Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Banankage
Hej FP

Efter 3 korte år er mit Philips 42PFL5405H/12 gået død. Det blev sjældent brugt og en dag gik det i sort og LED fejlkoden giver 3 blink.

Jeg har skildt det ad for at se om der var nogle sprungne kondensatorer men alt så fint ud.
Til min ikke-så-store overraskelse er det et LG LCD panel der sidder derinde og jeg syns virkelig det er en skam at smide TVet ud bare fordi Philips laver noget bras.
Kan nogen i Aalborg området bruge dele eller ligefrem hjælpe med at reparere?
Alternativt bliver det smidt til genbrug.

TL:DR
Køb ikke fjernsyn fra Philips.
Af Globulus
Du kan købe et "nyt" i DBA til 1.400 kr: http://www.dba.dk/philips-philips-42-lc ... 010737094/

Du kan være 99% sikker på, at du ikke kan få det gamle repareret for mindre - eller rettere: væsentligt mindre.

Mit eget 42PFL9603D (to år ældre end dit) gik i stykker med den samme fejl. Efter at have udelukket at kondensatorerne skulle være problemet gav jeg 500 kr. hos Expert for et reparationstilbud. Jeg troede - givet fejlen - at problemet kunne ligge i DC/DC-converteren på mainboardet men jeg fik at vide, at det var den store BGA-chip, der var stået af (det har de en tendens til) og at en udskiftning af mainboardet ville koste 3.300 kr. Jeg har i dag et nyt TV.

Det være sagt, så kan det sagtens være noget af strømforsyningen, der er gået, selv om ingen af kondensatorerne er poppet. En kondensator kan være defekt uden synlige tegn men der kan også være tale om dioder eller andre typer komponenter, der er afgået ved døden.

Men som sagt, hvis et værksted skal til at måle og lodde på det hele er de første 1.000 kr. hurtigt brugt, så hvis du ikke er villig til at betale for et nyt TV er et brugt af tilsvarende alder/type stadig en billig eller tilsvarende løsning.
Af Banankage
Tak for svaret Globulus. Jeg vil ikke længere overveje at reparere men i sted finde et nyt tv. Det gamle ryger til genbrug. O_O