Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af henrik_s
Hej Flatpanels

Overvejer at skifte mit Samung 55F7005 ud med et LG 55UB850V.

Men kan læse at mange af UHD/4K skærmene har problemer med input-lag,
og da, tvet bla. skal bruges til xbox one kan jeg ikke finde ud af hvor meget det betyder.

Nogen der har erfaring med UHD skærme og inpup-lag?
Af ProPsych0
Jeg har netop købt et Samsung 55" UE55HU7505, som er 4K og har fået rigtig gode anmeldelser mht. til skærm kvalitet, men ligger i den "dårlige" ende af Input-Lag skalaen med en forsinkelse på 69ms.

Jeg har læst at 40 eller mindre er godt, 40 til 70 er normal og 70 eller mere er skidt. Jeg har umiddelbart ikke prøvet andre UHD TV'er end dette, men jeg føler (Måske en indbildning), at der er en minimal forsinkelse på, når jeg hiver håndbremsen i The Crew til at den reagere på skærmen.

Der er dog noget andet, som irritere mig meget, hvilket er en slags aura eller slør rundt omkring bilen i spillet eller andre konstante kanter med bevægelse uden om. Dette er også tilfældet i film, bare rundt omkring personerne når de går og kameraet følger dem og alt andet uden om personerne bevæger sig med en hvis hastighed.

Måske kan nogen herinde svare på, om det er fordi, at den vil op-skalerer? Så skal jeg i hvert fald have mine penge tilbage og købe mig et Fuld HD TV i stedet. :-)
henrik_s skrev: Men kan læse at mange af UHD/4K skærmene har problemer med input-lag,
og da, tvet bla. skal bruges til xbox one kan jeg ikke finde ud af hvor meget det betyder.

Det er rigtigt, at Ultra HD-skærme har lidt højere input lag end Full HD-skærme. Det skyldes, at opskaleringsprocessen jo tilføjer lidt ekstra forsinkelse oven i den som allerede er der på Full HD-skærmene.

Om det bliver et problem er nok individuelt. ProPsych0's huskeregel er nok rimelig præcis, men jeg vil også tro, at det afhænger af om man er vant til at spille på f.eks. en PC med minimalt lag. Som så meget andet her i livet, så er det svært at "gå tilbage" når man først har prøvet noget der er bedre.

Til Xbox One og PS4 løfter en Ultra HD-skærm derudover heller ikke rigtig oplevelsen. De to nye spilkonsoller leverer jo højest spil i Full HD. Men jeg kan næsten forstå, at skærmen også skal bruges til meget andet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
ProPsych0 skrev:Der er dog noget andet, som irritere mig meget, hvilket er en slags aura eller slør rundt omkring bilen i spillet eller andre konstante kanter med bevægelse uden om. Dette er også tilfældet i film, bare rundt omkring personerne når de går og kameraet følger dem og alt andet uden om personerne bevæger sig med en hvis hastighed.
Ud fra beskrivelsen, så vil jeg tro, at det du oplever er "overdrive trailing". Det er oftest en slags hvid glorie (men kan også have andre farver) omkring omridset af en person eller et objekt der bevæger sig hurtigt henover en baggrund.

Det opstår fordi LCD-skærme af natur er for langsomme, så man bruger en såkaldt overdrive-metode til at tilføre de små flydende krystaller inde i hver pixels lidt højere spænding, så de reagerer hurtigere end normalt. Men når man påfører dem ekstra spædning, så skyder de også ofte en smule over målet - altså den farve de skulle skifte til - og op i det hvide farveområde. Det er det man kortvarigt ser, som en glorie eller aura.

På PC-skærme kan man ofte slå overdrive fra, men på tv-skærme er indstillingen ofte lagt sammen med andre indstillinger. Umiddelbart vil jeg sige, at de først skal slå alle de dynamiske indstillinger fra, såsom dynamisk kontrast, dynamisk skarphed osv. Prøv også at se om "Motion Plus" (er det ikke stadig det den hedder i Samsung's menuer) har en effekt, ved slukke den helt.
Af ProPsych0
Rasmus Larsen skrev:
ProPsych0 skrev:Der er dog noget andet, som irritere mig meget, hvilket er en slags aura eller slør rundt omkring bilen i spillet eller andre konstante kanter med bevægelse uden om. Dette er også tilfældet i film, bare rundt omkring personerne når de går og kameraet følger dem og alt andet uden om personerne bevæger sig med en hvis hastighed.
Ud fra beskrivelsen, så vil jeg tro, at det du oplever er "overdrive trailing". Det er oftest en slags hvid glorie (men kan også have andre farver) omkring omridset af en person eller et objekt der bevæger sig hurtigt henover en baggrund.

Det opstår fordi LCD-skærme af natur er for langsomme, så man bruger en såkaldt overdrive-metode til at tilføre de små flydende krystaller inde i hver pixels lidt højere spænding, så de reagerer hurtigere end normalt. Men når man påfører dem ekstra spædning, så skyder de også ofte en smule over målet - altså den farve de skulle skifte til - og op i det hvide farveområde. Det er det man kortvarigt ser, som en glorie eller aura.

