Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Jeg er ejer af et efterhånden gammelt Panasonic plasma TX42PX80, der har tjent mig godt i de 6-7år det snart har på bagen.

Jeg kunne dog godt tænke mig at opgradere til noget lidt mere tidssvarende, men er ret splittet om hvad det skal være. Jeg har altid sværget til plasma og Panasonic for den sags skyld, men efter de lukkede deres plasma produktion var der ligesom lukket for den konto.

Jeg har længe tænkt at man burde vente til OLED kom, men selvom de så småt er begyndt at røre på sig koster det stadig knaster, og havde ikke tænkt mig at skulle smide 15k+.

Jeg har siddet og læst om Panasonics 2014 LED tv modeller, og småforelsket mig lidt i et af deres billigere modeller. AS640'eren. Jeg kan forstå at den har VA panel, der skulle give et bedre sortniveau end IPS panelerne, hvilket jeg altid har elsket ved plasma. AS640 koster en slik, og er på flere områder et upgrade fra min gamle PX80, men da jeg ikke aner hvordan mit 2008 Plasma tv klarer sig i forhold til et 2014 LED tv, ville jeg høre om nogen kunne give mig et par råd?

- Er det værd at opgradere mit 42PX80 til et 48AS640?
- Får jeg et pænere billede?
- Hvordan er input lag på AS640 i forhold til min plasma? Anmeldelser skriver 20-30ms, men aner ikke hvad min Plasma har!?

Er det dumme spørgsmål det her? Jeg er lidt på udebane når det kommer til LED. Havde troet jeg skulle eje et VT60, men sådan skulle det ikke gå. Så bør jeg købe et AS640, og nyde det indtil OLED er nede i en overkommelig pris om nogle år?

Tak :)

Men venlig hilsen
Kenni
Senest rettet af KenniO 17 nov 2014, 17:03, rettet i alt 1 gang.
KenniO spørger:

- Da jeg ikke aner hvordan mit 2008 Plasma tv klarer sig i forhold til AS640, ville jeg høre om nogen kunne give mig et par råd?

KenniO svarer:

- AS640 er på alle områder et upgrade fra min gamle PX80.

... 8)
edinger skrev:KenniO spørger:

- Da jeg ikke aner hvordan mit 2008 Plasma tv klarer sig i forhold til AS640, ville jeg høre om nogen kunne give mig et par råd?

KenniO svarer:

- AS640 er på alle områder et upgrade fra min gamle PX80.

... 8)
Ja ja okay, jeg var måske lidt for eksplicit i min beskrivelse kan jeg godt se.

AS640 har virkelig mange features som mit PX80 ikke har. FullHD, DVB-C, osv. osv. Det stadig bare features, så hvad jeg gerne ville vide er hvordan det klarer sig på billedsiden. Er det bedre end mit aldrende plasma?
Mens du venter på at OLED kommer ned i pris betaler du en mindre formue i ekstraomkostninger til strøm for at holde din gamle 42PX80 kørende.
http://www.harald-nyborg.dk/p1054/energ ... tano-emd-3

Skal du tilføje ekstra funktioner ved hjælp af en ekstern boks er det også en udgift som - måske - er penge ud af vinduet hvis de samme funktioner er indbygget i det TV, du køber på et senere tidspunkt. Og den eksterne boks koster også på elregningen.

Måske du skulle regne lidt på hvor meget det vil koste ekstra at holde den gamle kørende et år eller to og så holde det op mod det prisfald, du forventer i samme tidsrum.
Globulus skrev:Mens du venter på at OLED kommer ned i pris betaler du en mindre formue i ekstraomkostninger til strøm for at holde din gamle 42PX80 kørende.
En mindre formue? Jovel, det er i hvert fald en mindre formue, end du skal betale for en helt ny skærm. Så det er ikke ud fra en økonomisk betragtning, at du skal vælge AS640.
edinger skrev:
Globulus skrev:Mens du venter på at OLED kommer ned i pris betaler du en mindre formue i ekstraomkostninger til strøm for at holde din gamle 42PX80 kørende.
En mindre formue? Jovel, det er i hvert fald en mindre formue, end du skal betale for en helt ny skærm. Så det er ikke ud fra en økonomisk betragtning, at du skal vælge AS640.
Vi taler om et gammelt plasma-TV som måske sluger omkring 400W, dvs. et merforbrug på 300W. Hvis OP er typen der tænder for sit TV kl. 18.00 og lader det køre til det bliver sengetid taler vi om et merforbrug på over 500KW hvilket vel er over 1.000 kr./år. Læg hertil en evt. udgift til en ekstern boks - ikke blot anskaffelse og evt. abonnement men også lidt ekstra på elregningen.

