Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,
Jeg har lige fået udbetalt 8100 for et lige under 2 år gammelt philips 47'' 600-series HD-tv, der fik fejl på skærmen (stort kado til Philips-service og hotline, by the way!)

Mit setup derhjemme er: hdmi 1.4-receiver, signal ind fra zaptor-stofa-boks + apple tv, der samles i recieveren, der laver lyd og sender billedet videre.

Der er ikke 4K-passthrough på receiveren (marantz nr-1603).

Hvad vil I foreslå at købe?

Jeg overvejer, om jeg skulle gå 4K som en fremtidssikring - men: når alt indtil videre max er HD, vil en 4K-skærm så faktisk levere et dårligere resultat, da den skal nedskalere? Står HD skarpere på en native HD-skærm - eller er det lige omvendt?

Jeg overvejer følgende:

HD:
- Philips 47PFS-7109: 4999 kr

4K:
- Philips 49PUS-7809: 6999 kr. Bemærk: dette 7809 har kun 30mhz på 4k, har ikke andriod (som 7909) og er derfor måske ikke særligt fremtidssikret. Så spørgsmålet er om jeg med dette i HD får eller ikke får en bedre skærmoplevelse.

Jeg er åben for andre mærker og har også op til 8000 kr at købe for - men vil kun bruge mere, hvis der virkelig er en forskel på kvalitet.

Tak på forhånd!

mvh
Morten
Når du taler så varmt om Philips skærme og deres kundesupport, kan du jo kun blive skuffet hvis du vælger andre mærker, upåagtet at Sony W6-W8, Panasonic AS640 og AX-model og flere Samsungmodeller også er værd at kigge nærmere på..

Læs nogle tests på hdtvtest.co.uk, whathifi.co.uk, ljudochbild.se og her på siden (bla. også afsnittet Købsanbefalinger)

Check for hvert enkelt model prisen på pricerunner.dk så du ikke snyder dig selv..Bedre at vente til Januarudsalg?

Typisk er Elgiganten.dk og Komplett.dk billigst, Fona.dk (Når tilbud)

Husk at sælgernes job er at sælge dig den skærm de tjener mest på, så vær sikker i dit valg (design og billedkvalitet) passer til det du har budgetteret med, INDEN du går til kassen (hvadenten det er på nettet eller fysisk i butikken)
Usædvanligt objektiv input PeterD ;-)
Jeg holder med dig. Efter at det ikke længere er Phillips som kaver Phillips TV er der mange som ikke længere regner dem bland toppen.
Men jeg har ikke ejet mange forskelige TV og føler mig ikke i stand til at råde bland mærker så generelt, bedre at checkke :
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Derimod vil jeg kommentere generelt på 4K.
Har du set disse artikler :
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1386843186

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1365058375

På nuværende tidspunkt er et top HD TV for de fleste bedre end det billigste 4K i samme prisklasse.

Her er en decideret liste over 4K TV du bør undgå.

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=31892
Den liste er så næsten ligegyldig, intet tv på nuværende tidspunkt er fremtidssikret. Vent med 4K/UHD til bluray 4K er ude.

Philips 7809 er et godt tv til 1080p, har selv et og billedet kan kalibreres til rec709, sortniveauet er fint hvis man har dæmpet belysning i rummet, og så kan tv'et vise passiv 3D i fuld opløsning. Men det er enormt langsomt til at skifte kanaler, så hvis du er typen som elsker at zappe, så skal du finde noget andet.
Tak for de mange svar.

En ting, jeg stadig søger svar på: Hvad giver det bedste billede til normal HD-visning: et native HD eller et ultra HD, der nedskalerer?

Prisen er næsten den samme for Philips 7809 (ultra hd) 7105 (normal hd).

Fungerer nedskalering som apples retina, så det faktisk bliver klarere med HD på et ultra-hd, eller er det præcis omvendt, at det kommer til at sløre en anelse?

mvh
Morten
mortenjensen skrev:Tak for de mange svar.

En ting, jeg stadig søger svar på: Hvad giver det bedste billede til normal HD-visning: et native HD eller et ultra HD, der nedskalerer?

Prisen er næsten den samme for Philips 7809 (ultra hd) 7105 (normal hd).

Fungerer nedskalering som apples retina, så det faktisk bliver klarere med HD på et ultra-hd, eller er det præcis omvendt, at det kommer til at sløre en anelse?

mvh
Morten
Du skal lige have én ting på det rene, og det er at når vi snakker om at gå OP i pixels, så nedscallerer vi ikke.. vi OPskallerer fordi vi har flere pixels.

Dvs. At når man har et 720p signal. skal de 720 linje lodret svare til de 2060 linjer der er på et 4k tv.

Så Dvs. at hvor én linje før var én linje. så er den 2,81 nu.. altså en fordobling. Dvs. at den nu "næsten" kan bruge 3 linjer til at vise samme antal pixels.

Hvad man så får ud af dette er der delte meninger om, nogle mener at det argumentere for at der så kan skelnes imellem nuancer og farver.
Klart, klart - det jeg mener er, at et 4k nedskalerer sin opløsning fra sit native setup til alm HD - og spørgsmålet er som om der opstår "blur" af det, eller om det står lige så klart som ved et alm. hd.

Jeg har aldrig set et 4k gengive alm HD - men ved fra fotoverdenen, at gengivelse af mange pixels på lavere opløsning introducerer sløring, så det faktisk står uskarpere.

mvh
Morten
Inden du gør et køb så læs her:

ULTRA HD-TV SOM DU BØR UNDÅ:

Det vælter i øjeblikket ud med Ultra HD-skærme fra højre og venstre, men de billigste modeller sparer, hvor der ikke må spares. De undlader typisk at integrere HDMI 2.0 til tilslutning af 4K-afspillere

Flere modeller mangler også HEVC (efterfølger til mpeg4, så reelt mpeg4-sagen forfra). HEVC kræves således til f.eks. Netflix 4K, men kan tilføjes med en ekstra boks. Manglende HEVC er der råd for, men manglende HDMI 2.0 er absolut no-go på et 4K-tv - det giver reelt et Ultra HD-tv som ikke kan vise Ultra HD.

Ultra HD-skærme uden HDMI 2.0:
- Philips 6809 (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Philips 7809 (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Pioneer Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Samsung F9005 (kan opgraderes med Evolution Kit)
- Changhong Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Blaupunkt Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Hisense Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Grundig Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Finlux Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Thomson Z8 - gammel version (mangler HDMI 2.0 og HEVC)

Ultra HD-skærme uden HEVC:
- Panasonic AX630 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 7909 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 8809 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 8909 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 9109 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 9809 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Thomson Z7 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Sharp UD20 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- BeoVision Avant (får HDMI 2.0 i august - B&O satser dog ikke på integreret Smart TV som de andre, men i stedet via eks. Apple TV så manglende HEVC forsvares af B&O på denne måde)

2013-modeller (er udgået, men sælges stadig visse steder):
- LG LA965W (mangler HDMI 2.0 og HEVC ikke up-to-date)
- LG LA970W (mangler HDMI 2.0 og HEVC ikke up-to-date)
- LG LM960W (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Toshiba L9363 (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Sony X9005A (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 9708 (HDMI 2.0 opgradering på vej, men mangler HEVC)
- Panasonic WT600 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)

Mangler der skærme på listen? Hjælp os med at holde den opdateret!

Yderligere links:
- Værd at huske ved køb af 4K Ultra HD-skærme
- Hvad er Ultra HD (4K)
- Hvad er HEVC - mpeg4 afløseren forklaret
- Alle artikler om 4K Ultra HD-tv på Flatpanels