Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Toranaga
Nogen planer om test af subj? Får min i morgen og ville gerne se kalibreringsindstillinger :)

Snuppede den til godt 9700kr på Wupti :)
Af Toranaga
Jeg har set reviews, men var bare ude efter kalibrering indstillinger :)
Af Sten
Tillykke med din nye skærm. Jeg er selv den lykkelige ejer af samme - nu for 3. måned. Gik fra en af de bedste Samsung plasmaskærme til denne Sony 4K skærm. Jeg har ikke fortrudt skiftet et sekund. De seneste firmware opdateringer har gjort billedet endnu bedre - ditto er skærmen også blevet hurtigere mht. kanalskift mv. :)

Eneste ankepunkt er skærmens evne til at gengive sort modsat min tidligere plasmaskærm. Modsat har jeg fået en skærm, som i den grad evner at håndtere min lyse stue (læs: vinduer direkte overfor) + at jeg har fået en skærm, som i den grad reflekterer mindre iht. både naturligt og kunstigt lys. :)

Skal også nævnes, at fænomenet "clouding" også er at finde på skærmen. Jeg har dog accepteret, at alle skærme - underordnet teknologi - har nogle skavanker enten på den ene eller den anden måde. Nuvel, nu nyder jeg et særdeles godt billede, et lydbillede der er OK at være for en fladskærm samt en SMART funktion som er særdeles brugervenlig. :)

Mht. kalibrering skal du indstille billedet efter "Cinema", som du finder i din brugeropsætning. Du kommer meget tæt på det perfekte billede. Der skal dog nævnes, at der altid skal foretages nogle meget få (læs: små) justeringer, da hver skærm har der "eges liv". Hvad der er den excellente kalibreringsindstilling på min skærm, er ikke ensbetydende med, at den også passer på din skærm - selvom der er tale om to identiske fabrikat og produktnumre. Småjusteringerne finder du bedst ved at bruge din øjne! ;)

For kr. 9.700 gør du et fantastisk godt køb! God fornøjelse!
Af Toranaga
Sten, har du generelt også slået alt fra af behandling af billedet mht. kontrast, bevægelser m.m.?

Og så har jeg et træls problem nu. Når jeg afspiller fra min WDTV Live box, så skal jeg nu sætte lyden til -300ms på alt! Har aldrig haft problemer med forrige TV eller projektor fra samme box!? Hvorfor giver TV'et denne forsinkelse på billedet? Jeg kører lyd til forstærker via optisk. Måske vil det hjælpe hvis jeg får ny forstærker med HDMI?
Af Toranaga
BTw, så fik jeg fingrene i Samsungs UHD demo pack og de af det jeg kan spille ser godt nok sygt ud :)
Desværre virker den der 4k video downloader til youtube ikke for mig på min iMac. Er der andre der har prøvet den for nylig?
Af Sten
@Toranaga

Ja, jeg har slået alle former for "kunstig optimering" fra, da de efter min vurdering gør mere skade end gavn. Så der er praktisk talt tale om et "clean cut" + Cineme indstilling + nogle ret så få justeringer iht. farverne etc., og det var ikke mange, så sad den i skabet. :)

Mht. din lydproblematik på WDTV Live box, kan jeg ikke være så behjælpelig. Jeg har en stor Yamaha Soundbar tilsluttet skærmen med HDMI, og det spiller 100% - ditto at jeg får lyd/billede begge veje ref. ARC funktionen. Fordelen ved HDMI løsningen er også, at jeg via Sony fjernbetjeningen, stort set kan styre omtalte Soundbar samt min Panasonic Blu-ray afspiller. Resterende fjernbetjeninger er parkeret i skuffen, og bliver først fundet frem, når der virkelig skal nørdes.
Af Toranaga
Har lige set første afsnit af den nye Marco Polo serie i 4K. Virkelig flot billede! :)
Af dkawa
Hvordan er SD, alm. tv på den ?
Overvejer den samme skærm meget kraftigt her til januar udsalget :D
Af Sten
@dkawa

Jeg har, som nævnt i tråden tidligere, haft en af de bedste Samsung plasmaskærme, inden jeg i stedet fik sat 55X8505B på væggen. Denne Sony skærm er rigtig god til at håndtere alm. TV-signaler/udsendelser i SD - betydelig bedre end omtalte plasmaskærm. Selv de helt gamle udsendelser (dem med "bjælker" i siderne), som man typisk finder på DR2 og/eller DRK, har også fået et gevaldigt løft.

Kaster du et blik i test/reviews på nettet, vil du også erfare, at omtalte SONY skærm bliver omtalte i positive vendinger, når det drejer sig om alm. TV-udsendelser, herunder SD formatet.
Af dkawa
@sten
Lyder fantastisk!!
Kan du evt poste dine settings? Eller har du bare sat den over på profesionel ?