Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Klaus GO
Ved køb at nyt TV i FONA tilbyder sælgeren en såkaldt FONAcare X-TRA forsikring.
Ifølge sælgeren dækker den alt, også tåbeligheder hvis jeg taber tv'et, eller det på anden måde bliver ødelagt.
Det lyder jo egentlig meget godt alt sammen.
Er der nogen herinde som har erfaring med denne type forsikring, eller er det blot spild af penge?
Af dk9000
Klaus GO skrev:Ved køb at nyt TV i FONA tilbyder sælgeren en såkaldt FONAcare X-TRA forsikring.
Ifølge sælgeren dækker den alt, også tåbeligheder hvis jeg taber tv'et, eller det på anden måde bliver ødelagt.
Det lyder jo egentlig meget godt alt sammen.
Er der nogen herinde som har erfaring med denne type forsikring, eller er det blot spild af penge?

Har før haft "Fona Sikring" eller forsikring som man nu også ville kalde det.

Den jeg havde dækkede min ps3 fint og fik da en ny controller et par gange. Du skal dog være opmærksom på hvad den dækker. Sælgeren har en folder han kan udlevere til dig. Dog vil det som regel være meget dyre for dig at købe den i Fona end at tegne en elektronik forsikring hjemme hos dig selv. Hør dit forsikringsselskab :)

Mvh. Casper Knudsen
Af Remmerboy
Husk at fonacare (og andre butikkers forsikringer) kun dækker det købte elektronik, hvorimod elektronikforsikring fra forsikringsselskabet dækker alt elektronik
Af Martin Sjøstrand
Jeg er flere gange blevet reddet af Fona´s Xtra forsikring. Bla. har jeg fået ombyttet mit 4 år gamle 63" plasma, da der opstod en lodret grøn streg i det. De hentede og bragte et spritnyt.

Jeg har også fået repareret min Macbook Pro der blev væskeskadet.

De dækker jo det der hedder et "hændeligt uheld" og medmindre det er forsætligt det du laver, så går alt jo mere eller mindre ind under den kategori

Jeg tror ikke den dækker hvis man er VIRKELIG dum, så som hvis man balancerer sin bærbare på gelænderet af sin altan, og den så falder ned, eller hvis du bruger den på kanten af dit badekar... men inden for rimelighedens grænser, der er den rigtig god

Jeg har ikke elektronikforsikring hjemme, men særskilte forsikringer, fra bla. Fona, på mine produkter der er dyre, da Fona så vidt jeg forstår, dækker mere end en almindelig elektronikforsikring. Sådan en havde vist typisk ikke givet mig et spritnyt tv, når det er 4 år gammelt det der står af
Af dk9000
Martin Sjøstrand skrev:Jeg er flere gange blevet reddet af Fona´s Xtra forsikring. Bla. har jeg fået ombyttet mit 4 år gamle 63" plasma, da der opstod en lodret grøn streg i det. De hentede og bragte et spritnyt.

De dækker jo det der hedder et "hændeligt uheld" og medmindre det er forsætligt det du laver, så går alt jo mere eller mindre ind under den kategori

Jeg tror ikke den dækker hvis man er VIRKELIG dum, så som hvis man balancerer sin bærbare på gelænderet af sin altan, og den så falder ned, eller hvis du bruger den på kanten af dit badekar... men inden for rimelighedens grænser, der er den rigtig god

Jeg har ikke elektronikforsikring hjemme, men særskilte forsikringer, fra bla. Fona, på mine produkter der er dyre, da Fona så vidt jeg forstår, dækker mere end en almindelig elektronikforsikring. Sådan en havde vist typisk ikke givet mig et spritnyt tv, når det er 4 år gammelt det der står af

Og der er du så blevet taget i røven af en Fona sælger, så vidt er det altid en god ide at sikre sine produkter.

Men så vidt jeg ved så tager fona i omegnen af 1500 for en forsikring på 3 år og dette dækker kun Tv´et.

En elektronik forsikring koster dig 500 om året cirka.(hvad jeg selv betaler) der er så en selvrisiko på 500 kr. men kunne godt slippe udenom med et højrere gebyr på forsikringen. DOG vil det så sige... at lige meget om jeg ødelægger min telefon i/eller udenfor hjemmet. så får jeg en ny for en pris af 500 kr.

kan godt være du så betaler 500 om året i 3 år. men så går det ud på det samme, for skal ikke ud og forsikre ALLE små produkter eller store elektronik produkter. de høre under den samme :)
Af Martin Sjøstrand
dk9000 skrev:
Martin Sjøstrand skrev:Jeg er flere gange blevet reddet af Fona´s Xtra forsikring. Bla. har jeg fået ombyttet mit 4 år gamle 63" plasma, da der opstod en lodret grøn streg i det. De hentede og bragte et spritnyt.

Og der er du så blevet taget i røven af en Fona sælger, så vidt er det altid en god ide at sikre sine produkter.

Men så vidt jeg ved så tager fona i omegnen af 1500 for en forsikring på 3 år og dette dækker kun Tv´et.

En elektronik forsikring koster dig 500 om året cirka.(hvad jeg selv betaler) der er så en selvrisiko på 500 kr. men kunne godt slippe udenom med et højrere gebyr på forsikringen. DOG vil det så sige... at lige meget om jeg ødelægger min telefon i/eller udenfor hjemmet. så får jeg en ny for en pris af 500 kr.

kan godt være du så betaler 500 om året i 3 år. men så går det ud på det samme, for skal ikke ud og forsikre ALLE små produkter eller store elektronik produkter. de høre under den samme :)
Ikke HELT sandt dk9000

På et tv, der dækker forsikringen i 5 år. De forsikringsselskaer jeg ringede rundt til for nylig, dækkede ikke tv over 4 år, og da mit tv gik død efter det 4 år, ja så ville jeg have stået med en ubrugelig 63" plasma, havde det ikke været for Fona´s forsikring.

