Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Vi har kigget på nyt fjernsyn og ville høre om der var nogen der ville komme med deres objektive mening :-)

Det drejer sig om et Panasonic TX-47ASE650, som vi har fundet til 8000,-. Det kan ses på:
http://ktradio.dk/product_detail.asp?id=3850

Er det et godt køb? Kort og godt spørgsmål :p Det koster 8000, men er det pengene værd? Og hvor god er kvaliteten? Måske er det mere retvisende at spørge, kan I anbefale det?

Dernæst, en helt anden ting, som vi også har overvejet:
Kan det betale sig? Altså den nye teknologi (UHD?) er jo kommet og de er allerede langt nede i pris, men er de i god kvalitet, eller skal man op at ramme et på mindst 10000,-?

På forhånd tak :-)
Af troopa85
Det er et fint tv, men det er ikke et godt køb til 8000kr.

Et bedre køb bille være Sonys w805, du kan få et 55" til samme pris eller billigere, og det vil give et bedre billede.

ANgående UHD, så kan sonys kdx8505 fås til 10k, det er testet rigtigt godt, og ville være et fint valg hvis du vil gå den vej.

Generelt er de bedste tilbud på tv 50-55", virker til at være mere konkurrence i disse størrelser.

Foresten så vil A640 være et bedre køb

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2967656/ ... ign-Priser

Det har et VA panel modsat IPS panelet i 650eren, det giver et billede med bedre sort og kontrast niveau. Det er desuden også prissat rigtigt :)

Og lige en sidste ting så har du altså også fundet as650 det dyreste sted overhovedet.

Se evt priser her

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2970383/ ... ign-Priser
Der er altså RIGTIG mange der er langt bedre tjent med de bedre betragtningsvinkler på en IPS skærm end de er med et bedre sortniveau på en VA skærm. I dagligdags situationer hos Hr. og Fru Danmark vil jeg vove påstanden at et IPS TV oftest vil gøre sig bedre end et tilsvarende VA.

Sidder man altid alene i sofaen og helt lige foran TV'et er det selvfølgelig en anden sag, men det er det altså de færreste der gør.
Af BrianH
Jeg har kun subjektive meninger (kan ens meninger være andet? :o )
Den er, at det er et godt tv, og at man selvfølgelig ikke skal købe i den butik du linker til, der er alt for dyr.
Hej til jer, og tusind tak for svar :-)

Troopa85 - Der er desværre på ingen måde plads til et 50" eller 55". 47" er absolut max, og vil måske i forvejen være lidt overdrevent, men det kan lige nå at være der. Laver Sony nogen fra samme serie, men blot mindre? Hvis de ikke gør, vil du så anbefale A640? Eller vil du anbefale et UHD i stedet, hvis rådighedsbeløbet hedder MAX 10.000?

Nick_S - Så du vil umiddelbart anbefale en IPS skærm? Vi sidder typisk 2 personer foran fjernsynet, og nærmere én person end tre personer ;-)

BrianH - Nej, det kan man jo nok ikke. Hehe. Men man kan forhåbentlig tilnærme sig det lidt :D

Jeg kan godt se, at det er ret dyrt. Vi har fundet det i en fysisk butik, hvor vi gerne ville handle (Købt mange ting der), og der var prisen det samme, som på den side jeg linkede til. Men måske kan der forhandles om prisen, hvis det stadig er anbefalelsesværdigt ;-)
Hvis I bruger TV'et i et helt mørkt rum, og altid kun ser på det når i sidder lige fra, vil jeg mene at et VA panel er en rigtig god idé.

Hvis I generelt bruger TV'et med lys i rummet, kan det være svært at se det bedre sortniveau, og der synes jeg at de bredere betragtningsvinkler er meget mere behagelige.
Hvis man for eksempel ser TV mens man sidder ved spisebordet, eller hvis man har stue og køkken i et er betragtningsvinkler virkelig væsentligt. Og der er stor forskel mellem de to teknologier - hvilket du burde kunne se hos enhver Panasonic Center butik (Som KT-Radio du linker til, eller Sommer Radio i Rødovre).
Ofte vil du kunne se AS640 imod AS650, eller AX800 mod AS800 (begge IPS vs VA).
Nick_S skrev:Hvis I bruger TV'et i et helt mørkt rum, og altid kun ser på det når i sidder lige fra, vil jeg mene at et VA panel er en rigtig god idé.

Hvis I generelt bruger TV'et med lys i rummet, kan det være svært at se det bedre sortniveau, og der synes jeg at de bredere betragtningsvinkler er meget mere behagelige.
Hvis man for eksempel ser TV mens man sidder ved spisebordet, eller hvis man har stue og køkken i et er betragtningsvinkler virkelig væsentligt. Og der er stor forskel mellem de to teknologier - hvilket du burde kunne se hos enhver Panasonic Center butik (Som KT-Radio du linker til, eller Sommer Radio i Rødovre).
Ofte vil du kunne se AS640 imod AS650, eller AX800 mod AS800 (begge IPS vs VA).
Det er typisk/som oftest, at de fleste personer vil sidde lige fra. Ang. lys, så ved jeg ikke om man kan kalde det "almindelig lys"? Der er i hvert fald ikke direkte sol på fjernsynet, men vi har det relativ lyst inden for. Vi ser ikke tv ved hverken spisebord eller køkken. Det er udelukkende til brug ved sofabordet. Så du vil umiddelbart anbefale et IPS?

Vi har nu fundet frem til at et 47" vil blive for presset. Vi skal desværre endnu længere ned, og det må derfor hedde 42". Det er ærgerligt da vi gerne ville have et større fjernsyn. Kunne der være nogen, som har et forslag til et 42"? Vi er vild med Panasonic :-)