På PC-skærme kan man ofte slå overdrive fra, men på tv-skærme er indstillingen ofte lagt sammen med andre indstillinger. Umiddelbart vil jeg sige, at de først skal slå alle de dynamiske indstillinger fra, såsom dynamisk kontrast, dynamisk skarphed osv. Prøv også at se om "Motion Plus" (er det ikke stadig det den hedder i Samsung's menuer) har en effekt, ved slukke den helt.
Hej Rasmus,

Tak for dit svar, det vil jeg prøve senere i dag og vende tilbage her med en konklusion.

Mht. disse indstillinger du henviser til, så har jeg fået kalibreret min skærm før brug hos Elgiganten. De har vedlagt en seddel med diverse værdier, som formegentlig er blevet indstillet på den mode der hedder "Standard". Der er andre muligheder, såsom "Dynamisk" og "Film" og en mere, som jeg ikke lige kan huske. Bør man altid have sit TV til "Standard", som de har kalibreret eller bør man skifte efter hvad man ser?

PS. Jeg læser at der findes en "Game" mode, men har ikke kunne finde denne mode. Er det den de kalder for "Dynamisk"?
Af henrik_s
Rasmus Larsen skrev:
henrik_s skrev: Men kan læse at mange af UHD/4K skærmene har problemer med input-lag,

Det er rigtigt, at Ultra HD-skærme har lidt højere input lag end Full HD-skærme. Det skyldes, at opskaleringsprocessen jo tilføjer lidt ekstra forsinkelse oven i den som allerede er der på Full HD-skærmene.

Om det bliver et problem er nok individuelt. ProPsych0's huskeregel er nok rimelig præcis, men jeg vil også tro, at det afhænger af om man er vant til at spille på f.eks. en PC med minimalt lag. Som så meget andet her i livet, så er det svært at "gå tilbage" når man først har prøvet noget der er bedre.

Til Xbox One og PS4 løfter en Ultra HD-skærm derudover heller ikke rigtig oplevelsen. De to nye spilkonsoller leverer jo højest spil i Full HD. Men jeg kan næsten forstå, at skærmen også skal bruges til meget andet?
Den skal bruges til normalt tv kiggeri (stofa) samt en del video streaming fra min server til tv, også selvfølgelig xbox one gaming :)

Men ved ikke hvor meget bedre billede/smart tv jeg får i forhold til min f7005.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
ProPsych0: For ikke at hijacke Henrik's tråd, så lad tage denne debat i en separat debattråd. Hvis du opretter en med dine spørgsmål, så skal jeg gerne byde ind :)
henrik_s skrev:Den skal bruges til normalt tv kiggeri (stofa) samt en del video streaming fra min server til tv, også selvfølgelig xbox one gaming :)

Stofa leverer jo ikke engang Full HD og Xbox One går højest op i Full HD. Dine film på serveren er vel heller ikke højere end HD? :)

Som jeg ser det får du umiddelbart ikke noget ud af den højere opløsning. Der er ingen gevinst ved opskalering, nærmere vil du opleve øget input lag ved f.eks. Xbox One brug.

På sigt kommer der nok mere Ultra HD, men der går flere år før det er bredt tilgængeligt, så det er jo spørgsmålet om du ikke skal give den lidt længere tid.

Rent billedmæssigt har F7005 mange af de samme egenskaber som LG's UB850V, men du vil opleve dårligere kontrast/sortniveau på LG'en. LG's webOS er lovende, men stadig lidt sløvt i nuværende modeller, nok pga. underdimensioneret processor.
Af henrik_s
Rasmus Larsen skrev:
henrik_s skrev:Den skal bruges til normalt tv kiggeri (stofa) samt en del video streaming fra min server til tv, også selvfølgelig xbox one gaming :)

Stofa leverer jo ikke engang Full HD og Xbox One går højest op i Full HD. Dine film på serveren er vel heller ikke højere end HD? :)

Som jeg ser det får du umiddelbart ikke noget ud af den højere opløsning. Der er ingen gevinst ved opskalering, nærmere vil du opleve øget input lag ved f.eks. Xbox One brug.

På sigt kommer der nok mere Ultra HD, men der går flere år før det er bredt tilgængeligt, så det er jo spørgsmålet om du ikke skal give den lidt længere tid.

Rent billedmæssigt har F7005 mange af de samme egenskaber som LG's UB850V, men du vil opleve dårligere kontrast/sortniveau på LG'en. LG's webOS er lovende, men stadig lidt sløvt i nuværende modeller, nok pga. underdimensioneret processor.
Okay :)

Nej filmene på serveren er 1080p så du har nok ret, vil der være den store forskel på det tv jeg allerede har f7005 til deres nye h7005, hvis nu jeg skal holde mig i Full-hd modellerne, går ikke i h8005 da jeg ikke ønsker en buet skærm :)

Og hvad siger du til en skærm som 55LB870V hvis nu jeg skal holde mig i full-hd.
Af ProPsych0
Rasmus Larsen skrev:ProPsych0: For ikke at hijacke Henrik's tråd, så lad tage denne debat i en separat debattråd. Hvis du opretter en med dine spørgsmål, så skal jeg gerne byde ind :)
Tænkte jeg også på før jeg indsendte svaret, men det havde en smule relevans til OPs tråd. :-)

Har oprettet en tråd: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =2&t=32522