Af Sten
Tillykke med nyanskaffelsen. Jeg har den samme skærm ... nu godt kørende på 4. måned, og jeg er meget tilfreds med skiftet fra en af Samsungs plasma topskærme til denne Sony 4K skærm.

Og nu til dine spørgsmål:
1) Jeg er ingen "hakken" ved panoreringer/hurtige skærmvisninger. Jeg har kørt hhv. 4K kortfil, Blu-ray mv. på skærmen, og billedet er yderst tilfredsstillende. Har du seneste firmware opdatering installeret?
Jeg har slået alle former for "kunstig optimering" fra, da de efter min vurdering gør mere skade end gavn. Så der er praktisk talt tale om et "clean cut" + Cinema indstilling + nogle ret så få justeringer iht. farverne etc., og det var ikke mange, så sad den i skabet. :)

2) Jeg har ikke det omtalte klik et par minutter efter skærmen er blevet slukket, omskrevet ingen klik overhovedet bortset fra ved tænd og sluk af skærmen. Min tidligere Samsung plasmaskærm kunne derimod stå og klikke i tide og utide - selv når skærmen havde været slukket i flere timer. Der kunne være tale om en eller anden form for relæ/sikring, som lader sig påvirke af nogle udefrakommende faktorer. Blot et gæt! ;)

3) Da jeg endnu ikke benyttet mig af skærmens kamera, er jeg dig svar skyldig.
Sten skrev:Tillykke med nyanskaffelsen. Jeg har den samme skærm ... nu godt kørende på 4. måned, og jeg er meget tilfreds med skiftet fra en af Samsungs plasma topskærme til denne Sony 4K skærm.

Og nu til dine spørgsmål:
1) Jeg er ingen "hakken" ved panoreringer/hurtige skærmvisninger. Jeg har kørt hhv. 4K kortfil, Blu-ray mv. på skærmen, og billedet er yderst tilfredsstillende. Har du seneste firmware opdatering installeret?
Jeg har slået alle former for "kunstig optimering" fra, da de efter min vurdering gør mere skade end gavn. Så der er praktisk talt tale om et "clean cut" + Cinema indstilling + nogle ret så få justeringer iht. farverne etc., og det var ikke mange, så sad den i skabet. :)

2) Jeg har ikke det omtalte klik et par minutter efter skærmen er blevet slukket, omskrevet ingen klik overhovedet bortset fra ved tænd og sluk af skærmen. Min tidligere Samsung plasmaskærm kunne derimod stå og klikke i tide og utide - selv når skærmen havde været slukket i flere timer. Der kunne være tale om en eller anden form for relæ/sikring, som lader sig påvirke af nogle udefrakommende faktorer. Blot et gæt! ;)

3) Da jeg endnu ikke benyttet mig af skærmens kamera, er jeg dig svar skyldig.
Hej og tak for svarene

ad 1) det er ikke fordi det hakker, så meget men det er som om at billedet ikke følger 100% med. Jeg har prøvet med flg link (som også benyttes i butikkerne: https://www.youtube.com/watch?v=pqtrUOhscoI) Der er en del panorering. Min konklusion er at selv de vildeste TV (+20kilo) har lidt svært med at følge med. Jeg har dog kunne få TV´et til at klare det nogenlunde når jeg vælger at trykke på fodbold knappen :-) Jeg kunne i butikken iøvrigt konkludere at mange Samsung TV slet ikke kan følge med..Andre med samme "problem" :-)

Mht Firmware, er det noget man kan få TV´et til at finde selv og hvordan kan man finde ud af om det er det seneste ?

ad2) Klikket kommer efter præcis 5 minutter efter slukning. Jeg tjekker efter i en butik om det er standard - er nemlig lidt neurotisk, når jeg køber noget der skal holde min 5 år.

Iøvrigt er TV´et ganske fint og ift prisen 110% godkendt. Menustyringen/softwaren hakker dog lidt og mener at Sony snart må optimere dette punkt. Havde samme problem med min ældre bravia 40ex500.
Af Non-Desperado
Mit W805B klikker ikke, men fra jeg slukker på remoten til den tilsluttede HDD slukker, går der fem minutter.
Min teori er , at der går TV'et i reel standby, for hvis jeg tænder TV'et igen inden for de fem minutter kan jeg skifte kanal og input med det samme i stedet for at skulle vente 30 sekunder.

Så CPU'en kører nok lidt efter at panelet er slukket for at lukke det hele ordentligt ned.
Det med klikken - det gør mit VT50 Panasonic også når det har været slukket i noget tid - tror ikke det er noget slemt men måske bare noget der bliver slået fra i tv'et - måske for at spare strøm.

Har haft mit tv i 3-4 år og der har ingen problemer været til trods for det klik der :)

Jeg lytter nærmest efter klikket nu for så ved jeg at alt er som det plejer at være :D
Det klik er at tv'et går på standby af to gange hvis tv'et bliver tændt igen inden kliklyden efter man har slukket det så tænder tv'et op med det samme når man tænder tv'et efter kliklyden så tænder tv'et langsomt op som Sony tv er kendt for dem fra 2012.

Så kan man sige at strømforsyning går i dvale inden kliklyden for så at gå helt på standby.
Senest rettet af Bent odense 08 jan 2015, 15:43, rettet i alt 1 gang.
Klikket betyder at tvet er slukket/gået på standby 100%
Hvis du ved et uheld kommer til at slukke dit tv, så kan du med det samme tænde det igen da det reelt ikke er 100% slukket, du kan teste det selv, dit tv vil være længere om at tænde hvis du har hørt klikket.
der sker nok andre ting som jeg ikke aner bag kulisserne, men jeg har kun fundet ud af det en god ting, da jeg selv engang imellem selv har slukket mit tv ved et uheld, og så tænder man det jo bare med det samme.
:-)
så intet at være nervøs for dette er ganske normalt især på sony tv.
Af Sten
Det var en ordentlig spandfuld forklaringer på fladskærmes "klikken", som i øvrigt gav rigtig god mening. :)

@mohbar
Mht. firmwareopdatering så kan du tjekke det ud på denne side: http://www.sony.dk/support/da/content/c ... t_products

Hvis du er koblet på nettet direkte fra din skærm, kan du på fjernbetjeningen trykke på HOME knappen, derefter gå til ?-tegnet øverst ude til højre på skærmbilledet, vælge KUNDESERVICE, og herefter gå til det 2. skærmbillede og vælge SOFTWAREOPDATERING. Vælg JA, og systemet vil afklare, hvorvidt du har den seneste opdatering i din skærm.
super og mange tak allesammen. Forklaringerne med klik-lyden lyder kun betryggende :) Og tak Sten, for info vedr. opdatering.

Dette TV bliver federe og federe efterhånden som man får tjekket dets muligheder igennem. Er også imponeret over "Fodbold" funktionen.