Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af asgerbw
Jeg er i et dilemma, og jeg synes ikke, jeg kan løse det uden at høre nogle erfaringer fra folk, der har haft fingre i tv'erne selv.

Jeg er meget fristet af det nye WebOS hos LG. Det virker meget smart udtænkt, at smart-delen er en integreret del af oplevelsen i stedet for Samsungs løsning. På den anden side har jeg snart læst meget om, at WebOS kan være noget træg, fordi processorerne ikke er hurtige nok i LG's tv. Samsungs Smart-hub er en gennemprøvet løsning som vel er ved at finde sine fødder, forestiller jeg mig.

Så hvad siger I? Der er vel fordele og ulemper, men jeg vil virkelig gerne høre nogle erfaringer fra jer.

På forhånd tak
Asger
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
webOS får generelt kritik for at være lidt for langsom. Det vil nok givetvis ændre sig næste forår med hurtigere processor i de nye modeller. Samsung's kører lidt hurtigere, men du skal stadig regne med en del ventetid, når du skal åbne apps. Det kan også være lidt trættende.

Personligt ser jeg mere perspektiv i webOS, som tingene ligger lige nu. Jeg tror heller ikke, at det er usandsynligt, at Samsung springer på en anden platform ganske snart. De har jo i noget tid talt om Smart TV baseret på Tizen-systemet, men jeg ved heller ikke om Android TV er helt ude af billedet for dem. De var jo trods alt på nippet til at springe med på Google TV. Om det så sker allerede næste år, ved jeg ikke, men når det sker bliver den gamle platform nok hurtigt glemt.
Af asgerbw
Rasmus Larsen skrev:webOS får generelt kritik for at være lidt for langsom. Det vil nok givetvis ændre sig næste forår med hurtigere processor i de nye modeller. Samsung's kører lidt hurtigere, men du skal stadig regne med en del ventetid, når du skal åbne apps. Det kan også være lidt trættende.

Personligt ser jeg mere perspektiv i webOS, som tingene ligger lige nu. Jeg tror heller ikke, at det er usandsynligt, at Samsung springer på en anden platform ganske snart. De har jo i noget tid talt om Smart TV baseret på Tizen-systemet, men jeg ved heller ikke om Android TV er helt ude af billedet for dem. De var jo trods alt på nippet til at springe med på Google TV. Om det så sker allerede næste år, ved jeg ikke, men når det sker bliver den gamle platform nok hurtigt glemt.
Hmm, ja det er også den kritik, jeg er faldet over. Jeg har bare svært ved at vurdere, hvor reelt det er. Og som du siger, er Samsung jo heller ikke lynhurtig. Netflix tager da gerne 10-15 sekunder at starte.

Tak for dit svar, Rasmus. Jeg vil meget gerne høre flere erfaringer.
Af j1956
Det samme med Sony og andre der går over til android
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I daglig brug blev jeg lidt irriteret over at alting loadede så langsomt på WebOS. Især det at EPG'en også er en App gør, at det er ret langsomt at få vist kanalinfo. Dertil så var EPG'en alt for lille (kun 5 kanaler) til for alvor at være brugbar og scroll op/ned via Magicremote var alt for følsom, så man ofte kom til at rulle adskillige sider frem for bare at rulle én side af gangen.

Skifter man til den ikke-magiske remote, så skal der til gengæld ret mange tryk til for at navigere i EPG'en og i skift af input mv. generelt, så jeg ved ikke helt hvor fed jeg synes WebOS er sådan overall set. Ja, når man bare sidder med det ene TV er det måske OK, men hvis du gerne vil bruge eks. en universalfjernbetjening til at styre alt dit andet grej (for lad os se det i øjnene - det kan MagicRemote ikke gøre ordentlig), så er det ikke optimalt.

Edit: Men Sony er nu altså også ret langsomme til at starte op i deres nuværende system. TV'et hænger ganske enkelt i 20-30 sekunder hvor du intet kan trykke på. Det er lidt surt hvis du efterlod TV'et med fuld skrue på lyden, for det er samme sted den starter næste gang...
Af asgerbw
Torben Rasmussen skrev:I daglig brug blev jeg lidt irriteret over at alting loadede så langsomt på WebOS. Især det at EPG'en også er en App gør, at det er ret langsomt at få vist kanalinfo. Dertil så var EPG'en alt for lille (kun 5 kanaler) til for alvor at være brugbar og scroll op/ned via Magicremote var alt for følsom, så man ofte kom til at rulle adskillige sider frem for bare at rulle én side af gangen.

Skifter man til den ikke-magiske remote, så skal der til gengæld ret mange tryk til for at navigere i EPG'en og i skift af input mv. generelt, så jeg ved ikke helt hvor fed jeg synes WebOS er sådan overall set. Ja, når man bare sidder med det ene TV er det måske OK, men hvis du gerne vil bruge eks. en universalfjernbetjening til at styre alt dit andet grej (for lad os se det i øjnene - det kan MagicRemote ikke gøre ordentlig), så er det ikke optimalt.

Edit: Men Sony er nu altså også ret langsomme til at starte op i deres nuværende system. TV'et hænger ganske enkelt i 20-30 sekunder hvor du intet kan trykke på. Det er lidt surt hvis du efterlod TV'et med fuld skrue på lyden, for det er samme sted den starter næste gang...
Jeg har ikke nogen universalremote, så det bliver ikke et problem, men derfor er det nu alligevel relevant, hvis det er for langsomt. Du skriver, at du "blev" irriteret. Har du haft WebOS og skaffet dig af med det igen?
Min nabo har web os. Det er spændende på mange punkter, men noget langsom. Og som Torben siger er noget som ex. EPG langsom med latenstid, det er et irritationsmoment, da EPG er et hverdagsredskab.
Har også prøvet et Phillips tv der langt fra kørte optimal. Har ikke kendskab til nyere Panasonic og Sony.

Af det jeg har prøvet er Samsung bedst selv om der også er plads til forbedringer her. Deres EPG kører fint
Af asgerbw
Grandahl skrev:Min nabo har web os. Det er spændende på mange punkter, men noget langsom. Og som Torben siger er noget som ex. EPG langsom med latenstid, det er et irritationsmoment, da EPG er et hverdagsredskab.
Har også prøvet et Phillips tv der langt fra kørte optimal. Har ikke kendskab til nyere Panasonic og Sony.

Af det jeg har prøvet er Samsung bedst selv om der også er plads til forbedringer her. Deres EPG kører fint
Ok, det kan jo være, at jeg skal se det i øjnene. Jeg synes bare, at WebOS virker så tiltalende nyt og fedt implementeret.