Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dn8883
Jeg håber på lidt indput. Jeg er simpelthen kørt fuldstændig død i alle de betegnelser og udtryk jeg skal forholde mig til hvis jeg skal ud at købe et nyt TV til stuen. 4K 5K UHD LED OLED SmartTV HEVC HDMI2.0 Kurvet dobbelt tv tuner osv. Jeg prøvede egentligt også for et års tiden siden men da gav jeg lidt op.

Jeg får brug for seriøs hjælp hvis jeg skal komme igennem dette valg uden flere dages hovedpine. Jeg har været rund i butikkerne og kigge lidt. Det billede mine øjne bedst kunne forene sig med var på en LG 55EC930V OLED kurvet skærm og en LG LED-TV 55LB870V. Men det er jo umuligt at stå og se ude i Bilka.

Jeg har et 42" pioneer plasma tv som jeg er fint tilfreds med. Men det er efterhånden 7 år gammel og 42" virker pludseligt meget småt. Jeg ser mest sport og film. Sport er via parabolen "Viasat". Film er fra PS4 Viapla og Netflix.

Så mit spørgsmål går sådan set bare hvilke af alle de forkortelser og teknologier skal jeg forholde mig til hvis jeg bare gerne vil se noget Netflix og Viaplay som noget fodbold uden bolden bliver helt lang og hakker i det?

Det skal siges at jeg forventer at mit nye TV gerne skal holde lige så længe som det jeg har nu, altså 5-7 år.

Håber virkeligt der sidder en venlig person eller 5 derude der kan hjælpe mig lidt igennem alle de forkortelser. De fleste af dem ved jeg godt hvad betyder jeg forstår simpelthen bare ikke hvad de betyder for mig.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Lidt omkring betegnelserne. Overordnet kan man sige, at et af de store valg lige nu er Ultra HD kontra Full HD. Der er ikke meget indhold i Ultra HD endnu og der går nok nogle år før det for alvor slår igennem. Det kommer dog og indenfor den tidsramme du har 5-7 år, så vil det med sikkerhed være nogenlunde udbredt, men HD-udsendelser ser jo stadig ganske flotte ud. HDMI 2.0 er kun interessant for dig, hvis du vælger at kigge på Ultra HD-skærme. Her er det så også en nødvendighed.

Smart TV er stadig i et meget tidligt stadie. Hvis du bruger din PS4, så behøver du jo ikke bekymre dig om det. Du vil jo også altid kunne tilslutte en tv-boks til tv'et, som ofte give ren bedre oplevelse end den indbyggede platform giver.

HEVC er efterfølgeren til mpeg4 (hvis du husker dette fra den digitale overgang nogle år tilbage?). Lige nu kodes kun Ultra HD-indhold i HEVC, men på sigt begynder man måske også at kode HD og måske endda alt indhold i HEVC. Begge de LG-tv du kigger på har HEVC - normalt findes det kun i Ultra HD-skærme, men som sagt kan det sagtens være relevant når man ser HD. Netflix siger, at de på sigt vil udsende HD i HEVC-format. På et eller andet tidspunkt begynder tv-kanalerne nok også, men det tror jeg er nogle år ude i fremtiden.

Nu hvor du har tv via Viasat, så bruger du jo en tv-boks fra dem. Det ændrer et nyt tv ikke på, da Viasat som de eneste ikke tillader at man sætter antennekablet direkte i tv'et. Derfor er indbygget dobbelt-tuner i tv'et også ligegyldigt for dig (med mindre du planlægger at skifte tv-kanal-udbyder). Får du f.eks. YouSee, så kan du sætte antennekablet direkte i tv'et og så kan en dobbelt-tuner gøre det muligt at optage en tv-kanal imens du ser en anden.

