Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Crelle
Hej alle,

Spørgsmål, som jeg selv syntes er lidt underlig..

Jeg har et Samsung F8005 og en B&W Panorama 2 soundbar.

Når jeg benytter HDMI 1, 2 eller 3 med fx en STB til Panoramen er der fuld skrald på lyden, som kommer gennem B&W Panorama 2 HDMI 4 som har ARC til Samsung TV . Hvis jeg benytter en Apple Express med optisk til Panoramaen er der også fuld skrald på musikken. Hvis jeg benytter Smarthub på Samsung TV Spotify, eller MP3, så er lydstyrken betydelig lavere !

Det er som om hvis musikken kommer direkte til Panoramen, så er der fint lyd styrke, men kommer de fra Samsung TV'et ned til panoramen er det meget lavere.

En søgning på google viser der er flere der beretter om lav lydstyrke via ARC fra TV.

Er der nogle der har en idé til hvad det kan være ? syntes jeg har rendt de noget begrænset lyd indstillinger igennem når Anynet er aktiveret..

På forhånd tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg har oplevet det, så er der også lav lydstyrke fra den optiske port på TV'et. Jeg har samme problem på mit Pioneer-TV, som også har meget lavere lydstyrke end eks. Netradio afspillet direkte i min soundbar uden TV.
Af Crelle
Hmm..

Det virker da lidt skidt hvis man gerne vil benytte smart funktionerne direkte i TV som Spotify, netradio osv.

Syntes Samsung er kommet godt efter det i F serien, og vil derfor gerne benytte de forskellige apps..

Men ja, noget lav lyd i forhold til hvis enhederne er sat direkte til min Panorama 2..

Mærkeligt..
Af troopa85
Har intet problem med mit F7005 og HTL 5120 soundbar, om jeg hører radio på TVet, afspiller mp3 eller ser mtv er lyd niveauet mer eller mindre det samme (bruger arc)

Når jeg hører musik bruger jeg dog auto volume funktionen i soundbaren for at få et helt ensartet lyd niveau ved de forskellige sange da der kan være lidt forskel på de forskellige indspilninger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis al din lyd kører via samme ARC ned i soundbar, så er det jo heller ikke samme problematik som trådstarter beskriver. Panorama fungerer som HDMI-switch, dvs. alle andre enheder sidder direkte i soundbar og ikke i TV'et. Dvs. du skal kun sætte ét kabel fra TV til soundbar og resten sættes i soundbar.

Du har nok alt sat i dit TV og så har du ét kabel til din soundbar? Det er klart, at du så vil få samme lydstyrke, da det er udgangs-dæmpningen på TV'et den er "gal" med - den vil jo være det samme for alle inputkilder.
Af Crelle
Præcis Torben.

De andre indputs kilder har sin egen ekstra volume control, fx Apple Express, der kan jeg skrue op på iPad også Panoramen, samme med set-top boksen, der kan du også justere lyden på set-top boks, også igen på panoramen. På TV'et, der kan jeg kun skrue op og ned via Anynet (som Samsung kalder det)

Det er som om at TV og Panorama ikke er enige om hvad 30% 60% osv. af volumestyrken er.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De digitale udgange er typisk kun dæmpede. Der er ikke forstærkning i. Dvs. det eneste du kan gøre, er at regulere fra -x dB til 0 dB dæmpning. Dét betyder så, at Samsungs reference ikke er 0 dB, men -y dB, og at du ikke kan komme helt op på 0 ligesom du kan på dine andre enheder.

Det er samme problem jeg har på mit Pioneer, hvor den optiske udgang er dæmpet x dB og dermed er meget lavere end hvis jeg satte mine andre bokse direkte til soundbar'en via et optisk kabel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke sikkert at det lader sig gøre at gøre alle input ens. For at det kan fikses i soundbar'en, så skal du jo dæmpe alle andre HDMI-input end ARC-porten.
Ja, det løser dog ikke problemet ved Apple-TV, men en løsning kunne jo også være blot at skrue ned for STB og Apple-TV, så deres volumen-maks passede med Samsung-TV'et. Og så klare resten med fjernbetjeningen til Panorama'en.

Jeg ved ikke hvordan du styrer dit setup, men det kunne nok klares således, at du har en universalbetjening, som kun styrer volumen på Panorama, men betjener enhederne via koderne fra de tilhørende fjernbetjeninger. Vil du så ikke komme ud over problemet?