Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Maximillian
Har længe overvejet at købe en 24" Widescreen LCD

Skærmen skal være optimal til Gaming.
Har dog stadig et budget det skal holde :((

http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=385951

http://www1.ap.dell.com/content/product ... l=en&s=dhs

Læser ofte en Engelsk Forum (nvnews)
Og der er de helt vilde med Dells 24" monitor
må også indrømme at den har set fristende ud.

Men fandt så Samsung SyncMaster 245B på EDBpriser den anden dag. Og umiddelbart ser dens spec jo bedre ud?
Samt prisen her i DK er noget billegere på Samsungen end på Dell (ihvertfald Dell DK pris)

Eller over ser jeg noget?
Er der nogen der har erfaring med disse monitorer?
Er der forskel på panelet? og hvis hvad er så bedst?

Ikke så meget styr på LCD.

Håber nogen kan hjælpe.
på forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Samsungs model har et TN panel hvor Dells har et S-PVA panel. Der er klasser til forskel på farvegengivelsen hvorfor prisen også er markant forskellig.

Samsungs vil nok være hurtigere til spil, men i min mening er 24" for meget til en skærm af TN typen. Du vil muligvis kunne se forskel i farver hen over skærmen idet betragtningsvinklerne er ret dårlige for TN panelerne.

Angivelsen af at 245B skulle være 24 bit på EDBpriser er desuden forkert - den er kun 18 bit. Alle TN paneler er 18 bit. Et glimrende eksempel på at rå specifikationer ikke er den endegyldige sandhed.
Af Maximillian
DVS når Dell har 6 ms response imod Samsungens 5 ms

Så vil Dell stadigvæk nok være det bedre valg til 24" widescreen gaming?

Skal siges jeg har set Dell 2407WFP til 410 Euro plus 67 Euro forsendelse på Tysk ebay.
over en Amerikansk forhandler med 100 procent pixel garanti. Sælger har solgt mange af de skærme på ebay med 100 procent positiv feedback også.

Dermed vil den faktisk være billigere end Samsung skærmen herhjemme
Af maage
Hej, Jeg er selv lige sluppet af med min 2407, den kan jeg ikke anbefale.

Panelet er meget godt og jeg har ikke bemærket ghosting eller noget som helst. Men skærmen har sine fejl, og jeg kan ikke forstå hvorfor alle er så vilde efter den :) Men altså hvis man _kun_ skal bruge DVI indgangen er det er fin skærm.

Jeg købte den selv i sidste sommer, men har fået pengene tilbage fordi jeg ikke har kunne få en uden fejl. Til modsætning hvad der påståes på nettet så understøtter skærmen kun officielt 1080P over DVI, men repportere det ikke via DDCI som eller er et krav for HDCP. 1080i understøttes kun over component, men skærmen har ikke en de-interlacer, så billedet hopper eller flimre om man vil og så er billedet frygtelig ringe kvalitet for både component, composite, s-vhs, billedet er meget pænere på et almindeligt 10 år gammel tv. VGA har også sine problemer, på nettet siger næsten alle at farverne er udvaskede og det er på sin vis og min oplevelse, farverne er lidt lysere end normalt men ikke noget som har generet mig. Men VGA laver streger i billedet når det strækkes, hvilket er noget som genere mig.

Så min mening er, at hvis du har det godt med at give, omkring 6-7 tusinde, som den koster i øjeblikket, hvor kun DVI og somewhat VGA er reelt brugbare, så er det en god skærm.

Men eftersom jeg i sin tid købte den for 9.500,- og med hensigt om at de skulle være erstatning for tidligere pc monitor og tv, er det bare ikke godt nok.
Af Maximillian
DVS. når jeg kan finde den på tysk ebay til 477 Euro incl forsendelse fra USA.
Med 100% pixel garanti og 3 års garenti så skulle det være en god handel..

eller kan i anbefale andre 24" Widescreen LCD til gaming?
Uden det koster for vildt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til rent spilbrug vil Samsungs skærm være hurtigere. TN paneler har også mindre inputlag.
Af maage
Det er jo sådan set op til dig.

Men hvis du syntes det er en god pris at give for en monitor, hvor det kun kan anbefales at man bruger DVI. Så er, omregnet til DKK ca 3500,- en meget fin pris, samtidig med pixelfejls garanti og 3 års forsikring. Men hvis du senere hen går med ønsker om at også tilslutte fx en xbox360 til component eller VGA, bør man nok tænke sig om en ekstra gang.

Mine egne forudsætninger til min skærm er at jeg skal bruge PC og xbox 360 og måske snart en PS3, til gaming, film, kontor brug. Så jeg har måske lidt højere krav til farver, kontrast, inputs fremfor en gamer som ikke skal bruge andet end sin pc og hvor det eneste der betyder noget er opdaterings hastigheden
Af Maximillian
Den vil kun skulle bruges til PC gaming...

dvs DVI...
Af maage
Så ville en 2407 være et udemærket valg. Personligt er jeg ikke meget for TN paneler og bare fordi de har en lavere 2-4ms, betyder det ikke at man har en bedre fordel end andre :). Det er også meget rart at skærmen har kortlæser og en god usb hub, 2xSide og 2xBag. Der går dog rygter om inputlag, skulle være relativt slem på en 2407, men det er nu aldrig noget jeg selv har bemærket. Jeg spiller meget CS:S, DOD:S, HL2, HL2DM

Held og lykke hvilken end skærm du vælger :)