Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nanodragon
Til dig Torben: Jeg tror tvet in til videre har kørt mellem 400-500 timer, hvis jeg oplever noget form for burn-in før eller efter 1000 timer, reporter jeg det her på siden.

Til dig hans123: Nu ved jeg at langt de fleste skærme som står i butikkerne bliver indstillet med meget høj lystyrke, hvilked kraftigt ned sætter OLED lysenes leve tid i panelet, og øger risiko for burn-in, jeg kunne forstille mig 100% lystyrke i 10-12 dagligt 7 dage om ugen nok ikke har været godt for den :D .

Jeg anbefaler at både Lysstyrke og OLED lysstyrke bliver holdt under 50% (Ja der to separate lys styringer i sådan et fjernsyn). Hvis Tvet skal bruges som andet end bare at se en almindelig fredags film i ny og næ ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den indstilling af OLED-lysstyrke vi har i vores test vil jeg anbefale dig at holde dig til. Der sker et eller andet med panelet hvis man skruer op for den, hvor sortniveauet fuldstændigt går fløjten. Jeg oplevede lidt problemer med black-crush i visse af mine kalibrerede indstillinger og troede lige jeg kunne lave et quick fix ved at skrue på lyset, men i stedet blev sort til grå. Det er ret tydeligt at se imens man skruer på det, da den sorte farver skifter i et ryk og bliver grå i stedet.
Af Nanodragon
Jeg brugte jeres indstillinger da der bliv erklæret Star Wars maraton for uge tilbage, jeg bruger også jeres anbefaling some en standard at gå ud fra (i sære til film brug).
Til andre formål fortrækker jeg godt nok lidt laver lystyrke (til spil hvor lys typisk bliver mere tydeligt) OLED lys 45% og lysstyrke 40% (nogle gang så lavet som 30%)
...Men jeg er måske også mere lys følsom end de fleste.

Nu har jeg ikke prøvet at give den fuld skrue for OLED lys, men jeg kunne godt forstille mig at resultatet ødelægger helle ideen med OLED panel :D, tak for oplysningerne, jeg for helt lyst til at se hvordan det kan se ud ;) .
Af kennethbrdk
ramlas skrev:Jeg HAVDE selv en gammel Panasonic plasma, men der var da aldrig burn-in,
så hvorfor er det et problem, når det forsvinder igen???? :o
Øh tænker du på rentention - burn-in forsvinder jo ikke igen. Det er ingen hemmelighed, at de nyere Panasonic plasma var aldeles følsomme. Jeg har haft mit VT50 i 3-4 år efterhånden og det er stadig følsomt over for især kanallogoer. Jeg har både kørt med Flatpanels indstillinger og nu er det ISF kalibreret og det er stadig følsomt.

Jeg havde også et ældre plasma på et tidspunkt, hvor der ikke var nogle problemer. Jeg mistænker 3D's indtog for de følsommere paneler.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, da man gik til 3D panelerne, var det som om man gjorde noget ved cellerne, for at kunne booste lysstyrken nok til at det var brugbart ved 3D. Derved blev de også særdeles følsomme overfor stationære elementer.

OLED er følsom af andre grunde, hvoraf én er at det er en ny teknologi, som ikke er helt modnet endnu. Vi slipper nok ikke helt af med problemet, da det er en naturlig konsekvens af, at hver enkelt celle udsender sit eget lys og at lyskilden er organisk - dvs. den forgår når den bruges. Burn-in er jo netop et fænomen, der sker når noget af skærmen ældes hurtigere end resten.
Af xprezz
Så har jeg fået brugt lidt over en uge med mit nye dejlige OLED tv. Billedkvaliteten får mig stadig til at smile hver dag, og konen er lidt træt af jeg påpeger hvor godt billedet er. Har brugt indstillingerne herinde fra og synes det virker fint. Har ikke oplevet nogen form for IR endnu men vi må jo se når panelet bliver ældre.
Smart TV delen er udmærket, jeg havde faktisk frygtet langsommere efter alt det jeg har læst. Jeg har ikke noget traditionelt tv signal men har brugt de indebyggede apps, en HTPC og en XBOX one. Herunder lidt billeder fra vægmonteringen og to enkelte fra skærmen i brug.

