Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

I helgen slo jeg til på et tilbud på Sony 55X8505B. Hadd i utgangspunktet ikke vurdert 4k tv nå, men prisen var 12 000(NOK) så da ble fristelsen til å prøve for stor.
Men nå lurer jeg litt på om det egentlig er verdt de ekstra kronene jeg betalte. Jeg har jo ikke noe "vanlig" full HD tv å sammenligne med hjemme. Og det er lite tilgang på 4k materiale.
TV'en har også litt clouding/bleeding.

Jeg lurer nå på om det er bedre å bytte inn dette igjen å spare de ekstra tusenlappene.

Hadde i utgangspunktet sett på feks Sony W8, Samsung H7005, Panasonic AS640. Disse kan man jo få til mellom 8 og 10 000kr litt etter hvilke tilbud som er til enhver tid.

Hva mener dere om dette?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Uden 4K-indhold får du i hvert fald ikke meget nytte af X8 lige nu og her. Men det kan naturligvis ændre sig over de kommende 2-3 år. Tv'et har jo også HEVC, hvilket i stigende grad vil blive brugt til at forbedre billedkvaliteten fra streamingtjenester, og ikke kun til 4K-indhold.

Til gengæld hopper Sony på Android TV næste år, så der sker nok ikke meget udvikling indenfor apps til deres nuværende platform i dette års modeller.
Af red_martians
Synes at x8505 klart er sony's bedste skærm. Ok sortniveau, brede betragtningsvinkler. og deres Quantum-dot bagbelysning giver nogle helt fantastiske og klare farver. (quantum dot er en af-art af OLED)
Jeg har ikke set nogen bedre LCD-skærm end denne.
Obs. læg mærke til at jeg ikke nævnte 4k.
Takk for svar fra dere begge.

Smart funksjonen er ikke veldig viktig for meg. Den har netflix. Og til andre ting kan jeg bruke Apple TV eller PS4.

Hvis den har bedre bilde enn de andre jeg vurderer? så synes jeg det er verdt de ekstra pengene. Jeg er meget fornøyd med bildekvaliteten og da spesielt fargene. Og bildene som streames fra netflix er helt fantastiske!
Dette TV har vel også bedre/mer teknologi en for eksempel W8?

Det er som nevnt litt bleeding i høyre side av skjermen både oppe og nede. Men jeg merker ikke dette så ofte. Det er den nede til høyre jeg merker best, den ser jeg av og til på film og i noen scener i spill.
Men dette kommer man vel ikke utenom uansett? Er vel ikke sikkert at en evt ny tv er noe bedre..

Jeg tolker det sånn at du red_martians mener at jeg bør beholdet det?
Men hva mener du Rasmus?
Flere som har en mening?
https://www.avforums.com/review/sony-x8 ... view.10556

Det som virkelig fortæller at denne model er unik, er at det har et såkaldt ips-panel. Et panel der har rigtig gode betragtningsvinkler og sjældent flyder farverne sammen. Ulempen ved ips er oftest hvor dyb sort er, men sort på denne model er ikke meget dårligere end f.eks. samsung HU8505. Til gengæld ser billede klart og naturligt ud fra en skæv indgangsvinkel.
Dertil farverne som du selv nævner er meget naturligt og klare.