Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af eliassorensen
Hej

Jeg har spottet at Sony 48W605B er på tilbud, og eftersom jeg tænker på i den nærmeste fremtid at skifte mit gamle 720p Panasonic 42X10 plasma ud, synes jeg jo det virker som et super tilbud.

Men hvordan er billedet på det Sony? I forhold til mit gode gamle troværdige plasma?

Brug er ca. som følge:

60% TV (HD-kanaler)
20% Netflix (lige nu benytter jeg min PS4 til at se - men det vil jo blive lettere, idet Sony'et har indbygget Netflix)
10% Playstation 4 (spil)
10% Blu-Ray film

Hvad siger i? Vil jeg blive skuffet over dette skift? ER det en opgradering i forhold til hvad jeg har nu?

Eller skal jeg i stedet vente til næste års 4K skærme med HEVC kommer ud i en rimelig prisklasse?
Brugeravatar
Af hans123
Plusser i min bog for 48W605B:

Full HD fra bluray, netflix og spil.

48'' giver noget federe oplevelse end 42''

Strømforbrug er noget mindre på lcd.

Ingen risiko for indbrænding.

Vent lidt med 4K ingen ved præcist hvad der kommer på den front. men alt er på vej.om 2-3 år er vi meget klogere.
Af eliassorensen
Især strømforbruget har jeg kigget på. Ifølge mine beregninger ville jeg kunne spare omkring 300,- kr. årligt.

Men spørgsmålet er om man måske skal tage chancen og vente til januar og se om der kommer bedre tilbud på januarudsalget?

Kan se at W6 er på sidens købsanbefalinger, så helt skidt må det jo ikke være. 4K er måske overkill nu her, men det vil jo være surt hvis de kommer ned i et OK niveau og prisleje i 2015 og så have købt lige nu. Men på den anden side har jeg jo levet med 720p på mit X10 i flere år, så det vil jo uden tvivl være en opgradering. Og SÅ mange film ser jeg heller ikke, som jeg ikke sagtens kunne se i 1080p mod 4K.
Af kronholm
1. Springet fra 42 til 48 er ikke specielt stort.

2. Ingen tv kanaler sender i 1080p.

... Og HD ready på 42" vs fuld HD på 48" der er altså ikke en verden til forskel fra f.eks. 2.5 meters afstand.

Behold dit tv i et år eller to mere, og så bør springet nok minimum være op til et 55", medmindre du sidder under 2 meter fra det
Af jng
eliassorensen skrev:Især strømforbruget har jeg kigget på. Ifølge mine beregninger ville jeg kunne spare omkring 300,- kr. årligt.

..
Har du taget højde for de faldende oliepriser, da du beregnede din årlige besparelse på strømforbrug?
Af eliassorensen
Tror nu alligevel jeg slår til. Tror i at jeg vil blive meget skuffet over billedet i forhold til mit 42X10 plasma?

Kan se mange fordele i at Netflix er indbygget i TV'et. Lige nu benytter jeg Netflix gennem min Playstation 4. Og her skal jeg have min store forstærker tændt. Så uden tvivl må der blive sparet lidt på el ved et skift til dette Sony hvor jeg slipper for PS4 og forstærker til Netflix.

El Giganten har det til 3700. Det lyder som et godt tilbud!
Brugeravatar
Af edinger
eliassorensen skrev:Tror i at jeg vil blive [meget] skuffet over billedet i forhold til mit 42X10 plasma?
Ja.
eliassorensen skrev:Kan se mange fordele i at Netflix er indbygget i TV'et. Lige nu benytter jeg Netflix gennem min Playstation 4. Og her skal jeg have min store forstærker tændt. Så uden tvivl må der blive sparet lidt på el ved et skift til dette Sony hvor jeg slipper for PS4 og forstærker til Netflix.
Men så får du vel også lyden ud gennem stereoanlægget? Hvilket må siges at tælle på plussiden, når det kommer til Netflix-filmkiggeri.
Af eliassorensen
edinger skrev:
eliassorensen skrev:Tror i at jeg vil blive [meget] skuffet over billedet i forhold til mit 42X10 plasma?
Ja.
eliassorensen skrev:Kan se mange fordele i at Netflix er indbygget i TV'et. Lige nu benytter jeg Netflix gennem min Playstation 4. Og her skal jeg have min store forstærker tændt. Så uden tvivl må der blive sparet lidt på el ved et skift til dette Sony hvor jeg slipper for PS4 og forstærker til Netflix.
Men så får du vel også lyden ud gennem stereoanlægget? Hvilket må siges at tælle på plussiden, når det kommer til Netflix-filmkiggeri.

Er det virkeligt så slemt mht. billedkvalitet?

Mht. lyden er det vigtigst for mig når jeg ser film. Diverse tv-serier gør ikke så meget for mig - for der er lyden som regel ikke vanvittig god.
Brugeravatar
Af edinger
eliassorensen skrev:Er det virkeligt så slemt mht. billedkvalitet?
Det er uomtvisteligt, at du vil få et anderledes billede. Og hvis du er vant til -- og foretrækker -- et plasmabillede, vil det da være noget, du bemærker.

Om du synes, det er "slemt", skal jeg ikke kunne sige.

For sølle seks tommer mere samt en tvivlsom smart-tv-platform ville jeg personligt ikke selv løbe risikoen for at skulle ærgre mig over en nedgang i kvaliteten.

Du er ganske godt kørende i forvejen.
Af eliassorensen
edinger skrev:
eliassorensen skrev:Er det virkeligt så slemt mht. billedkvalitet?
Det er uomtvisteligt, at du vil få et anderledes billede. Og hvis du er vant til -- og foretrækker -- et plasmabillede, vil det da være noget, du bemærker.

Om du synes, det er "slemt", skal jeg ikke kunne sige.

For sølle seks tommer mere samt en tvivlsom smart-tv-platform ville jeg personligt ikke selv løbe risikoen for at skulle ærgre mig over en nedgang i kvaliteten.

Du er ganske godt kørende i forvejen.
Du har sikkert ret - jeg tager ud og kigger i Giganten i morgen. Bare for at undersøge det hele. Men du har ret i, at plasma nok er bedre billede end de fleste LED. Men før eller siden må man jo konvertere når nu panasonic ikke vil lave plasma længere :-(