Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

kaja69 skrev:Jeg forstår ikke Samsung's fire Picture Mode profiler:
- Movie
- Natural
- Standard
- Dynamic

Det ville i min optik være smart om man kunne have et antal forskellige indstillinger, som det var super nemt at skifte imellem (læs: så min kone kan skifte imellem dem). Fx en til film i mørke omgivelser, en til allround/dagslys brug og en specielt til sport (læs: fodbold).

Men som jeg forstår det so far er man 1) bundet til de kun fire profiler jf ovenfor, og 2) de kan ikke styres 100% (med Natural og Standard kan jeg slet ikke komme ind i Advanced Settings).

Og når jeg sætter en Custom "Colour Space" på Movie ændres den ind imellem! Sker det når man vælger en anden profil eller hvis man reset'er en anden profil? Men det sker IKKE for den White Balance 2-point jeg har sat!?

Er det bare mig der ikke fatter noget?

Nu vide Jeg at du ikke helt færdig med testen men hvis du nu sku vælge en a dem hvilken model vil det vær?
:) fordi nu er prisen 10000 Kr for H7005 og 12500 kr for HU7505.. Og er smart tv delen meget hurtigere på HU7505
Plus er det værdi at give de 2500 kr mere for HU7005 eller er bedst at bare vente lidt endnu til prisen sku fald lidt mere og tror I at prisen falder mere eller? Håber du Forstå hvad jeg mener med alt det jeg skriver. :)
Jeg har ikke besluttet mig endnu, men hvis merprisen er 2.500 ville jeg nok ikke vælge HU-modellen. Smart-delen er ikke hurtigere, måske en smule langsommere, men det er jeg ikke sikker på.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
kaja69 skrev:
Torben Rasmussen skrev:På disse skærme, hvor du ikke kan slukke for den dynamiske baggrundsbelysning, så er det ofte en bedre idé at kigge på eks. 2% sort og langtidseksponere (eks 15 sekunder) og så evaluere bleeding. Det er umuligt at gøre på modellerne med dynamisk kontrast/baggrundsbelysning. DSE tjekkes bedst på en mere lys nuance af grå - eks. 10% sort. Igen skal der langtidseksponeres.
Sidder her og tester med din USB stick. Du skriver 2% sort og 10% sort men ift de filer der er mener du 2% Gray ("sort") og 90% Gray ("hvid"), ikk'?

Kan godt se problemet mht ren sort. Når jeg smider det på HU'en er den SORT - helt slukket. Men med 2% Gray kan man se at der er noget clouding.
2% Grey ja, men den anden må hedde 10% grey. Du kan ikke se DSE på 90%. Generelt bruger jeg ikke farverne over 70% til ret meget andet end at måle lysstyrke (og så selvfølgelig selve kalibreringen).
Tak, Torben. Ved ikke om du evt kan svare på mit spørgsmål ovenfor i tråden om Samsung's fire Picture Mode profiler?
Af pimp66
Jeg ved godt at du ikke har besluttet dig endnu :) Angående HEVC tror i Yousee eller de andre tv udbyder kommer til at Bruge HEVC om et par år eller det svært at ved.?
Det faktisk to grund til jeg ikke rigtige løber ud og køber 55H7005 det mere HEVC og Full HD Hvis jeg nu skulle sælge det videre om 1 eller 2 års tid så det med om jeg kan for det solgt nu hvor alt tv bliver 4k og de bliver nok billigere løbet a de to år..1
:)
Senest rettet af pimp66 18 sep 2014, 12:58, rettet i alt 1 gang.
Enig i at gensalgsværdien er et væsentligt argument til fordel for HU-modellen.
Af pimp66
Hvad er din vurdering angående returretten hos Wupti og Komplett? :)
Af pimp66
Nå okay tak for svaret alligevel. :)
Jeg har nu testet noget mere på de to skærme. Som tidligere skrevet er screen uniformity vigtigt for mig. Jeg har vedhæftet nogle billeder, men de varierer en del (har ikke helt styr på eksponeringen). Min egen konklusion er at ingen af skærmene falder igennem, men HU-modellens lyse stribe for neden giver sejren til H-modellen.