De to LG-modeller du kigger på ligger jo i ret forskellige prisklasser. Ingen tvivl om, at OLED-modellen 55EC930V er bedst af de to. Skulle jeg vælge et tv lige nu, så ville valget falde på dette tv. Det er dog en helt ny teknologi (OLED), så mange sidder stadig lidt afventende og venter en generation eller to mere.
For at gøre valget lidt lettere for dig, skal du se på hvad dine favorit udsendelser udsendes i, hvilken opløsning osv. og så tænke en 3-4 år frem i tiden - ingen grund til at skyde spurve med kanoner, hvis spurvene ser ud som de altid har gjort :p F.eks. udsendes det meste tv i noget der ligger mellem SD og HD format (720p-1080i) og vil efter al sandsynlighed højst nå op i noget der ligner fuld HD over en periode på 3-4 år, altså (1080p), om tv'et så kan vise det i 3D eller 4K er for så vidt ligegyldigt, da der blot vil være tale om opskalering af en lavere opløsning, som ikke altid falder lige heldigt ud, som manipulation med det oprindelige format tit og ofte gør ! I dit sted ville jeg gøre behovet op og overbevise mig selv om at over en 3-4 års periode burde HD opløsning kunne gøre det og så købe derefter Om det så skal være LED, OLED eller noget helt tredie, buet eller lige, kan du jo lade øjnene om at bedømme :) Den bedste billed kvalitet burde du kunne finde i et OLED tv med fuld HD format, da OLED er kendt for sit fine sort niveau og yderst realistiske farver, uden at være plaget af den ujævnhed i lysstyrken, som kendes fra LED teknologiens baggrundslys (såkaldt bleeding) OLED vil nok også være det der ligger tættest på Plasma teknologien, som du kender den fra din nuværende skærm :) Men igen, lad behovet og øjnene afgøre hva du skal vælge og held og lykke med det :)
Tak for svarene de er overraskende brugbare:-) Jeg værdsætter meget jeres indput. Jeg hælder nok umiddelbart mest til OLED skærmen men der er to ting der holder mig lidt tilbage.

1. I testens konklusion står der "håndteringen af bevægelse stadig er et svagt punkt" Skal jeg være nervøs for hvordan den er at se fodbold på. Syntes at min nyværende plasmaskærms eneste svage punkt ud over størrelsen er er bevægelser. Når man ser fodbold kan den godt have tendens til at trække et lille slør efter bolden. Bolden bliver ligesom lidt lang i det. Er det samme problemer jeg kan komme til at opleve med LG´s OLED skærme?

2. Så har jeg et princip om ikke at købe noget der ikke er på tilbud:-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
OLED er desværre ikke bedre til bevægelse end mange andre TV, men ift. toppen af poppen, så er der en markant dårligere "motion resolution", som er synlig på hurtige bevægelser. Jeg er personligt meget splittet mellem gerne at ville have LG's helt surverene sortniveau og kontrast - for det er virkelig uden sidestykke pt. - og så at få bevægelseshåndteringen og billedkvaliteten fra producenter som eks. Sony.

Der er desværre ikke noget TV, der samler alle dyderne i ét og efterlader synderne på hylden, men hvis du skal sætte noget op ved siden af hinanden, så er det ikke et OLED TV og et LCD-TV fra LG. Det må være OLED'en og så et high-end LCD fra Panasonic eller Sony og her tænker jeg i baner af X9005 og AX800.

Hvis man kunne slippe for de blødende kanter på de to sidstnævnte, så ville JEG personligt nok vælge en af dem i 65", men hvis det skal ned i 55" så kan jeg ganske enkelt ikke finde andre TV end EC930 jeg ville bruge penge på. Eller jo: Deres flade version ville jeg hellere have, men smart-platformen bliver ikke længere videreudviklet, så det er et risky sats hvis man vil bruge den.

Jeg har ikke personlig erfaring med modeller som Sony X8505, men hvis du vil dumpe prisen til det halve, så lyder den også som et stærkt bud - dog med et voldsomt kompromis på sortniveauet til følge.
Tak for dine hurtige indputs Torben, men nu skubber du mig længere væk fra EC930 end jeg har været i længe:-) Jeg skal simpelthen have en skærm som er suveræn at se bold på denne gang. Vi ser næsten aldrig film på skærmen det er næsten udelukkende sport, serier og fifa på PS4. Så bevægelser og nok vigtigere for mig en sortniveau og kontrast.

65" er ikke udelukket, men er nok nogenlunde max da jeg kun sidder 3,5m fra skærmen. Syntes bare det er svært at finde nogle tilbud i 65" klassen. Der er en LG 65UB950V i Elgiganten (Nogen der kan fortælle lidt om den?) og en Sony KDL-65W955B ved Wupti.

X9005 syntes jeg ikke spiller helt for mig med de der højtalere. Jeg har et MiniPods hængende til lyden så ville det se lidt dumt ud med store højtalere på skærmen også. Tror også jeg bliver for nærig til at give +20.000kr for en 55" hvis det ikke skal være OLED.