Du har ret i, har man mange ting man vil forsikre, så er det en dyr løsning, men det er min erfaring at man altså bare ER bedre forsikret.

Jeg kan faktisk ikke huske, dækker en alm. elektronikforsikring idiotiske skader, såsom at rive tv´et på gulvet, eller fyre en wii remote i skærmen, og den slags?
Af j1956
Det er måske også en god ide med forsikring hvis man ikke kan få reservedele og nogle tv går måske i stykker lige efter garantien udløber; jeg har Panasonic har før læst efter 2 år kan man måske ikke få dele mere så er en forsikring en god ide
Af steffenj
Nu er jeg ikke 100 meter mester i elektronik forsikringer. Men er det ikke også et lidt anderledes regnskab?

Elektronik forsikringens pris x4 + selvrisiko + evt afskrivning af produket. + du får penge ikke et nyt produkt. Så der kan jo evt komme til at koste dig noget mere at skulle have et nyt tv. Selvfølgelig alt efter hvad TVet er indkøbt til i sin tid og hvad et nyt tilsvarende koster idag.
Af Globulus
steffenj skrev:Nu er jeg ikke 100 meter mester i elektronik forsikringer. Men er det ikke også et lidt anderledes regnskab?

Elektronik forsikringens pris x4 + selvrisiko + evt afskrivning af produket. + du får penge ikke et nyt produkt. Så der kan jo evt komme til at koste dig noget mere at skulle have et nyt tv. Selvfølgelig alt efter hvad TVet er indkøbt til i sin tid og hvad et nyt tilsvarende koster idag.
Korrekt. Du betaler for din generelle elektronikforsikring hvert år, så hvis man primært køber den for at sikre sig dækning af et bestemt apparat er det en dårlig forretning. Ved skade er der måske - måske ikke - en selvrisiko med inde i billedet men herudover mister man evt. også det aktuelle års bonus som måske kan være på 600-700 kr.

Yderligere er der lige det, at en forsikring på selve apparatet følger apparatet, hvilket måske kan være en fordel, hvis man ønsker at sælge det brugt efter 2-3 år.

Hvad elektronikprodukter angår køber jeg kun kvalitet og jeg passer godt på mine ting så jeg er "selvforsikret" hvad de mindre ting angår men lige når det drejer sig om et TV har jeg en ekstraforsikring fra forhandleren. Det kostede godt 10% oven i salgsprisen men så ved jeg, at jeg har et fungerende TV af en bestemt kvalitet de næste 4 år.

Jeg læste mit forsikringsselskabs betingelser for en generel elektronikforsikring da spørgsmålet var aktuelt og jeg kan huske, at jeg ikke var overbevist om, at den var det rette til mine behov.
Af johnny57
Der er lavet en del undersøgelser af, hvad der kan betale sig.
Det er i reglen ikke gunstigt at købe forsikringerne i Fona og andre forretninger, det er for dyrt (flere skal tjene på det). Og oftest får man ikke brug for forsikringen, hvis man vil havde en forsikring er det smartest med en tillægsforsikring til indboforsikring, de kan være en del forskellige fra selskab til selskab.
Men men hvis man sover bedre om natten, med en forsikring på sin nye fladskærm skal man selvfølgelig købe den, evt lad den indgå i prisen. Hvis man er typen der tit skifter tv kan en forsikring forbedre brugt værdien.
Jeg køber store mængder elektronik af alle slags, køber aldrig forsikringer, og har gennem 20 år været heldig og ikke haft brug for dem.
Af Globulus
johnny57 skrev:Der er lavet en del undersøgelser af, hvad der kan betale sig.
Det er i reglen ikke gunstigt at købe forsikringerne i Fona og andre forretninger, det er for dyrt (flere skal tjene på det). Og oftest får man ikke brug for forsikringen, hvis man vil havde en forsikring er det smartest med en tillægsforsikring til indboforsikring, de kan være en del forskellige fra selskab til selskab.
Men men hvis man sover bedre om natten, med en forsikring på sin nye fladskærm skal man selvfølgelig købe den, evt lad den indgå i prisen. Hvis man er typen der tit skifter tv kan en forsikring forbedre brugt værdien.
Jeg køber store mængder elektronik af alle slags, køber aldrig forsikringer, og har gennem 20 år været heldig og ikke haft brug for dem.
Jeg havde 6 års garanti på et Philips-TV i starten af 90'erne. Det gik i stykker efter 5 år 10 md så her havde jeg god gavn af min forsikring. Herefter fulgte et par brugte (CRT) TV som jeg naturligvis ikke havde forsikring på. Det ene gik i stykker og det andet haltede til sidst. Mit forrige TV var en fladskærm til 10.000 kr. som jeg ikke havde forsikring på og som gik i stykker efter ca. 4 år.

Nej, det kan normalt ikke betale sig at købe tillægsforsikringer og jeg er da også selv sluppet for problemer med det elektronik (andet end TV) jeg har købt gennem de seneste mange år. Jeg gør dog en undtagelse når det drejer sig om et TV til >10.000 kr. grundet at tabet ellers er for stort, hvis det går i stykker efter 2-3 år, og at det i så fald skal skrottes fordi producenten kun opretholder et minimalt lager af reservedele. Det er trods alt ikke kun elektrolytkondensatorer i en strømforsyning der kan ryge sig en tur.

Denne gang valgte jeg så en tillægsforsikring så jeg på forhånd kendte prisen for at have et godt TV i mindst 4 år.