Da der var bold i går aftes (tiltrængt sejr til FCK, tak til Nicolai!) så jeg første halvleg på HU og anden halvleg på H. Begge skærme er super gode!! Jeg har dog lidt svært ved at finde det optimale setup til fodbold, men det skal nok komme (kunne være super cool hvis man her på sitet testede/kalibrerede både for bedste setup til fim og bedste setup til sport/fodbold :)

Min gamle Samsung D6505 lider af "motion hiccups" ved fodbold. Billedet hakker ind imellem. Det er åbenbart et Samsung issue for det gør både H og HU også! LIdt ærgeligt på så fine/dyre skærme, syntes jeg. På min D6505 kan det ellimineres med Motion Plus, og det hjælper også på H/HU. Jeg syntes at HU klarede sig lidt ringere på dette område end H. Jeg er ikke 100% sikker, men måske det har med de 4x så mange pixels at gøre?

Jeg læser nu at hdtvtest skriver "The only surefire method to kill the aberrant motion processing was by enabling [Game] mode". Det har jeg ikke prøvet endnu. De er i øvrigt også meget begejstrede for LED Clear Motion indstillingen ("activates Samsung’s much-improved 2014 backlight scanning technology to enhance motion clarity without introducing interpolation artefacts". Jeg kan bekræfte at den er god.

Endelig konstaterede jeg i går, at H har Cinema Black indstillingen som også 8-serien har, men ikke HU!? Den option er ganske god og giver mulighed for at få helt mørke letterbox bars når man ser fil i biograf bredformat.

Alt i alt syntes jeg, at H-modellen er lidt bedre end HU-modellen som også støjer lidt og bruger meget mere strøm. Så vil jeg betale 1.000 kr (husk jeg fik HU billigt, i dag er forskellen vist 2.500 kr) mere for 4K (som jeg har meget svært ved at se) og en evt højere gensalgsværdi?

Hvad siger I andre?
Vedhæftede filer
HU-modellen udviser ca samme clouding niveau som H-modellen MEN der er her en ganske lys linje forneden. Et problem jeg har læst andre rapportere, og det kan godt ses i alm brug.
HU-modellen udviser ca samme clouding niveau som H-modellen MEN der er her en ganske lys linje forneden. Et problem jeg har læst andre rapportere, og det kan godt ses i alm brug.
Sort HU.JPG (305.17 KiB) Vist 4112 gange
Sort skærm for H-modellen. Der er noget clouding, skal dog understreges at billedet (sikkert pga for lang eksponering) viser et meget større problem end i virkeligheden. Jeg er ok tilfreds med niveauet.
Sort skærm for H-modellen. Der er noget clouding, skal dog understreges at billedet (sikkert pga for lang eksponering) viser et meget større problem end i virkeligheden. Jeg er ok tilfreds med niveauet.
Sort H.JPG (268.92 KiB) Vist 4112 gange
HU-modellen udviser samme kvalitet ved hvid skærm som H-modellen
HU-modellen udviser samme kvalitet ved hvid skærm som H-modellen
Hvid HU.JPG (390.6 KiB) Vist 4112 gange
Hvidt billede på H-modellen viser at der ikke er banding problemer og DSE er også meget begrænset
Hvidt billede på H-modellen viser at der ikke er banding problemer og DSE er også meget begrænset
Hvid H.JPG (356.63 KiB) Vist 4112 gange
kaja69 skrev:Jeg har nu testet noget mere på de to skærme. Som tidligere skrevet er screen uniformity vigtigt for mig. Jeg har vedhæftet nogle billeder, men de varierer en del (har ikke helt styr på eksponeringen). Min egen konklusion er at ingen af skærmene falder igennem, men HU-modellens lyse stribe for neden giver sejren til H-modellen.

Da der var bold i går aftes (tiltrængt sejr til FCK, tak til Nicolai!) så jeg første halvleg på HU og anden halvleg på H. Begge skærme er super gode!! Jeg har dog lidt svært ved at finde det optimale setup til fodbold, men det skal nok komme (kunne være super cool hvis man her på sitet testede/kalibrerede både for bedste setup til fim og bedste setup til sport/fodbold :)

Min gamle Samsung D6505 lider af "motion hiccups" ved fodbold. Billedet hakker ind imellem. Det er åbenbart et Samsung issue for det gør både H og HU også! LIdt ærgeligt på så fine/dyre skærme, syntes jeg. På min D6505 kan det ellimineres med Motion Plus, og det hjælper også på H/HU. Jeg syntes at HU klarede sig lidt ringere på dette område end H. Jeg er ikke 100% sikker, men måske det har med de 4x så mange pixels at gøre?

