Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hornymonster83
Hej!
Jeg har netop købt dette SUPER dejlige TV, og har siddet og puslet lidt med indstillingerne. Jeg synes egentlig selv billedet er rigtig godt, men jeg vil gerne høre om I har nogle kommentarer. Jeg tror efterhånden vi er en del, der er røget med på Sharp..

Mine indstillinger er:
Backlight 8
Kontrast 23
Brightness -2
Colour 6
Tint -1
Sharpness 4

Jeg ser frem til at høre jeres mening.

På forhånd tak.
Af SimBomBOm
Hej Horny

Jeg får min Sharp imorgen :) , så vil jeg da lige prøve at bruge dine indstillinger, og så vil jeg da lige smide min mening herud..

Tak for dine inputs..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg ved ikke hvilken farveprofil du kører på, men det kan anbefales at slå hen på user eller eco for at slippe for den dynamiske kontrast, som er ret irriterende i mørke scener i film.

Umiddelbart vil jeg sige: Sænk backlight. Skærmen er meget lysstærk. Det kan selvfølgelig være positivt i en lys stue, men lav da eventuelt en sekundær profil til om aftenen, hvor backlight er lavere.

Sænk også sharpness. I praksis har sharpness ikke noget at gøre med skarpheden, men tilføjer blot mere støj i billedet, jo højere du skruer op for den. Lige når man har skruet ned, virker det underligt, men lad det køre en dags tid, og så ser det mere "rigtigt" ud.

Brightness må du helst ikke sænke yderligere. -2 er lige omkring smertegrænsen for hvornår du begynder at miste nuancering i de mørke farvetoner.
Af hodl
Er også den lykkelige ejer af dette vidunder :)

Skal lige siges at jeg i øjeblikket kun har analog signal.

Mine indstillinger er:
User
Backlight 0
Kontrast 20
Brightness 0
Colour 0
Tint -10
Sharpness 7 (kan se tydelig forskel på især sportsudsendelser jo højere jo bedre)
Colortemp low
Black on
3D-Y/C Fast
DNR High
TruD(R) on

OPC on (styrer Backlight)

synes selv billedet er fint.
Af the old guy
Bumper lige denne tråd og håber flere vil skrive deres indstillinger og gode tips. Har selv lige købt et men er absolut noob til at indstille
Af Bygone
har lige modtaget mit 37" XD1 og lavet en test kalibrering og umiddelbart ser det fornuftig ud med nedenstående...

Mine indstillinger er:
User
Backlight 0
Kontrast 20
Brightness 4
Colour 4
Tint 4
Sharpness -3
Colortemp medium
Black off
DNR off
TruD(R) off

syns dog jeg har lidt problemer med når der er mørk baggrund så vil den minde lidt om pixeleringer i billedet...ved ikke endnu hvorfor den gør det.

signalet leveres med 1080i fra stofaxtra's samsung hd decoder boks og er tilsluttet EXT5 med highend hdmi kabel.

har medie center kørende på EXT6 med dvi-d til hdmi kabel og kør 1080p uden problemer der...nice
Af Mastman
Har kalibreret med DVE og er godt tilfreds nu

Mine indstillinger

AV Mode USER
Backlight -3
Contrast 30
Brightness 0
Colour 0
Tint 5
Sharpness -10
Colour Temp Low
Black off
DNR off

Af en eller anden grund er Gammaindstillingerne ikke sat til default (Ved ikke om det er en fejl på mit).
Kunne se at der var et gult skær i gråskalaen på DVE Reference Materials 12, 14. et tegn på at blå ligger lavere end grøn+rød idet grøn+rød=gul og det bekræfter Gammaindstillingerne også. Jeg prøvede så at reset værdierne under [M GAMMA INFO] M GAMMA RESET ON OK, M GAMMA WRITE ON OK. RGB værdierne er nu indbyrdes ens i de 6 punkter og gråskalaen har ikke længere skær af nogle farver.

Gammaindstillingerne kan ses i Sharp Servicemenu
1. Power off på selve tvét
2. På tvét tast og hold vol- og menu derefter tast power on. Slip vol- og menu
3. Efter et K er kommet på displayet tast samtidig ch- og vol-
4. Brug fjernbetjening til at navigere
Gentag pkt. 1+2 for at komme tilbage til normal tilstand.
Af kjems
Hej XD1 ejere.

Når mit grafikkort smider billedet over til XD1 (37") i fuld 19?? gange 1080 i opløsning er billedet for stort til skærmen. Når jeg så tilpasser skrivebordet til skærmen ryger opløsningen en tak ned på 18?? gang 10??

Nogen ideer om, hvorfor den fulde HD opløsning bliver for stor til XD1 37"

Gode hilsner

Jesper
Af kjems
Den er furbundet fra DVI porten på et nvidea Quadro FX 540 til Ext5 HDMI porten på fjernsynet.
Rasmus Larsen skrev:Kjems: Hvordan har du forbundet Tv'et til computeren?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
kjems skrev:Den er furbundet fra DVI porten på et nvidea Quadro FX 540 til Ext5 HDMI porten på fjernsynet.
Rasmus Larsen skrev:Kjems: Hvordan har du forbundet Tv'et til computeren?
Jeg har aldrig forsøgt mig med Quadro kortene og et Tv, så det kan godt være der problemet ligger. Har du de nyeste drivere til grafikkortet?
Af kjems
Jep har nyeste drivers, men i dag vil jeg prøve at tilslutte min bærbare (dog analogt) og tjekke om fylder hele billedet ved normal fuld opløsning.

Rasmus Larsen skrev: Jeg har aldrig forsøgt mig med Quadro kortene og et Tv, så det kan godt være der problemet ligger. Har du de nyeste drivere til grafikkortet?
Af Bygone
kjems skrev:Hej XD1 ejere.

Når mit grafikkort smider billedet over til XD1 (37") i fuld 19?? gange 1080 i opløsning er billedet for stort til skærmen. Når jeg så tilpasser skrivebordet til skærmen ryger opløsningen en tak ned på 18?? gang 10??

Nogen ideer om, hvorfor den fulde HD opløsning bliver for stor til XD1 37"

Gode hilsner

Jesper
Det er fordi du skal sæt skærmen til at lave underscan så passer skrivebordet som den skal...