Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har læst mange gode tråde og tips herinde omkring råd til køb af fladskræm det sidste års tid og er nu kommet frem til følgende to modeller jeg vil gå ud og investere i nu efter ikke at have købt noget nyt tv i 7 år!:

Samsungs: UE55HU7505
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2968345/ ... ign-Priser

Sonys KD-55X8505B
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2976332/ ... ign-Priser

A:Hvilket af de to TV kan bedst anbefales og hvad er de mest specifikke forskelle?

B:Jeg har tænkt mig at slå til i denne uge eller næste, giver det mest mening at købe om søndagen, så jeg lige kan nå at tjekke ud om der er noget at spare i de nye tilbudsaviser?
Er der noget jeg skal være opmærksom på mht prisudvikling på de relevante modeller?

C: Er der andre tv der giver mening at tage med i betragtning?
Størrelse skal være mindst 55", men 65" er også muligt hvis der er noget der giver mening ift value for money. Budget ligger på 10-20.000 DKR, men er mest stemt på at bruge de 10-12.000 der jeg forudser flere ekstraudgifter. Har fokus på at være fremtidssikret, så 4k mv er et must.
Tv skal bruges både til film, serier, tv, senere til konsol. Hovedformål er dog film og serier, enten via streaming eller pc.

D: Tidligere har jeg hovedsageligt set film via computer og viaplay. Nu vil jeg bl.a anskaffe mig et netflix-abb for at få noget 4k-materiale.
Men er der noget jeg skal være opmærksom på ift tilslutning af computer til TV og afspilning af film i HD? Læst et par steder i test at jeg ikke bare kunne tilslutte min bærbare pc til et HDMI 2.0 stik.

E: Jeg vil overveje at købe en soundbar efter at have afprøvet tvet et stykke tid hvis nødvendigt. Er der nogen der specifikt passer i design til de 2 modeller der kan anbefales?

Tak, mvh Jannick
Jannickk skrev:Hej

Jeg har læst mange gode tråde og tips herinde omkring råd til køb af fladskræm det sidste års tid og er nu kommet frem til følgende to modeller jeg vil gå ud og investere i nu efter ikke at have købt noget nyt tv i 7 år!:

Samsungs: UE55HU7505
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2968345/ ... ign-Priser

Sonys KD-55X8505B
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2976332/ ... ign-Priser

A:Hvilket af de to TV kan bedst anbefales og hvad er de mest specifikke forskelle?

B:Jeg har tænkt mig at slå til i denne uge eller næste, giver det mest mening at købe om søndagen, så jeg lige kan nå at tjekke ud om der er noget at spare i de nye tilbudsaviser?
Er der noget jeg skal være opmærksom på mht prisudvikling på de relevante modeller?

C: Er der andre tv der giver mening at tage med i betragtning?
Størrelse skal være mindst 55", men 65" er også muligt hvis der er noget der giver mening ift value for money. Budget ligger på 10-20.000 DKR, men er mest stemt på at bruge de 10-12.000 der jeg forudser flere ekstraudgifter. Har fokus på at være fremtidssikret, så 4k mv er et must.
Tv skal bruges både til film, serier, tv, senere til konsol. Hovedformål er dog film og serier, enten via streaming eller pc.

D: Tidligere har jeg hovedsageligt set film via computer og viaplay. Nu vil jeg bl.a anskaffe mig et netflix-abb for at få noget 4k-materiale.
Men er der noget jeg skal være opmærksom på ift tilslutning af computer til TV og afspilning af film i HD? Læst et par steder i test at jeg ikke bare kunne tilslutte min bærbare pc til et HDMI 2.0 stik.

E: Jeg vil overveje at købe en soundbar efter at have afprøvet tvet et stykke tid hvis nødvendigt. Er der nogen der specifikt passer i design til de 2 modeller der kan anbefales?

Tak, mvh Jannick

Det er ganske forskellige modeller.

Sony er IPS-panel med quantum-dot belysning (reelt OLED-bag-belysning) Der er ingen form for local-dimming. Men er muligvis den IPS-skærm på markedet med bedst sort-niveau.
IPS har gode betragningsvinkler(familie-skærm), quantum-dot giver præcis(næsten perfekt) farvegengivelse da grundfarverne(rød grøn og blå) bliver leveret i deres specifikke frekvenser.

Samsung er en VA-skærm med standard LED-belysning. VA har meget højere naturlig kontrast, men meget smallere betragtningsvinkler. (lidt ego-skærm) Samsung har derudover en form for local-dimming af LED til at styrke den sorte gengivelse endnu mere.

Jeg synes at sony billede-mæssigt gør det bedst, men udfra hvordan man ønsker at bruge skærm og ønsker til billede kan det variere fra person til person. Det er begge rigtig gode skærme. Sony har ikke viaplay, men en google-chromecast kan løse det problem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er lidt ærgerligt at Sony har valgt IPS til deres "low-end" 4K skærm, men der skal naturligvis være noget der adskiller den fra X9-serien. Jeg ville personligt få set X8 i de rette omgivelser - hvilket muligvis betyder, at du skal have den hjem - og vurdere sortniveauet. Jeg mener også, at Sony-modellen rent billedmæssigt er at foretrække, men på sortniveauet vil Samsungs model have en fordel.