Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey!

Jeg har lige købt et Sony TV via januar udsalgsguiden her på sitet.
Da jeg sluttede det til her i går virkede alt som det skulle, TV'et brugte dog de indbyggede højtalere automatisk, så det ændrede jeg til at bruge højtalerne der er slutetet til receiveren i stedet.

Når jeg nu ser noget via Apple TV eller andre enheder der er tilsluttet receiveren virker lyden uden problemer, men så snart jeg går tilbage for at se TV eller klikker rundt i menuerne på TV'et, så kommer der ingen lyd, hvad gør jeg forkert? Det virkede fint med mit gamle Samsung TV.
Hvis du har aktiveret audiosystem på tv'et, så muter den de interne højttalere, og lyden på udgangen reguleres via tv. Har du skruet ned for tv'et på remoten?

Går ud fra at du har forbundet tv og anlæg via den digital tos link udgang på tv?
Hej Plex,

Yes har aktiveret audiosystemet på TV'et så de interne højtalere er mutet, og det virker også fint hvis jeg bruger PS4/Apple TV eller lign., det er kun ved TV'ets egne funktioner, så som Smart TV apps.

Nej jeg har ikke skruet ned for TVet via remoten.

TV og anlæg er kun forbundet med HDMI
Som jeg forstår din opsætning, er alle eksterne kilder tilsluttet receiver. De skal derfor afgive lyd ved korrekt indgangsvalg på receiver, og det skriver du, at de gør.
Ved alm. tv brug mangler lyden fra tv, men som du skriver, er ekstern/audiosystemets højttalere valgt.
Er hdmi kabel fra tv sat i et arc hdmi stik på tv? Er kablet tilsluttet arc hdmi indgangen på din receiver?
Kan man slå arc til/fra i receiverens opsætningsmenu?
Godt spørgsmål, jeg viste faktisk ikke der var noget der hed et ARC HDIM ind/udgang - men jeg går udfra det i receiveren er ARC eftersom det virkede fint med mit gamle TV, så det er nok mere spørgsmålet om det nye TV også er ARC.

Undersøger...
Af onkelkbh
"Four HDMI ports are available on the Sony KDL-50W829B, of which HDMI 1 is MHL-capable, and HDMI 2 is ARC-enabled."

Prøver lige at smide HDMI kablet i 2'eren, brb..
Af onkelkbh
Det ændrede desværre ikke på noget :|
Brugeravatar
Af MigSelv
onkelkbh skrev:Det ændrede desværre ikke på noget :|
Og du er sikker på, at kablet sidder i arc in på receiver?
Ligeledes, er lyden på tv skruet ned?
Hvis dine kabler er monteret korrekt, og enhederne er cec kompatible, vil din receiver tænde op fra standby når tv tændes.
Der er kun 1 indgang fra TV i receiveren, har ikke ændret på noget som helst deromme efter jeg skiftede TV, så det skulle ikke være problemet.

Jeg ved ikke hvad CEC er, men som sagt virkede det hele fint før.

Sjovt du siger det, jeg tænkte faktisk fra starten af at det var smart at det nye TV tændte receiveren automatisk, så den del virker.
Det næste kan være et handshake problem, men her skriver mit tv, at der ikke kan opnås forbindelse til biografsystem. Men det koster ikke noget at prøve, sluk tv og receiver på vægudtag/stikkontakt. Tilslut strøm efter et minut eller deromkring, sørg for at receiver er i standby, hvis den tænder efter afbrydelse af strøm, så sæt den i standby. Tænd for tv, og din receiver skulle meget gerne tænde, og gengive lyd fra tv.
MigSelv skrev:Det næste kan være et handshake problem, men her skriver mit tv, at der ikke kan opnås forbindelse til biografsystem. Men det koster ikke noget at prøve, sluk tv og receiver på vægudtag/stikkontakt. Tilslut strøm efter et minut eller deromkring, sørg for at receiver er i standby, hvis den tænder efter afbrydelse af strøm, så sæt den i standby. Tænd for tv, og din receiver skulle meget gerne tænde, og gengive lyd fra tv.
Det virkede! Tak :) 8) :) Godt nytår!
Det lyder godt, fik også lige læst manualen til din receiver. Næste skridt ville have været, at tjekke audio selector på receiver/remote, den skal sættes til arc.
Men det er den jo nok allerede, da det virker nu.
Elektronik er vidunderligt, når det ikke driller.