Jeg læser nu at hdtvtest skriver "The only surefire method to kill the aberrant motion processing was by enabling [Game] mode". Det har jeg ikke prøvet endnu. De er i øvrigt også meget begejstrede for LED Clear Motion indstillingen ("activates Samsung’s much-improved 2014 backlight scanning technology to enhance motion clarity without introducing interpolation artefacts". Jeg kan bekræfte at den er god.

Endelig konstaterede jeg i går, at H har Cinema Black indstillingen som også 8-serien har, men ikke HU!? Den option er ganske god og giver mulighed for at få helt mørke letterbox bars når man ser fil i biograf bredformat.

Alt i alt syntes jeg, at H-modellen er lidt bedre end HU-modellen som også støjer lidt og bruger meget mere strøm. Så vil jeg betale 1.000 kr (husk jeg fik HU billigt, i dag er forskellen vist 2.500 kr) mere for 4K (som jeg har meget svært ved at se) og en evt højere gensalgsværdi?

Hvad siger I andre?

Nu har selvfølgelig begge problemer jeg synes at sort er mere sort på HU modellen end på H modellen synes stadigvæk at det lyser område på skærmen ødelægger lidt oplevelsen men det slet ikke så slemt som på mit gamle 46D7005 hvor Det var ligesom lommelygte lys der lyste mod en og det var lidt over helt skærmen på mit D7005 på billedet ser det ikke slemt ud på HU modellen og hvidt er mere hvidt på HU modellen end på H model hvor den er mere rødligt det hvad jeg kan se på billedet selvfølge clouding er faktisk
Ikke så slemt synes jeg på H modellen. :) ja det svært det med blæseren ødelægger det måske oplevelsen for nogen andre men alt i alt du har jo købt HU billigt hvis jeg nu sku købe HU modellen i dag skal jeg betale omkring 13200 kr med forsikring hos Komplett eller Wupti hvor H modellen skal jeg betale 10600 kr det jo så pris forskel men jeg tror at begge skærm gå længere ned i pris jeg synes stadigvæk 10000 Er dyrt for H modellen når man ved at den ikke har HEVC og HDMI 2.0 ovs så den er slet ikke klare til 1 års tid frem i min mening hvis De nu gå amok med det HEVC ting næste år og alt fjernsyn bliver jo 4K så det bliver måske en del svært at sælge H7005 modellen man kan sikkert godt købe en Box der har HEVC kan man ikke?

Hvis jeg har forstået Banding/DSE rigtig så hvis jeg var dig vil jeg prøv at spil lidt FIFA på ps3 eller Ps4 så kan du tydeligt se om problemet er der
når du sparker bolden op fra den ende side a banen og til den anden side a banen det ku jeg tydeligt se på min gamle det der var en streg midten på skærmen der ødelagde helt oplevelsen man kan ikke rigtig se det på andre spil. Så ved jeg jo selvfølgelig ikke om du har mulighed for det? Input lag på omkring 66 til 69 er det målt på det forskellige
hjemmesider det sku en del.. :)
Af pimp66
Forresten nu når du har begge tv har du prøvet at sammenligne billedkvaliteten side om side altså 1080p på begge tv og 1080p H modellen og 4k på HU modellen osv for se hvor meget forskellen er mellem dem? :)
kaja69 skrev:Jeg har nu testet noget mere på de to skærme. Som tidligere skrevet er screen uniformity vigtigt for mig. Jeg har vedhæftet nogle billeder, men de varierer en del (har ikke helt styr på eksponeringen). Min egen konklusion er at ingen af skærmene falder igennem, men HU-modellens lyse stribe for neden giver sejren til H-modellen.

Hvad siger I andre?

Fin gennemgang du har lavet.

Jeg har nu haft min 7505, 55" model i ca 3 uger og er meget tilfreds.
Nu har jeg ikke noget at sammenligne med, men jeg kan klart bekræfte at billedet står rigtig godt, film, fodbold/sport og 4k fra Netflix !! (flotte detaljer i 4k)

Jeg kan umiddelbart ikke komme frem til clouding/ lyse striber forneden. (sort er MEGET sort) Jeg har testet med ren sort, hvid og 50% grå HD materiale.

Jeg kan også bekræfte at man kan høre blæseren, men jeg synes ikke at den generer mig.
Har læst et sted, at når skærmen den kommer op på væggen så skulle støjen fra blæseren blive mindre.

Der skulle være kommet en firmware opdatering i dag som hedder 2160, har ikke opdateret endnu.
Af SHA
Har kikket på begge da jeg skulle have ny TV, HU har klart det bedste billed