http://1drv.ms/1ztecBy

Stadig åben for spørgsmål hvis der er noget der skulle være nysgerrige omkring dette TV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Generelt vil jeg sige, at skærmen har bedst af at komme op på væggen. Den er ret tarvelig på bagsiden og den er så let, at selv små børn vil kunne skubbe rundt med den når den står på foden.
Af xprezz
Torben Rasmussen skrev:Generelt vil jeg sige, at skærmen har bedst af at komme op på væggen. Den er ret tarvelig på bagsiden og den er så let, at selv små børn vil kunne skubbe rundt med den når den står på foden.
Helt enig. Har dog ikke fundet noget sted hvor jeg kunne få deres wire vægbeslag hvorfor jeg brugte et std. vesa. Virkede dog fint da det ikke vejer så meget.
Af kennethbrdk
xprezz skrev:Så har jeg fået brugt lidt over en uge med mit nye dejlige OLED tv. Billedkvaliteten får mig stadig til at smile hver dag, og konen er lidt træt af jeg påpeger hvor godt billedet er. Har brugt indstillingerne herinde fra og synes det virker fint. Har ikke oplevet nogen form for IR endnu men vi må jo se når panelet bliver ældre.
Smart TV delen er udmærket, jeg havde faktisk frygtet langsommere efter alt det jeg har læst. Jeg har ikke noget traditionelt tv signal men har brugt de indebyggede apps, en HTPC og en XBOX one. Herunder lidt billeder fra vægmonteringen og to enkelte fra skærmen i brug.

http://1drv.ms/1ztecBy

Stadig åben for spørgsmål hvis der er noget der skulle være nysgerrige omkring dette TV.
Ser sgu fint ud det billede :) - skal helt sikkert også have et OLED 4K forudsat brugererfaringerne såsom dine ikke melder noget slemt tilbage omkring IR/Burn-in.
Af xprezz
ramlas skrev:Nu har dit tv vel kørt et par tusind timer, har du bemærket burn-in?
Ork så meget tv ser jeg slet ikke. 450 timer tror jeg, ca halvdelen Xbox med faste HUD elementer. Ikke skyggen af IR eller Burn-In
Af xprezz
Lidt mere info om IR og Burn-in fra avsforums.com

"I have about 1200 hours on mine now and I would say that being cautious for the first few hundred hours is not a bad idea. However, you may notice that after every 4 hour period of use, the "LG" logo remains ON after you turn off your set and then goes out by itself within a minute or so. This is due to the 9300 performing an internal panel compensation routine that is designed to even out voltages across the panel after uneven wear patterns. (While not common knowledge, those in the know have discovered this apparently)

Basically, I watch TONS of 4:3.. Probably more than any other aspect ratio and after the first 100 hours or so I stopped seeing any temporary Image Retention and ZERO burn-in. The IR only lasted seconds and my 9300 never showed any signs of black bar burn-in of any kind. (it still doesn't)

I now feel confident to use the 9300's panel in any reasonable way , treating it like a high end plasma but not worrying much about different aspect ratios and uneven wear patterns. Logically, once the panel hits the brick-wall for the maximum number of compensation routines, the uneven wear will begin to show up. Nobody knows how long this might take and whether or not the 9300 can keep doing these "screen wipes" indefinitely.

I would say that IF or when this happens, that will determine the "actual" panel life, at least for videophiles. This may occur even before the brightness starts to go or the color become unbalanced due to uneven wear patterns within the subpixels.

Bottom line for you now is: Treat it like a new plasma for a few hundred hours, then stop worrying."

http://www.avsforum.com/forum/40-oled-t ... ii-28.html