10 nov 2014, 10:27
Afbræk fra tråd: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =2&t=32517
PS. Det har kostet mig 500kr,- at få mit TV kalibreret hos Elgiganten. Her den anden dag, ville de sælge mig et TV, som allerede havde været ude og derfor også kalibreret, men de ville tage 500kr,- igen for kalibreringen. På min kvittering står der, at kalibreringen ikke kan returneres ( Blev jeg ikke informeret om ). Kan det virkelig passe, at de må tage penge for kalibrering igen, hvis den tidligere kunde allerede har betalt for det?
henrik_s skrev:Hej Flatpanels
Overvejer at skifte mit Samung 55F7005 ud med et LG 55UB850V.
Men kan læse at mange af UHD/4K skærmene har problemer med input-lag,
og da, tvet bla. skal bruges til xbox one kan jeg ikke finde ud af hvor meget det betyder.
Nogen der har erfaring med UHD skærme og inpup-lag?
ProPsych0 skrev:Evt. UE55H7005 i stedet?Rasmus Larsen skrev:Hej Rasmus,ProPsych0 skrev: Jeg har netop købt et Samsung 55" UE55HU7505, som er 4K og har fået rigtig gode anmeldelser mht. til skærm kvalitet, men ligger i den "dårlige" ende af Input-Lag skalaen med en forsinkelse på 69ms.Ud fra beskrivelsen, så vil jeg tro, at det du oplever er "overdrive trailing". Det er oftest en slags hvid glorie (men kan også have andre farver) omkring omridset af en person eller et objekt der bevæger sig hurtigt henover en baggrund.
Jeg har læst at 40 eller mindre er godt, 40 til 70 er normal og 70 eller mere er skidt. Jeg har umiddelbart ikke prøvet andre UHD TV'er end dette, men jeg føler (Måske en indbildning), at der er en minimal forsinkelse på, når jeg hiver håndbremsen i The Crew til at den reagere på skærmen.
Der er dog noget andet, som irritere mig meget, hvilket er en slags aura eller slør rundt omkring bilen i spillet eller andre konstante kanter med bevægelse uden om. Dette er også tilfældet i film, bare rundt omkring personerne når de går og kameraet følger dem og alt andet uden om personerne bevæger sig med en hvis hastighed.
Måske kan nogen herinde svare på, om det er fordi, at den vil op-skalerer? Så skal jeg i hvert fald have mine penge tilbage og købe mig et Fuld HD TV i stedet. :-)
Det opstår fordi LCD-skærme af natur er for langsomme, så man bruger en såkaldt overdrive-metode til at tilføre de små flydende krystaller inde i hver pixels lidt højere spænding, så de reagerer hurtigere end normalt. Men når man påfører dem ekstra spædning, så skyder de også ofte en smule over målet - altså den farve de skulle skifte til - og op i det hvide farveområde. Det er det man kortvarigt ser, som en glorie eller aura.
På PC-skærme kan man ofte slå overdrive fra, men på tv-skærme er indstillingen ofte lagt sammen med andre indstillinger. Umiddelbart vil jeg sige, at de først skal slå alle de dynamiske indstillinger fra, såsom dynamisk kontrast, dynamisk skarphed osv. Prøv også at se om "Motion Plus" (er det ikke stadig det den hedder i Samsung's menuer) har en effekt, ved slukke den helt.
Tak for dit svar, det vil jeg prøve senere i dag og vende tilbage her med en konklusion.
Mht. disse indstillinger du henviser til, så har jeg fået kalibreret min skærm før brug hos Elgiganten. De har vedlagt en seddel med diverse værdier, som formegentlig er blevet indstillet på den mode der hedder "Standard". Der er andre muligheder, såsom "Dynamisk" og "Film" og en mere, som jeg ikke lige kan huske. Bør man altid have sit TV til "Standard", som de har kalibreret eller bør man skifte efter hvad man ser?
PS. Jeg læser at der findes en "Game" mode, men har ikke kunne finde denne mode. Er det den de kalder for "Dynamisk"?
PS. Det har kostet mig 500kr,- at få mit TV kalibreret hos Elgiganten. Her den anden dag, ville de sælge mig et TV, som allerede havde været ude og derfor også kalibreret, men de ville tage 500kr,- igen for kalibreringen. På min kvittering står der, at kalibreringen ikke kan returneres ( Blev jeg ikke informeret om ). Kan det virkelig passe, at de må tage penge for kalibrering igen, hvis den tidligere kunde allerede har betalt for det?
Senest rettet af ProPsych0 10 nov 2014, 10:39, rettet i alt 5 gange.