Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rysken
Hejsa.

Jeg er i syv sind med valg af tv til stuen. Hvilket mærke og model skal man vælge?

Mit budget er kr. ca. 12000 og planen er at købe det når udsalget starter...

Jeg har kigget lidt på både samsung 7505 og sony 8505 og hælder måske mest til samsung lige pt. Men hva er bedst at købe i den prisklasse?

På forhånd tak :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvad skal tv'et primært bruges til? Ikke at jeg skal tale dig fra Ultra HD, men vær blot opmærksom på, at hvis I nærmest udelukkende ser tv-kanaler så er der rimelig lange udsigter til tv-kanaler i 4K-opløsning. Men der er andre steder, hvor der så småt begynder at ske noget :)
Af rysken
Rasmus Larsen skrev:Hvad skal tv'et primært bruges til? Ikke at jeg skal tale dig fra Ultra HD, men vær blot opmærksom på, at hvis I nærmest udelukkende ser tv-kanaler så er der rimelig lange udsigter til tv-kanaler i 4K-opløsning. Men der er andre steder, hvor der så småt begynder at ske noget :)
´
Tv'et skal primært bruges til stofa kanaler. men også ps4 og lidt netflix.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja okay, hos Stofa tror jeg ikke du skal regne med 4K-kanaler lige foreløbigt. Der går nok flere år før vi ser de/den første. PS4 leverer jo højest spil i Full HD, men Netflix har naturligvis 4K.

Til omkring de 12.000 giver Ultra HD næsten sig selv, og så må vi krydse fingre for at der snart kommer noget mere indhold.

Imellem de to du nævner hælder jeg selv mest til HU7505 pga. den noget bedre kontrast ift. Sony's X8.

Kommer Smart TV-delen til at betyde noget for dig eller har du allerede en boks? Jeg synes ikke nogen af de to er særlig overbevisende på Smart TV. Sony kommer med en helt ny Smart TV platform næste år (Android TV) og Samsung lader også til at skifte ud i 2015. Om disse modeller får en opdatering til dette, ved vi ikke endnu, men det er ikke en selvfølge. Hvis de skifter og de nuværende ikke opdateres, så tror jeg reelt man skal betragte de nuværende platforme som tæt på døde (og så kommer der nok ikke mange nye apps på dem).
Af rysken
Rasmus Larsen skrev:Ja okay, hos Stofa tror jeg ikke du skal regne med 4K-kanaler lige foreløbigt. Der går nok flere år før vi ser de/den første. PS4 leverer jo højest spil i Full HD, men Netflix har naturligvis 4K.

Til omkring de 12.000 giver Ultra HD næsten sig selv, og så må vi krydse fingre for at der snart kommer noget mere indhold.

Imellem de to du nævner hælder jeg selv mest til HU7505 pga. den noget bedre kontrast ift. Sony's X8.

Kommer Smart TV-delen til at betyde noget for dig eller har du allerede en boks? Jeg synes ikke nogen af de to er særlig overbevisende på Smart TV. Sony kommer med en helt ny Smart TV platform næste år (Android TV) og Samsung lader også til at skifte ud i 2015. Om disse modeller får en opdatering til dette, ved vi ikke endnu, men det er ikke en selvfølge. Hvis de skifter og de nuværende ikke opdateres, så tror jeg reelt man skal betragte de nuværende platforme som tæt på døde (og så kommer der nok ikke mange nye apps på dem).
Smart tv-delen kommer jeg til at bruge, vil jeg tro. Jeg har ik haft smart-tv før, så netflix køres nu gennem crome cast.
Måske man mere skulle satse på et godt fuldHD tv til lidt billigere penge.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HU7505 har den fordel, at du kan tilkøbe deres opgraderingskit, som giver et nyt smart-TV. Om det så vil understøtte Tizen, som det nye styre-system hedder, ved jeg dog ikke.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Chromecast synes jeg egentlig giver en ret fin Netflix-oplevelse. På de nuværende Smart TV skal du være forberedt på at væbne dig med tålmodighed hver gang Netflix app'en skal op og køre. Det går rimelig sløvt, men fin brugerflade når man først er inde.

Lige nu synes jeg Android TV ser mest spændende ud af Smart TV platformene. Du kan læse vores test af Android TV her, hvis du er nysgerrig: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1416552280
Det er samme brugerflade og funktionalitet, der kommer ind i Sony, Philips og Sharp 2015-modeller.

Igen, det er ikke fordi jeg nødvendigvis vil tale dig væk fra Ultra HD. Jeg synes skærmene er begyndt at blive interessante, men der er bare ikke meget indhold. Hvis du i stedet satsede på en Full HD model, der billedmæssigt havde alle de samme karakteristika som HU7505 (ud over opløsning naturligvis), så er det Samsungs H7005, der står til 7999:
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2969987/ ... ign-Priser
Den mangler dog muligheden for at opgradere med Evolution Kit, som kan købes i en ny udgave hvert år.

Men hvis Smart TV betyder noget for dig, så er det måske værd at vente med at købe til efter CES 2015 i starten af januar. Her vises alle 2015-modellerne frem. Hvis det ikke er noget, så kan de nuværende skærme du kigger på typisk købes frem til marts-april - og sikkert til lavere priser end nu :)