Men som jeg hører det skal jeg kigge en anden vej end OLED hvis bevægelser er vigtigt for mig.
Jeg har som så mange stoppet op og beundret LG's OLED-skærme når jeg kom forbi dem men jeg skal ærligt indrømme, at deres stjerne faldt hos mig da jeg tilfældigvis så noget materiale med en masse bevægelse - i modsætning til de sædvanlige demoer, der er skræddersyet til at få dem til at fremstå så godt som muligt.

Det var ganske enkelt uacceptabelt. Jeg erkender, at mange slår bevægelseskompensation fra når de skal se film og deslige men ved sport og almindelige udsendelser sætter jeg pris på, at det er slået til og rent faktisk fungerer.

De billigste skærme med 50Hz-paneler og mangelfuld elektronik kan ikke levere varen. Fair nok. I den anden ende har man high-end modellerne fra f.eks. Sony (og som jeg selv har) hvor alt kører glat til hver en tid, givet et ordentligt kildemateriale, selvfølgelig.

I midten har man så mellem- til high-end skærme som er lige ved og næsten, dvs. 80-90% af tiden klarer de at glatte en panorering ud men af og til må elektronikken opgive med et ordentligt hak som resultat. Så ved jeg næsten ikke, hvad der er værst: Den billige skærm, som slet ikke kan (men hvor resultatet i det mindste er konsekvent), eller den dyrere skærm, som forsøger, men alligevel ikke kommer i mål og man derfor nærmest sidder og venter på det næste hak. LG's billige OLED falder i den sidste kategori.

Mht. Sony X9005B så er det selvfølgelig rigtig nok at højttalerne vil se lidt forkerte ud hvis du alligevel benytter eksterne højttalere - specielt hvis det betyder, at du vil blive nødt til at flytte de eksterne højttalere længere ud til siden end tilfældet ville være hvis TV'et ikke havde denne type højttalere. Omvendt må man sige, at lige netop dette TV har en lyd af en kvalitet, der gør, at man meget af tiden måske kan undvære de eksterne højttalere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
65" til 3.5 m er helt perfekt. Det giver en surveren oplevelse til både bold og film. Jeg har haft en bred vifte af TV hjemme i stuen, men når de kommer op i de store størrelser, så er det altså ret svært at vende tilbage til sit eget 50" TV igen bagefter...

Panasonic AX800 har mange af de samme dyder som X9005B, men manglen på Netflix 4K (indtil videre) er ret uheldig for et TV, som gerne vil slå sig på Smart-TV. Men ja, X9005B er lidt af et monstrum med sine store højttalere - som dog spiller ganske fornuftigt. Jeg ville nok droppe min soundbar hvis jeg fik dét TV i stuen. Du bør kaste et blik på X8505 for at vurdere om sortniveauet er OK, for den har mange af de samme dyder som X9005B, men så må du ned i 55"-modellen hvis prisen skal være lav.
Af Bent odense
[quote]Torben Rasmussen skrev: Du bør kaste et blik på X8505 for at vurdere om sortniveauet er OK, for den har mange af de samme dyder som X9005B, men så må du ned i 55"-modellen hvis prisen skal være lav.
Jeg har haft den fornøjelse at opleve Sony 65X8505B i hjemlige omgivelser blev positivt overrasket over sortniveauet.
dn8883 skrev:Så er det jo bare en 65X8505B jeg skal have, syntes bare prisen er helt galt når 55" er på bud.

Du har ingen anelse om hvordan den LG 65UB950V er i forhold til?
AVforum test af LG UB950:
https://www.avforums.com/review/lg-ub95 ... view.10519.

AVForum test af Sony X8505:
https://www.avforums.com/review/sony-x8 ... view.10556

Samsung 60H7005 er også et bud som er udstyret med VA-panel det var vist på tilbud i sidste uge til 10.000kr.Men det er ikke et 4K TV.
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... CERUNNERDK
Senest rettet af Bent odense 05 nov 2014, 17:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Johnhother
Torben Rasmussen skrev:
Panasonic AX800 har mange af de samme dyder som X9005B, men manglen på Netflix 4K (indtil videre) er ret uheldig for et TV, som gerne vil slå sig på Smart-TV.
Panasonic AX800 modtager en firmware så modellen kan håndtere Netflix 4K, den 11. november :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg venter med at klappe i hænderne til jeg rent faktisk har fået konfirmeret, at 4K Netflix virker på den...
dn8883 skrev:Så er det jo bare en 65X8505B jeg skal have, syntes bare prisen er helt galt når 55" er på bud.

Du har ingen anelse om hvordan den LG 65UB950V er i forhold til?
Enig. Prisen på 65" modellen er ligeså høj som 65X9005B, hvilket ikke giver mening.