Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg går lidt og tænker på at udskifte mit Samsung UE46EH5005 med et andet, da jeg oplever flimrende kanter på ting i spillene på min PS4. F.eks. sker det at det flimrer imellem grene på træer, kanten af tøj, hår osv. Altså ligesom det er en anelse kantet når man f.eks. panorerer kamera rundt i et spil.

Men inden jeg går ud og investerer i et nyt tv, vil jeg høre om problemet kan være for lidt hz, for jeg ved at mit tv kun kører med 50? Vil det hjælpe hvis jeg fandt mig et 100-200hz eller er det noget helt andet jeg skal kigge efter?

Jeg håber at der er nogen som kan være behjælpelig.

//Paul
Du skal ikke bruge 100z når der skal spilles konsolspil da frame interpolation (kunstige Hz)skal slås fra.

De bedste tv til spilkonsolbrug er dem med et lavt input lag der er Sony W8 W6 serien der er de førende på det punkt.
FLATPANELS skrev:
100 Hz
100 Hz begrebet kan genkendes fra de nu aldrende kasse-Tv (CRT teknologien), og er dukket op igen i forbindelse med fladskærms-Tv.

Først og fremmest er det vigtigt at forstå at 100 Hz på et LCD TV og på et plasma TV ikke er det samme. Godt nok angiver begrebet stadig at skærmen opdateres ved 100 Hz, men effekten er meget forskellig fra den ene teknologi til den anden. På et plasma TV genereres billedet af gasceller der eksiterer fosforlaget i hver celle så der udsendes lys. Disse lyskvant er forholdsvis korte og for at sørge for at du, som bruger, ikke opdager at billedet reelt er sort en del af tiden, kan man øge frekvensen af disse lyskvanter, så billedet bliver mere roligt - fuldstændigt som man gjorde med 100 Hz teknologi på CRT TV i sin tid. Dvs. på plasma TV bruges teknologien til at forhindre flimren.

Formålet med 100 Hz på et LCD TV er dels at sænke slør og gøre billedet mere flydende, dels at skabe en større detaljegrad i bevægende scener.

Ligesom med Full HD og høj kontrast, er 100 Hz på et LCD TV dog ikke blot positivt, det kommer igen meget an på, hvem producenten er og hvordan teknologien er integreret i Tv'et. På mange LCD skærme arbejder 100 Hz teknologien imod selve hensigten, og giver godt nok en forbedring på visse punkter, men introducerer samtidig den negative effekt, at billedet synes kunstigt og bevægelse unaturligt.

100 Hz på et LCD TV kan dog være en positiv ting, hvis den er konstrueret korrekt, men man bør ikke specifikt fokusere på 100 Hz, da det ofte har negative effekter for billedet.
100 Hz bør i øvrigt kun anvendes på Tv signaler og DVD og ikke HD signaler fra f.eks. en Blu-Ray
Senest rettet af Bent odense 17 okt 2014, 14:35, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lige før du gør noget der koster penge: Har du tjekket at støjreduktion, 100 Hz (Clear Motion), og al skarphed er slået HELT fra? Alle disse ting vil bidrage til præcis det du oplever. Start med at sætte TV'et i den profil der hedder "Spil" eller "Game".

Hvis du oplever disse problemer på et helt statisk 1080p billede, dvs. uden at noget bevæger sig, så er der en indstilling i enten PS4'eren eller i TV'et som skal tweakes. Det skal IKKE løses ved at købe et nyt TV.
Af PaulHansen
Har prøvet med skarpheden og skrue den helt ned, og noget af det forsvinder også, men så er det jo nærmest som om at man ser igennem en dugged rude så blødt bliver det. Den med 100 Hz Clear Motion synes jeg ikke lige at jeg kunne finde noget om i min menuer på tv. Gamemode har jeg også prøvet at sætte til men det hjælper heller ikke.

Jeg havde også fat i Playstation support chat hvor jeg fik at vide at jeg skulle prøve at restore default settings, og gå ind og sætte video output til 1080p, men det fungerede heller ikke.
Så fik jeg at vide at jeg skulle prøve med et andet hdmi kabel men det fungerede heller ikke.

:(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du ikke mulighed for at sætte en PC til og så se på billedet derfra. Det skal være muligt at få et billede på skærmen, som i det mindste ikke har "fnidder" omkring statiske elementer hvis billedet ellers er 1080p. Med et PC input kan du bedre selv styre hvad du ser på og få justeret billedet ud fra noget du selv kontrollerer.
Af PaulHansen
Fik lige prøvet at sætte min pc skærm til, og hjalp gevaldigt. Man kunne dog stadig se en lille bitte smule, men det er næsten ikke noget man lægger mærke til. Den karakter man spiller i Watch Dog, der kunne jeg ikke se mere flimmer i kanterne.

Så, mon ikke det skulle være et spørgsmål om et nyt tv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Altså - du kan ikke se samme problemer når du spiller et spil fra din PC på samme TV? Hvad mener du så et nyt TV skulle gøre? Det må jo være det du spiller på din PS4 den er gal med.
Af PaulHansen
Nej jeg mener at jeg ikke kan se de samme problemer når jeg har sat min ps4 direkte til min pc skærm. Men ja, det kan være at den er gal med selve spillet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det var nu den anden vej jeg mente du skulle prøve. Sæt din PC til dit TV og se om ikke du nemmere kan justere dårligdommene væk når du selv kontrollerer det du ser på. Det er ret nemt at se hvor meget skarpheden skal skrues ned hvis du har et Windows-interface at justere efter.

Og du havde skruet på MPEG-støjreduktionen på TVet også? Alt skal foregå imens det står i spilprofilen.

Det er disse ting du skal slukke for:
Digital Clean View Off
MPEG noise filter Off
Motion Plus Off
Af PaulHansen
Jeg vil kigge videre på det imorgen. Indtil videre tak for hjælpen Torben.
Af PaulHansen
Jeg vil lige opdaterer.

Jeg fandt ud af at man under HDMI navnet kan ændre fra spil til PC. Det hjalp en hel del. Man kan dog stadig ane en lille smule fnider, men det er meget minimalt. Det gjorde en kæmpe forskel.