Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

.. Eller er det bare mig?
Jeg synes pludselig, at mit fjernsyn (sony 40ex500), ser mat og gråt ud. Som om, der er skruet ned for lyset..
Jeg har selvfølgelig rodet, med indstilningerne, men uden jeg bliver helt tilfreds..
TVet er fra 2010..
Kozz skrev:.. Eller er det bare mig?
Jeg synes pludselig, at mit fjernsyn (sony 40ex500), ser mat og gråt ud. Som om, der er skruet ned for lyset..
Jeg har selvfølgelig rodet, med indstilningerne, men uden jeg bliver helt tilfreds..
TVet er fra 2010..

Et EX500 er et LCD tv så det har Katoderør bagved :) lur mig om det ikke er et af disse som er gået ?

Det kan ikke rigtig betale sig at udskifte så jeg ville nok kigge mig om efter nyt tv, og nu er EX500 jo ikke den nyeste eller den mest energi effektive skærm, så selv med et 50" plasma ville du kunne spare på både elregningen og få et bedre billed, også er de også billige hvis man ikke har lommerne fulde af penge :D

Men ellers kunne du kigge en tur på w8 fra sony, gode anmeldelser og hvis du har været van til EX500 vil du nok blive henrykt over dette tv :)
Af Kozz
Det godt nok latterligt. Et tv, med lige knap 5 år på bagen og så er det ved at være træt!? Men det er åbenbart normalt?

Nu ved jeg godt, at når man ser på fjernsyn i butikkerne, så er de måske ikke indstillet optimalt.. Men jeg synes nu ikke, at jeg tænker "wauw, hvor er de nye tv, MEGET bedre end mit derhjemme"

Men ok, jeg har ikke haft et hjemme. Sony W8, har jeg også kigget på, så det bliver nok afløseren
Af Kozz
Det kan også være, at jeg bare skal pudse mine briller :-)
Nej helt seriøst, så er jeg fint tilfreds, med dette gamle tv (når det er i orden).. Men hvordan degenerer, sådan et gammelt LCD tv? Bliver billedet bare svagere og svagere?
Af dk9000
Kozz skrev:Det kan også være, at jeg bare skal pudse mine briller :-)
Nej helt seriøst, så er jeg fint tilfreds, med dette gamle tv (når det er i orden).. Men hvordan degenerer, sådan et gammelt LCD tv? Bliver billedet bare svagere og svagere?
Forestil dig en sparepære, den bruger du i X antal timer. Dette svare nogenlunde til dit tv's lyssystem :)

Dvs. At efter tid bliver lyset svagere og svagere, for til sidst at gå enten ud og gløde meget lidt, eller stå og blinke.
Af Globulus
CCFL-rørene skulle gerne kunne holde i mange år men det nytter ikke noget hvis dele af inverteren er futtet af, hvilket er mere sandsynligt.

Et nyt inverter-board kan fås på eBay til 100-300 kr. Der er rigeligt med folk som skræller skrottede fladskærme for stumper. Find en servicemanual og nummeret på den komponent, du ønsker at udskifte. De samme stumper anvendes ofte i adskillige apparater så det er nemmere at finde et godt tilbud hvis man søger efter komponenten snarere end den aktuelle TV-model.

Hvis det derimod er et eller flere rør der er røget er det også muligt at udskifte disse, men de er måske ikke helt så billige som et brugt inverter-board.

Hvis du skal have et værksted til at fejlsøge og reparere apparatet kan du godt regne med, at det ikke kan betale sig. Så hellere købe et brugt mage til og gemme det gamle i tilfælde af at noget andet futter af og man har brug for nogle reservedele.

CCFL vs. LED-debatten var oppe at køre for 4-6 år siden og du er ikke den eneste, som foretrækker/foretrak CCFL som (ofte) giver en varmere og mere jævn belysning end (billige) LED-systemer. CCFL har så nogle ulemper i form af højt strømforbrug, brug af højspænding, ringe lysstyrke (i forhold til LED), behov for tykkere kabinet, osv. Der er stadigt rigeligt med CCFL-TV på brugtmarkedet men ellers skal man ikke regne med at se mere til den teknologi.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Et enkelt dødt CCFL rør burde bare ses lokalt og ikke over hele skærmen. Den med lyssensoren lyder plausibel i mine ører.