Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Johan
Har brug for lidt input for at kunne vælge min næste skærm.

Jeg har, som så mange andre, kig på én af Samsungs 2ms widescreen skærme, nemlig 206BW og 226BW. Begge skærme kører 1680x1050 som passer rimeligt fint med mit Inno3D 8800GTS grafikkort.

Selvom "stort normalt er godt" er jeg kommet i tvivl om ikke 206BW vil være det bedste valg på trods af prisforskellen på de to skærme kun er 400 kr. De mindre pixels giver det bedste billede jo tættere man kommer på skærmen.

Mit nuværende skrivebord er meget dybt (der står pt. en meget dyb 21" CRT) og jeg har derfor mulighed for at skubbe skærmen meget langt tilbage. Derfor vil jeg sagtens kunne bruge en 226BW, men hvad vil virke bedst i dagligdagen? En mindre skærm der står tættere på eller en større skærm der står længere væk?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har både en 19" og en 20", hvor førstnævnte har ca. samme dotpitch som 226BW og sidstnævnte har ca. samme dotpitch som 206BW. Jeg foretrækker helt klart at arbejde på den med mindst dotpitch i f.eks. photoshop og Flash, men til spil er det faktisk behageligt at en pixel er lidt større, så der er min 19" ofte i brug.

Skulle jeg vælge en af dem fra ville det dog blive 19" skærmen. Når man først har fået det skarpe billede en 20" skærm med lav dotpitch leverer, så er det trist at gå tilbage.
Af Johan
Jeg tror din situation er lidt atypisk, da den skærm med størst dot-pitch samtidig er den skærm men den dårligste opløsning. Den dårlige opløsning er jo ikke rar at arbejde med i Photoshop.

Hvis vi vender tilbage til 20" kontra 22" (hvor begge har samme opløsning) bør den "grovkornede" 22" skærm blive mere finkornet at se på hvis man skubber den længere bagud, ikke?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo det er logisk. Du får præcis samme oplevelse ved at skubbe skærmen lidt længere væk, men til gengæld vil du modtage en lille smule mindre lys fra skærmen da lyskilden jo rammer med en lidt smallere vinkel - men det er nok petitesser.