Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Vasag
Jeg står pt og skal have en ny skærm.

Hvor mit dilemma kommer ind er at jeg er svagsynet, dvs. at jeg, når jeg skal læse tekst o.l. sider ca. 5 cm fra skærmen.

Da jeg normalt altid har haft en CRT skærm har dette ikke været et problem, men da jeg nu vil begynde at bruge en fladskærm begynder der at blive problemer med synsvinklen og kontrasten.

Når man sider med en afstand på 5 cm fra en fladskærm bliver yderkanterne end det man fokuserer på ofte gråt eller gullig hvilket ikke er noget jeg ynder at kigge på.

Det jeg benytter min computer til er skriftlige opgaver, programmering(c#, asp.net etc.) På grund af mit synshandicap spiller jeg af gode grunde ikke FPS spil da jeg ikke er i stand til at følge med, jeg spiller WoW og RTS spil når jeg har tid.

Grunden til at jeg overvejer købet af en fladskærm frem for en CRT skærm er at de er så modbydeligt tunge at bukserer rundt med(hvilket ikke er så smart når man ikke aner hvor man sætter fødderne ;))

Den skærm jeg sider ved normalt er enten en 19" eller en 21" CRT skærm hvor begge med opløsningen 1024x768.

Så nu vil jeg hører om der er nogle af jer herinde som har nogle forslag? Da jeg selv ikke har forstand eller den nødvendige tid til at sætte mig specielt grundigt ind i dette

Nogle af de ting jeg vurderer der er vigtige(kan være jeg tager fejl), er at kontrasten skal kunne vises klart, synsvinklen, og skærmen skal helst ikke være mindre end 19” eller støre end 21” da jeg derved enten vi miste for meget overblik eller skulle flytte hele kroppen når jeg skal læse noget i et af hjørnerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Først og fremmest så kan du slippe for farveændringer pga. betragtningsvinkler ved at vælge en skærm baseret på andre teknologier end TN, hvilket er den type du finder i de billige modeller. Dvs. du bør holde dig til skærme med S-PVA paneler eller S-IPS.

Jeg vil umiddelbart anbefale en skærm baseret på S-PVA idet kontrasten er væsentlig bedre, hvilket giver dig et bedre sortniveau. Dernæst bør du nok vælge en model med en lidt større dotpitch end det der bruges i eksempelvis 20" skærme, hvilket vil sige at du bør se på en 21.1"/21.2" skærm i stedet. Dem er der desværre ikke forfærdeligt mange af idet nye modeller på 24", 27" og 30" er begyndt at blive mere interessante for producenterne, hvilket mindsker ambitionerne for at udvikle de mere spøjse størrelser.

Dotpitchen for en 21.1"/21.3" skærm er 0.27 mm hvor den er 0.255 mm for en 20". Du skal blot huske at det ikke tilrådes at man benytter andre opløsninger end den som skærmen er lavet til idet billedet bliver noget uskarpt så snart du ikke regner i hele pixels. Alternativt skal man så vælge en skærm hvor opløsningen kan passe med et helt multiplum af en lavere opløsning, som det er tilfældet med en skærm med1600x1200 punkter der kører i opløsningen 800x600 - hvis du altså kan leve med det?

Et eksempel kunne være en Samsung 214T:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=159193
men i min mening er den stadig lidt for dyr ift. hvad man får for pengene. Alternativt kan man få en widescreen skærm på 21" som har samme dotpitch, nemlig Samsung 215TW:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=201658

Eizo, Lacie og NEC laver også nogle 21.1"/21.3" skærme, men her kommer prisen pludselig op i et helt andet prisleje.

Vælger du en 19" skærm er du låst i opløsningen 1280x1024 hvis skarpheden skal være i orden, men til gengæld så får du en højere dotpitch, nemlig 0.294 mm. I dette tilfælde kan du se på:

Samsung 971P (her i sort, da den er billigere):
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=259658
Af Vasag
Mange tak for svaret.