Nu skrev jeg mit indlæg ud fra en vurdering af at købe et OLED-TV i dag eller vente til det kom ned i pris om 1-2 år og her påpegede jeg, at prisfaldet modregnet meromkostningerne til at holde det gamle kørende måske ikke ville være af så stor betydning igen.

Men nu skrev OP jo:

"Så bør jeg købe et AS640, og nyde det indtil OLED er nede i en overkommelig pris om nogle år?"

Dvs. ikke noget med at købe OLED nu eller vente med OLED til senere men at købe AS640 nu og så et OLED senere og her skal man i stedet se på det forventede tab på et AS640 i løbet af 1-2 år i forhold til det forventede prisfald på OLED i samme periode og her vil jeg klart mene, at afskrivningen på et nyt TV vil overstige (mer)driftsomkostningerne ved at holde det gamle kørende.

Mit eget største forbehold mod at købe OLED i dag er, at jeg ikke ønsker at købe første generation, men det er så bare mig.

Hvis jeg var OP ville jeg nok bare klappe hesten et par måneder og se, hvad producenterne disker op med til CES i starten af Januar. Intet hastværk.
PeterD skrev:Det allermest fornuftige er vel allerede blevet sagt, så jeg har intet at tilføje til det...
I hear you loud an clear. Jeg vil ruste mig med lidt tålmodighed, og se hvad januar byder. Der haster hellere ikke.

Min oprindelige tanke var blot om mit aldrende PX80 stadig kunne følge med de billigere LED TV som AS640, eller om de nye LED'er var mit plasma far superior?
Globulus skrev:Vi taler om et gammelt plasma-TV som måske sluger omkring 400W, dvs. et merforbrug på 300W. Hvis OP er typen der tænder for sit TV kl. 18.00 og lader det køre til det bliver sengetid taler vi om et merforbrug på over 500KW hvilket vel er over 1.000 kr./år. Læg hertil en evt. udgift til en ekstern boks - ikke blot anskaffelse og evt. abonnement men også lidt ekstra på elregningen.
Ahh, skal vi ikke lige klappe hesten. Mit Pioneer bruger 300 W og det er 50" fuld HD. Et HD-Ready (720p) panel i 42" vil næppe kommer ret meget over 200 W. X20'eren (2 generationer nyere) bruger ca. 150 W og selv de større modeller med 3D i 50" kommer ikke over 300 W.
Jeg er klar over, at nyere plasma-skærme bruger mindre strøm end de gamle men nu taler vi helt specifikt om et 42PX80 fra 2008.

Jeg forholder mig til de specifikationer jeg finder rundt omkring:
http://shop.panasonic.com/shop/model/th ... cs&support

Andre siger 335W. Andre igen 255W. Slutteligt handler det om, hvor megen strøm OP's pågældende eksemplar sluger med OP's favoritindstillinger.

Mit hedengangne 42" Philips LCD (CCFL) fra 2008 slugte ca. 200W men som tilfældet er det med nyere plasma-skærme så er det irrelevant for denne diskussion.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Opgivelserne i specifikationerne er max værdien. TVet bruger IKKE 400 Watt og selv med 5 år på bagen er jeg næsten villig til at satse mit eget TV på, at det heller ikke bruger over 200 W i korrekt indstilling. Der er simpelthen for få pixels og for lidt areal til at det kan lade sig gøre. Min svigerinde har px80 stående, men jeg kører altså ikke ud og måler efter bare for at få ret ;)
(Indlæg fra 2011) http://www.electro-tech-online.com/thre ... er.111211/

"i have same model but 42" panasonic plasma 42px80 and consumption is over 500W!! new models that replace it has gone down to 280w and have more brighter screen"

("Grøn" artikel fra 2008) http://www.treehugger.com/gadgets/plasm ... icity.html

"A 42-inch model often sucks up 200 to 500 watts"

(Fra hestens egen mund - 2009) http://news.panasonic.com/press/news/of ... 108-8.html

"The newly developed NeoPDP technology has been incorporated into two types of PDPs. The first is a super high-efficiency 42-inch PDP that achieves triple luminance efficiency, while reducing the power consumption to 1/3 of the 2007 models*1 yet achieving the same brightness"

Aha! Så der skete altså et stort skift efter ca. 2008.

Men nu afhænger strømforbruget også af, hvad der er på skærmen og hvilken profil man anvender.

Vi kommer nok ikke længere i diskussionen uden nogle konkrete tal på bordet men når det kommer til stykket så har forskellen - hvad den end måtte være - næppe den store indflydelse på, hvad OP måtte beslutte sig for.
Der kan være mange gode grunde til at udskifte til et 2014 LCD/LED , men bedre overall billedkvalitet eller minimeret strømforbrug er ikke mellem dem ( - i nævnte prisgruppe ) .