Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af klausen72
Hej!

Jeg er fuldstændig i vildrede i forhold til hvilket fjernsyn jeg skal købe.... ;;)

Har et gammelt Panasonic plasma uden digital tuner - og er mega træt af at skulle se tv gennem min LG bluray optager.

Men men men er så forvirret efter megen research på nettet og rundt og kigge forskellige steder....

Har ikke råd til UHD til - prisen skal maks være 7000 kr.

Har overvejet dette:

http://www.wupti.com/produkter/tv-og-hi ... 1205000000

Men har så også kigget lidt på dette:

http://www.harald-nyborg.dk/p6278/lg-50-plasma-tv

Hvad vil du/I anbefale? Eller er der noget helt andet???

Hilsen Anne
Af Grandahl
Ved du hvad. H7005 du har fundet i 46" er et rigtig godt tv. Den kan du rolig tage. Jeg havde ihvertfald ikke kastet mig over det Harald Nyborg tilbud.

Alternativer kunne være Panasonic AS600 og AS640, Sony W6 & W8, men personligt havde jeg nuppet H7005 :)
Af klausen72
Er billedet skarpt? Jeg er lidt nørdet og kritisk i forhold til det. Havde købt et Grundig i Elgiganten og det leverede jeg hurtigt tilbage igen - synes billedet var alt for grynet/sløret...
Af red_martians
Når man kommer fra en plasma kan det være svært at blive tilfreds med en lcd-skærm. Det problem har jeg ihvertfald selv. Er aldrig blevet tilfreds med mit, men må leve med det.
Der er to typer af lcd-skærme til tv. og begge typer kan hjælpe dig på hver deres måde.
En stor fordel ved plasma-skærme er nærmest perfekte betragtningsvinkler. Det har LCD-skærme ikke. Hvis du går op i det, sa tag en såkaldt ips-skærm.
En anden fordel ved plasmaskærme er deres gode kontrastforhold og sortniveau. Noget som lcd-skærme heller ikke kan gøre lige så godt. Men går du op i det, så tag en såkaldt va-baseret skærm. IPS'n har ganske dårligt kontrastforhold, og va-skærmen kan på ingen måde brale af betragtningsvinkler ud over 20grader og det gælder altså både horisontalt eller vertikalt.

Panasonics as600-serie kan bl.a. fåes med begge typer. as650 er ips og as640 va.
Sony der bliver nævnt er va-skærme. lg lcd er i langt de fleste tilfælde ips.

Personligt havde jeg valgt en ips-baseret lcd-skærm. de betragtningsvinkler der er på va, kan virkelig ødelægge en god tv-oplevelse synes jeg. og det dårlige kontrastforhold ser man kun for alvor i mørke.

Men hvis din grundig have et ips-panel kunne det være du skulle tjekke va. ud eller omvendt, de giver to ret forskellige oplevelser.
Af red_martians
klausen72 skrev:er der en skærm du vil anbefale red_martians?
Faktisk sidder jeg med en sony w828. Og de betragtningsvinkler er ved at tage livet af mig. Man kan ikek stå og kigge ned på fjernsynet, men kan ikke ligge skævt i sofan, og man kan konstant se de har color-shifts.
Skulle jeg kigge på en skærm idag, ville jeg nok kigge på panasonic 47as650 i den prisklasse. Alternativt en større størrelse så er sony w955 faktisk med ips, og den kan altså nogle triks. men fåes "kun" i 55tommer og op.
Af red_martians
Samsung'n er en va-skærm. og jeg ser dem som bananer og æbler. De kan ikke sammenlignes hvis man først har set sig sur på den ene af teknologierne.
Så på en hel del punkter er den langt bedre, og på en hel del punkter er den langt dårligere.
Den ene teknologi kan ikke nå den andens fordele uanset hvor mange penge man ligger i skærmen.

Man kan som regel se på størrelserne af skærme vem der levere indmad. indgår 47" er det LG (som er ips) og indgår der 40/48" så er det typisk samsung (der er va-baseret)
Så kigger du på el gigantens hjemmeside, så vil du se at alle grundigs modeller ret sikkert er samsung-paneler undtagen den største der nok er fra lg.
Så er det en af de samsung baserede så prøv en lg baseret, f.eks. panasonics 47as650
Af red_martians
Den er tydeligvis baseret på et samsung panel, med de ulemper og fordele va-teknologien har. En god samsung-skærm vil selvfølgelig gøre det bedre, jeg vil anbefale dig at kigge eller prøve en ips-baseret lcd-skærm. Hold øje med 47" så er du ret sikker på det er sådan én.