Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Pæren er stået af i min Z5 projektor. Kan det betale sig at skifte (hvor kan man købe den billigt?) eller skal jeg prøve at finde penge til at opgradere til full HD? Hvis nu jeg vælger en ny, er jeg så også nødt til at skifte lærred? Har gråt lærred nu, men det er vel ikke nødvendigt når det er full HD? Eller er det mere lysstyrken der er afgørende der?
Af Toranaga
Det grå lærrede har ikke noget med opløsningen at gøre. Dette er blot for at give bedre sort. Jeg gik fra Z5 til en Epson 1080p model og har også gråt lærrede fra Lissau. Min bror har en nyere DLP projektor og hvidt lærrede men jeg syntes min giver bedre kontrast og sort. Eneste ulempe ved gråt lærrede er at det æder lidt lysstyrke. Men køb en fullHD projektor, det tror jeg ikke du fortryder.
Hvis dit grå lærred er struktureret i overfladen som Lissaus er det nok begrænset hvad du får ud af Full HD opløsningen. Men med den alder din projektor har kan det nok maksimalt svare sig at bruge 1000 kr. på en udskiftning af lampen. Lampen kan sikkert fås til omkring den pris i udlandet hvis du bruger lidt tid på at søge.

Du kan nok få en Full HD projektor med bedre billede end din Z5 for omkring 7.000 kr. så det er en god ide at overveje at skifte nu. Så kan du altid skifte lærredet senere.

PS. Der er et stort udvalg af billige lamper til Z5 på Amazon UK, men kunsten er at finde dem der har en ordentig kvalitet!
Senest rettet af flatnesdam 16 nov 2014, 12:24, rettet i alt 1 gang.
Af Toranaga
Well jeg kan i hvert fald godt se forskel på 720p og 1080p ;-)
Ikke så meget opløsningen, men mere den generelle bedre kvalitet på nyere projektorer.
Der er sket MEGET de sidste 5 år...
Jeg vil også sige, at du ikke skal betale mere end 1000 kr. for en ny pære, set i forhold til at en spritny med laaaaaangt bedre billedkvalitet, kan fås for godt 5000 kr.
En BenQ 1070 er et godt bud...

https://www.komplett.dk/benq-3d-dlp-pro ... 34E45CBAB6