Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg skal til og skifte mit 5 år gamle 40" Sony TV ud, med et nyt tv, helst over 50". Jeg har ikke de store krav til tv'et, udover at det har et flot billede og +50" .

Jeg er dog i tvivl, om det "kan betale" sig at at smide 8.000,- kr. efter et HD TV, når der er begyndt at rulle UHD tv ud på markedet. UHD er vel i det, man kan kalde en spæd start, og hvis man virkelig skal have billede for pengene, så skal man op og give 10-20.000 kr for en ordentlig skærm.

Jeg tror, at de billige UHD lige pt, nærmest er det samme værd som HD TV, da det er en gammel teknologi der ligger i TV'et med en UHD optimeret skærm. Jeg tror, der går 2-4 år før, at UHD er så flot som det nu kan blive. Jeg kan ikke tro, at en UHD skærm til 5000,- skulle være flottere end en HD LED til 8000 kr. Ellers er der noget fuldstændig galt :-)

Men hvad ville du vælge i dag? Hvis du havde et budget på 8.000 kr? HD eller UHD?
Det er et link et sted til en artikel vedr netop dette...

Essensen af artiklen er netop det samme som du kommer frem til, nemlig at du får ikke et bedre tv ved at vælge et billigt UHD TV over et FHD TV for 8000kr.

Jeg er liiiidt i samme dillema.
Jeg overvejer kraftigt Panasonic 55as640E eller SONY 4K 55x8505B ( begge 55" )

Jeg har ved flere lejligheder set begge skærme i aktion, og det ærger mig at SONY'en bare ikke er "god" nok... Der er lidt for dårligt sort niveau og for meget bleeding og clouding på skærmen til at jeg ville være helt tilfreds med den.

Jeg kommer dog fra en Plasma skærm, så det kan godt være at du synes det er fint.
– Men jeg ville nok ende med at købe et godt FHD TV ( f.eks AS640E) til ca. 7000kr for 55".

Det er et VA panel, med god kontrast og flotte farver...

Håber det hjalp lidt.
/dkawa
Af Dogacc
Så det kan anbefales at købe en normal fuld HD skærm i dag over de uhd skærme der ude nu?

F.eks et as640 eller h7005 mod x8505b? Selv hvis man ser bort fra prisen?
Nej, det er ikke det jeg siger.

Naturligvis for du et bedre tv for et højere beløb.
Men hvis prisen er nogenlunde den samme for du givetvis et bedre tv ved at vælge et full HD over et 4K tv.

Husk dog at hvis du vælger et UHD tv at det helst skal have hvec og hdmi 2.2
dkawa - Det er præcis det jeg tænker ja - At man skal smide mange penge for at få et ordentligt UHD.

troopa85 - Lige præcis Samsung h7005 har jeg kig på .. 7777 kr tiltaler mig, som en fornuftig pris - Den har nogle gide ting som tiltaler mig, bla. design osv. Og har kun hørt godt om Serie-7 fra Samsung.

Af et FHD tv at være, så er et Samsung UE55H7005 vel et fint valg?
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... #tab-specs
Af Thomsen^
Samsung h7005, er det 50Hz eller 100Hz tv ?

Er det et så godt tv som folk de siger, så er 7777,- da en rigtig god pris ?