Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg kan ikke rigtig finde noget info om disse ting på nettet... har i links til sider der interesserer sig for brugerens oplevelse af TV'et og måske tabeller over "latency/delay" ved forskellige operationer.... f.eks.:

Turn on tid
Zappe tid
opstartstid af smartTV funktioner
osv.

eller hvad med brugere der optager en hjemmedemo af deres TV, så man kan se hvordan skittet opfører sig. Har ikke fundet andet end reklamer og "unboxing" på YouTube når jeg søger på specifikke modeller der sælges I danmark

Er jeg virkelig den eneste der går op i disse ting, og ikke kun billedkvalitet og tykkelse af skærmen...

Generelt:

1.
kan jeg gå ud fra et hurtigere processor med flere kerner, giver et hurtigere TV på alle punkter?

2.
Er modern TV bare lynhurtige I alle funktioner? (mit nuværende er et gammelt LG)

3.
Er smartTV vikelig noget lort på alle apparater?

4.
For hurtigt kanalskift (jeg zappe meget mellem kanalerne ...) SKAL jeg så købe med TwinTuner.... eller gør det KUN at jeg kan optage medens jeg ser en anden kanal.

5.
kan ALLE tv over 3999kr optage på HDD/USB-stick, eller ricikerer jeg at misse noget her?

6.
Lyder jeg frustreret over ikke at kunne finde svar på disse ting ved første hit på YouTube/google... Hmmmmm... jeg har sgu ledt en del synes jeg, og Flatpannels.dk har klart været det bedste sted at kigge :-)

Det kunne være super fedt hvis der sidder et par ben-hårde eksperter som kan hjælpe bare lidt :-) tak for du gad læse hele smørren....

Martin
Hej,

Jeg melder mig på banen som en som også lægger stor vægt på disse betjeningsmæssige ting. Mit sekundære TV i alrummet er fornyligt skiftet fra et Samsung 32B535 til 40H5505 af netop disse årsager, selvom billedkvaliteten var acceptable på det gamle.
Dette er jo noget subjektivt. Jeg skal prøve at svare så godt jeg kan på dine punkter :

1. Jeg vil tro at åbne apps og andre mere tunge processer burde påvirkes af dette. Uden at have målt fornemmer jeg at mit 40H5505 (2014) er lidt hurtigere end mit 55F6515 (2013) TV.

2. Lynhurtige ved jeg ikke, men i EPG program guiden bruger jeg program P+/P- knappen til at gøre ”pageup/pagedown” 7 kanaler af gangen. Jeg kan gøre mere end 1 i sekundet - tager ca. 6-7 sekunder at scrolle 9 gange for at se alle kanaler igennem for 40H5505. Hurtigt nok for mig til at jeg ikke har lavet favoritter. ’Manuel zap’ (P+/P-) uden EPG tager mindre end et sekund per kanal. Nu har jeg Yousee med ’vælg selv’ og dermed 100 % kodede kaneler med CA modul, så det lægger til 1-2 sekunder fra kanalen er valgt til billedet vises, men det gjorde det ikke med ukodede kanaler.
Trykker jeg ’pause’ for at timeshifte, stopper billedet så godt som øjeblikkeligt.
At åbne Netflix appen tager ca. 10 sekunder. BBC iPlayer 8 sekunder.

3. Nej, jeg er vild med det. Jeg ser at flatpanels.dk ofte skriver at det ikke er meget værd, og man behøver en ATV eller lignende. Jeg har tidligere haft et par WD live etc. boxe, som er også er OK. Men med SMART TV virker alt bare med samme fjernbetjening – pause live TV, pause netflix, pause BBC iPlayer, pause Plex, pause DR TV – samme knap. Samme med spole, undertekster etc. Billedkvaliteten på apps er glimrende og der er ingen ’crash’ eller andet tekniske besvær. Selvfølgelig er de fleste apps i app store noget bavl, men de måske 5-10 man bruger fungerer fint.
Igen er det et spørgsmål om personlige præferencer, men jeg foretrækker en gammeldaws fjernbetjening fremfor at bruge smartphone/tablet etc. i dagligdagen.
Uden at være 100 % tror jeg også at visse tjenester f.eks. DR TV via HBB og måske også HBO kun funker på en box via spejlingen af browser.(please correct me if I am wrong …)
Uden at lyde som Samsung fanboy, synes jeg også at diverse anmeldelse indikerer at Samsung ligger bedst til med SMART TV.

4. Nej, det burde ikke gøre noget forskel twin tuner er kun for samtidig brug: optagelse og PiP. Bemærk at hvis du har kodede kanaler og anvender CA modul, kan du kun optage/se 2 kanaler hvis du har 2 tunere OG to CA moduler med kort, hvilket ikke alle TV med twin tuner har. Ingen af mine TV har twin tuner, og jeg savner det ikke.

5. Alle SMART TV burde kunne, og mit 40H5505 kostede netop 3999 kr. Det bør hedde noget med PVR. Jeg har en 1 TB WD 2½ disk, burde rumme ca 200 timers TV tror jeg. Sidder på bagsiden med Velcro, og får strøm via USB.

I mange af de tråde her på flatpanles.dk som handler om valg af TV som i høj grad baseres på billedkvalitet, nævnes det ofte, at det er nytteløst at vurdere TV i butik, fordi de har forkerte indstillinger og kalibrering og kilderne er usikre eller direkte utroværdige (den famøse Philips disk, som får alle non- Philips TV at se ud som de har Parkinsons syge)
Men just for betjenings hastighed etc. burde du jo kunne få et pålideligt indtryk i butik.
Se det kalder jeg et godt svar! mange tak!!
Det sporer mig straks ind på mange af de ting jeg synes er vigtigt.

Det lyder til jeg kan nøjes med et smartTV til 4-5000kr (40-42") med én tuner.
Klart en klassisk fjernbetjening... ikke noget med at fedte med smartphone ved kanalrundfart.

Måske Bilkas 5000kr Samsung, eller blot den lille Sony 6-serie

Tak igen.

Martin.