Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af viggemand
Hej med Jer!

Er ny her på sitet og har egentligt oprettet en bruger for at få nogle gode råd. Er nemlig ved at se på nyt TV, men det er som bekendt en jungle og har lidt specielle behov.

Var lige ved at falde i fælden med de billige philips 4K TV, hvor jeg heldigvis noget at læse artiklen herinde angående HDMI 2.0 samt HVEC.

Har nogle lidt specielle krav til mit TV. Det SKAL være mindst 42" og højest 60". Tænker et sted midt imellem ville være optimalt. Derudover skal det have BÅDE HDMI 2.0 OG HVEC samt være 4K.
Allerede nu kan jeg stille mit første spørgsmål:

1. Findes der et philips TV på nuværende tidspunkt med både HDMI 2.0 og HVEC, for kan ikke finde det på det oplyste liste her på siden.

Når det så er sagt, så kan jeg se, at man kan få et Samsung 50" TV med begge dele for 6800 ved wupti f.eks:

http://www.wupti.com/produkter/tv-og-hi ... 1205000000

Det har vel begge de ting jeg efterspørger til en fornuftig pris.

Hertil kommer dog, at jeg har to andre krav jeg sætter højt. Har Philips Hue i mit hjem og vil derfor værdsætte, hvis det var et Philips TV med ambilight funktion også, hvilket leder mig tilbage til spørgsmål 1. Derudover spiller jeg PS4 på højt niveau, hvorfor spiloplevelsen ikke blot skal være flot, men også skal have en enormt lav responstid (mit tidligere philips TV havde en fantastisk "gaming mode preset", der virkede perfekt).

Er der nogen der kan vejlede mig med de krav jeg nu engang har. Ved godt at det TV jeg selv har linket ikke har ambilight, men dette er heller ikke strængt nødvendigt, selvom jeg gerne ser det skal være et philips TV.

På forhånd tusind tak for hjælpen :)

- Viggemand
Af viggemand
Måske jeg lige bør tilføje et par spørgsmål:

2. Hvad er det billigste TV, der både har en fornuftig størrelse samt både har HVEC og HDMI 2.0?

3. Understøtter PS4 egentligt 4K på nogen måde?

TAK!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Nej, ingen Philips tv med HEVC. Ikke engang deres topmodel i 9-serien der er en dyr herre. Men til foråret lancerer de en boks til deres tv, som tilføjer det + Android TV (Google's version):
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1409831812

Det Samsung tv du henviser til har begge ting, men får ikke så god kritik fra nogle af dem der har haft det inde til test.

Helt generelt om Ultra HD-skærme, så er de ikke blandt dem med lavest input lag. Så hvis spilkonsolbrug tæller højest, så er det måske værd at overveje en Full HD-skærm? PS4 og Xbox One leverer jo også højest 1080p og kommer ikke til at levere 4K i spil. Der er snak om at de vil kunne afspille 4K-video på et tidspunkt, men spillene forbliver i højest 1080p, siger de.
Af viggemand
Det må jeg sige - det var virkelig et informativt svar. Tak for det!

Mht til at vælge et 1080p TV, så ville jeg også være ked af, at det så ikke bliver så "fremtidssikret" som et 4K ville være.

mht. til inputlag, så ved jeg de fleste philips TV har en game mode, men ved det ikke ang. samsung.

Tja, står egentligt lidt og ikke ved hvad jeg skal vente på. For gider heller ikke en halv løsning med en boks ved siden af TV´et.

Underligt philips ikke laver TV med begge ting i.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja, der er ting der tæller i begge retninger pt. Vi er jo en overgangsperiode imellem Full HD og Ultra HD lige nu, men man kan sige, at det som taler for Full HD er dit fokus på gaming. Så kan du jo reelt købe et godt gamer-tv nu (f.eks. Sony W8), spare penge og købe et godt Ultra HD-tv om nogle år igen. Måske for samme beløb, som du fik lov til at slippe lige nu for et Ultra HD-tv med det hele.

Problemet med 4K-modellerne er jo at de første skal opskalere 1080p-billedet til 4K og lige nu introducerer det en smule input lag / forsinkelse. Det er ikke bestemt ikke decideret dårligt, men hvis du går meget op i det, vil du måske generes af det. Selv i game mode er dette jo en faktor (altså opskaleringen).

Omvendt går du jo så glip af 4K-oplevelser på den korte bane, men lige nu er de også begrænsede. Netflix har lidt, men 4K Blu-ray kommer jo først i slutningen af 2015 og skal lige have lidt tid til at falde på plads.

Jeg vil tro, at Philips lancerer deres første skærme med HDMI 2.0 og HEVC her til foråret 2015. Det er der den nye line-up plejer at komme fra alle producenterne.