Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg har netop købt et brugt Samsung plasma TV. Vi så selvfølgelig kvaliteten inden vi købte det, og der var kvaliteten på antennen ikke særlig god. Den tidligere ejer mente at det var pga. deres kabel, og de så egentlig ikke meget fjernsyn.

Vi tog chancen, da jeg alligevel ikke ser meget fjernsyn, men spiller mest. Det viser sig, at hvis de talte sandt, så er mit kabel eller lignende i hvert fald også dårligt, og ellers så er det måske bare sådan.

Jeg håber nogen kan hjælpe, og måske komme med nogle svar, da jeg er lidt fortvivlet. Det er rigtig god kvalitet på DVD og Playstation - altså via HDMI - men dårlig kvalitet, når man ser fjernsyn.

På forhånd tak :-)
Af VonHeimann
Rasmus Larsen skrev:Hvilken tv-udbyder har du og har du fået indlæst de digitale tv-kanaler (og ikke de analoge)?
Hej Ramus,

Tak for dit svar :-)

Vi har gennem en antenneforening, som får fra YouSee.

Jeg vil lige tjekke op på, om det kan være pga. at vi har fået indstillet de analoge i stedet.

Men kunne det tænkes, at det slet ikke kan vise de digitale? Det er et Samsung PS42A451P1
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja det kunne meget vel være derfor. Der er nok kun analog tuner i. Det er jo en ældre sag. Måden at få digitale kanaler samt HD-kanaler på er med en tv-boks, f.eks. YouSee's egen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du vil opleve et betragteligt løft i kvaliteten hvis du får en boks på og får et digitalt TV-signal i stedet.
Nu skal jeg selvfølgelig lige hjem at tjekke op på, om det blot er pga. vi har indstillet de analoge i stedet for de digitale.

Men, hvis dette ikke er tilfældet, så er det heldigt, at vi har fået det billigt og derfor burde der være råd til sådan en boks, som I omtaler.

Er sådan en her I mener?:
http://www.dba.dk/phillips-digital-dvb-t/id-1010131885/

Eller skal den hedde DVB-T Receiver, som denne?:
http://www.dba.dk/dvb-t-denver-dmb-105h ... 010223696/
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Alle signalerne har som sådan kabler ud fra væggen. Man kan sige, at der overordnet er tre typer tv-signaler:

- Antenne (husantenner og stueantenner). F.eks. til DR og Boxer TV. Her skal man bruge en DVB-T tuner
- Kabel-tv. F.eks. til YouSee, Stofa og mange antenneforeninger. Her skal man bruge en DVB-C tuner
- Parabol/Satellit. F.eks. Canal Digital og Viasat. Her skal man bruge en DVB-S tuner.

Og så er vi begyndt at se IP-TV de seneste år. Det leverer tv-udbydere såsom Waoo og TDC TV.
Vi har aldrig brugt noget kort, så det kunne jeg ikke forestille mig, at man skulle. Er det nogle gange sådan, at hvis man tilslutter en boks, så skal man bruge kort? (Her tænker jeg på, hvis man ellers aldrig har skulle bruge kort).

Men du skal ahve tusind tak for din hjælp. Det var været rigtig, rigtig fint. Jeg vil kigge efter en DVB-C receiver med MPEG 4 ;-)
VonHeimann skrev:Tak for din forklaring, Rasmus.

Det hjalp mig lidt hen af vejen.

Kan dette evt. løse mit problem, hvis det er fordi der ikke er sådan en tuner i?:
http://www.dba.dk/dvb-c-tv-tuner-denver/id-1010524432/

Tænker om den kan vise HD kanaler også.
Det vil den kunne. Fås fra ny ved Harald Nyborg til 399 kr.
Tusind tak for svar, Steen :-)

Jeg kan sige, at der ikke er nogen mulighed for at søge på analog/digital kanaler på fjernsynet, og der er heller ej nogen HD-kanaler at finde, når jeg kigger listen igennem. Det må betyde, ifølge min logik, at fjernsynet ikke kan modtage digitale kanaler.

Jeg tager chancen og køber boksen, så må vi se om det ikke bliver bedre ;-)