Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg er i fuldstændig vildrede og kan se at dette er stedet hvor man kan få gode råd, så jeg prøver :)

Jeg er ude efter et nyt TV som erstatning for mit Samsung 55ES8005 som jeg ikke længere har, men jeg er i vilrede i forhold til hvilket TV jeg skal købe. Mine krav er:

- 55"
- 2 tunere og 2 CI+ kortpladser.
- Ikke buet TV
- naturligvis mindst FullHD, men UHD er også en mulighed
- Hvis UHD:
---- Netflix i 4K er umiddelbart et must, da jeg formoder at dette er en af de platforme der hurtigst får mere 4K materiale.
---- HDMI 2.0 & HEVC.
- Budgettet er på ~15.000,-

Jeg har set på følgende modeller og har nogle indtryk, men er der andet jeg bør være opmærksom på?

Samsung UE55HU7505
Blæser i TV'et. Forstår godt behovet hvis det bliver varmt, men er forbeholden overfor støjen, hvis man f.eks. skruer ned.
Visse stik vender bagud, ikke stort problem, men irriterende i forhold til det gamle.
Dog er det nok kun LAN stikket der, af disse, skal bruges. Og man kan jo få vinklede stik.

TX-55AS750E
Stikmæssigt vender visse også bagud, dog ikke LAN
Jeg kender ikke Panasonic's DNLA understøttelse, tager den lige så mange formater som Samsung?

Samsung UE55H7005
Ældre platform/smartTV
Samme stik ting som HU7505

Samsung generelt:
Ved PVR kan man ikke (let) optage længere end programmet er sat til. Derved fik vi tidligere ikke slutningen med. Ved ikke om Samsung har forbedret dette i nyere versioner.
Synes egentlig du har gjort dig mange gode tanker om hvad du ønsker. Dine kriterier er noget stramme og derfor er du i problemer med at få dem alle opfyldt.

Kan dog eliminere et af dine muligheder. HU7505 som jeg selv har har godt nok twin tuner, men ikke to kortholdere. Derfor kan man kun optage et kodet tv program af gangen samtiddig med at man ser en ikke kodet eller omvendt.
Jeg er nu egentlig glad ved mit 7505, i vores familie var kravet fra den kvindelige del at der skulle kunne optages. I praksis har det ikke været et problem med en kodet kanal og en ikke kodet, det fungerer ok alligevel
Af kaja69
Spørgsmål til din udmærkede liste: har H7005 en ældre platform/smartTV end HU7505?
Grandahl skrev:Jeg er nu egentlig glad ved mit 7505, i vores familie var kravet fra den kvindelige del at der skulle kunne optages. I praksis har det ikke været et problem med en kodet kanal og en ikke kodet, det fungerer ok alligevel
Det kommer jo også an på hvilken TV udbyder du har. Med Boxer vil der meste være kodet og har du tillægspakker hos eks. Yousee vil disse også være kodede. Det kunne godt blive et problem hvis man optager meget.
H vs HU - jeg er fremme ved følgende forskel:

4K og One Connect / Smart Evolution support (gensalgsværdi)
Lokal dimming (lidt bedre sort)
1000 CMR (vs 800)
Bedre lyd specs
Quad multi screen (vs dual)

Men... højere input lag, bruger mere strøm, kun 1 CI-port og blæserstøj.
Torben Rasmussen skrev:
Grandahl skrev:Jeg er nu egentlig glad ved mit 7505, i vores familie var kravet fra den kvindelige del at der skulle kunne optages. I praksis har det ikke været et problem med en kodet kanal og en ikke kodet, det fungerer ok alligevel
Det kommer jo også an på hvilken TV udbyder du har. Med Boxer vil der meste være kodet og har du tillægspakker hos eks. Yousee vil disse også være kodede. Det kunne godt blive et problem hvis man optager meget.

VI har skam Boxer tv derhjemme og er på den hæmmet af de kodede kanaler, alle pånær DR kanalerne.

Men det går egentlig overraskende smertefrit alligevel, så måske vi bare ikke optager så meget som vi troede.
Grandahl skrev:
Torben Rasmussen skrev:[
Men det går egentlig overraskende smertefrit alligevel, så måske vi bare ikke optager så meget som vi troede.
For mit vedkommende, er det bare irriterende at have en sådan begrænsning. Det kunne jo være at det man ville optage+se, begge var på kodede kanaler. Har iøvrigt selv Boxer.
Jeg har kun set Panasonic-tv'et i en butik, hvor det bestemt ikke imponerede. Umiddelbart er Samsung H7005 bedste bud på et tv med to tunere og to kortlæsere. Mine forældre købte 46"-versionen for lidt en måned siden for 10k. Efterfølgende har man kunnet få 55"-versionen for samme pris og 46"-versionen for 6.800 (denne weekend i Elgiganten). Prisudviklingen har været helt vanvittig med disse tv.
kaja69 skrev:H vs HU - jeg er fremme ved følgende forskel:

4K og One Connect / Smart Evolution support (gensalgsværdi)
Lokal dimming (lidt bedre sort)
1000 CMR (vs 800)
Bedre lyd specs
Quad multi screen (vs dual)

Men... højere input lag, bruger mere strøm, kun 1 CI-port og blæserstøj.
Godt input. Jeg kan godt se at HU har billedmæssig bedre specifikation, men som du også skriver til sidst, kun 1 CI-kort og blæser... Den er ude af billedet for mit vedkommende.